ازسرگیری مذاکرات سد النهضه با مشارکت آفریقای جنوبی

به گزارش دنیای راه راه، سودان بیان کرد، مذاکرات سد النهضه امروز(یکشنبه) با مشارکت آفریقای جنوبی ازسرگرفته خواهد شد.

ازسرگیری مذاکرات سد النهضه با مشارکت آفریقای جنوبی

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

خبرگزاری رسمی سودان(سونا) اعلام نمود، عمر قمر الدین، وزیر خارجه سودان و یاسر عباس، وزیر آب و منابع آبی در نشست وزارتی مذاکرات سد النهضه که امروز(یکشنبه) با ریاست پانا دورا، وزیر همکاری بین المللی آفریقای جنوبی ازسرگرفته خواهد شد، شرکت می نمایند.

یک منبع مسئول اعلام اعلام نمود، این نشست پیشنهاد سودان برای احیای مذاکرات و دادن نقش بزرگتری به اتحادیه آفریقا به وسیله کارشناسان جهت رسیدن به توافق قانونی الزام آور درباره سد النهضه و آنالیز پیش نویس توافق تهیه شده توسط کارشناسان اتحادیه آفریقا را آنالیز می نماید.

سودان پنجشنبه به اتیوپی نسبت به آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه بدون توافق با خارطوم و قاهره هشدار داد.

دولت سودان اواسط دسامبر از توافق با اتیوپی برای از سر گیری مذاکرات سد النهضه اطلاع داد. این مذاکرات پس از تحریم جلسات مذاکره توسط خارطوم متوقف شده بود. سودان اعلام نموده بود، در پیش دریافت روش قدیمی فایده ای ندارد و باید کارشناسان برای حل این بحران وارد عمل شوند.

طرف های درگیر مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه را با ریاست وزیران آب اوایل ماه میلادی گذشته به ریاست خارطوم از سر دریافتد.

اتیوپی ساخت این سد را روی رود نیل از سال 2011 آغاز نموده است اما مصر بابت تاثیر سد روی سهمش از آب نیل که بالغ بر 55.5 میلیارد متر مکعب در سال است و بیشتر آن را از رود نیل تامین می نماید، نگران است.

با وجودی که بیانیه مربوط به اصول این سه کشور پیرامون آبگیری و راه اندازی سد در سال 2015 به امضا رسیده است و مذاکره تنها راه دستیابی به توافق درباره این سد عنوان شده اما این مذاکرات که واشنگتن نیز بر مرحله ای از آن نظارت داشته فعلا به توافق نهایی منجر نشده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1087

به "ازسرگیری مذاکرات سد النهضه با مشارکت آفریقای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازسرگیری مذاکرات سد النهضه با مشارکت آفریقای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید