اردوغان: با استقرار ارتش سوریه در منبج مخالف نیستیم ، آتش بس اعلام نمی کنیم

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران آنلاین:رئیس جمهور ترکیه بیان نمود: ورود ارتش سوریه به منبج مسئله ای ندارد و به نظر ما نباید تندروها در آنجا باشند.

اردوغان: با استقرار ارتش سوریه در منبج مخالف نیستیم ، آتش بس اعلام نمی کنیم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنگام بازگشت از جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران در هواپیما درباره عملیات چشمه صلح در شمال سوریه اظهار کرد: در پاسخ به پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس و میانجی گری گفتم که ما هرگز نمی توانیم آتش بس اعلام کرده و با یک گروه تروریستی وارد مذاکره شویم.

اردوغان همچنین تحریم های جدید آمریکا را مایه نگرانی ندانست.

او افزود: گروه تروریستی پ. ی. د (حزب اتحاد دموکراتیک) و ی. پ. گ (یگان های مدافع خلق کرد) مواضع خود را به سرعت از دست می دهند. آن ها به ما فشار می آورند تا عملیات را متوقف کنیم. آن ها در مورد تحریم ها بیانیه ها صادر می کنند. هدف ما معین است. هیچ نگرانی از بابت تحریم ها نداریم.

اردوغان ادعا کرد: ما در روز هفتم عملیات چشمه صلح هستیم. این عملیات طبق برنامه از پیش معین شده با موفقیت در حال اجرا است. رأس العین در روز چهارم و تل ابیض نیز در روز پنجم آزاد شدند. از امروز (چهارشنبه)، به عمق حدود 32 کیلومتر رسیده و کنترل بزرگراه M4 را به دست گرفته ایم.

اردوغان با ادعای این که نیروهای ارتش ترکیه حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه آسیب به غیرنظامیان انجام می دهند، افزود: طرف مقابل بی رحم است و با شلیک دست کم 700 خمپاره به طرف ما تاکنون 18 غیرنظامی و سه سرباز و همچنین محمد 9 ماهه سوری را کشته است. پاسخ های شدیدی در برابر این حملات داشتیم. نسبت به غیرنظامیان بسیار حساس هستیم. ما این را در عملیات سپر فرات و شاخه زیتون نشان دادیم. این درحالی است که 4000 غیرنظامی در رقه و دیرالزور سوریه و 9 تا 11 هزار در موصل عراق جان خود را از دست دادند. متاسفانه، کشورهای غربی همیشه نادیده می گیرند. آن ها هرگز در مورد آن صحبت نکردند. اکنون آن ها در تلاشند ما را تحت فشار قرار دهند. ما عملیات خود را کاملا علیه گروه های تروریستی انجام داده و می دهیم.

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد: هدف ما معین است. تروریست ها باید تا عمق 32 کیلومتری عقب نشینی کنند و از رود فرات تا مرز با عراق خارج شوند. امنیت این منطقه توسط ما تامین خواهد شد. ما هدف حمله به کوبانی (عین العرب) یا مکان دیگری یا هدف قرار دادن کردها و غیرنظامیان را نداریم. هدف ما تأمین امنیت این مناطق است.

اردوغان با اشاره به دستاوردهای عملیات چشمه صلح گفت: 611 تروریست تاکنون از پای درآمده اند. 556 نفر از آن ها کشته، 26 نفر زخمی و29 نفر تسلیم شده اند. در همین حال، ما 20 غیرنظامی و چهار سرباز ما کشته و همچنین 159 غیرنظامی زخمی داریم. 47 سرباز نیز طی این مدت زخمی شده اند. علاوه بر این 32 تن از نیروهای ارتش آزاد سوریه کشته و 123 زخمی شده اند.

او همچنین تاکید کرد، هیچ مانعی ندارد ارتش سوریه در شمال این کشور مستقر شود مشروط به این که تروریست ها از این منطقه خارج شوند.

اردوغان تاکید کرد، از نظر ترکیه ورود ارتش سوریه به منبج تاثیر خیلی منفی نخواهد داشت البته تا زمانی که کنترل این شهر به دست یگان های کرد نباشد.

ارتش ترکیه با دستور اردوغان از نهم اکتبر عملیات نظامی را علیه گروه های کرد سوریه که آنکارا آنها را گروه های تروریستی می داند، آغاز کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 174

به "اردوغان: با استقرار ارتش سوریه در منبج مخالف نیستیم ، آتش بس اعلام نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: با استقرار ارتش سوریه در منبج مخالف نیستیم ، آتش بس اعلام نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید