استقلال طلبی به بحران داخلی کانادا تبدیل می گردد؟

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران -گروه بین الملل- رضا عمویی: جنبش استقلال طلبی در کانادا که برای سال ها در شرق این کشور فعال بود، حال به تازگی در مناطق غربی این کشور نیز در حال رشد است.

استقلال طلبی به بحران داخلی کانادا تبدیل می گردد؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

آن گونه که منابع محلی کانادا اعلام نموده اند به تازگی حزبی استقلال طلب موسوم به وگزیت در استان آلبرتا کانادا توسط آژانس انتخابات کانادا به رسمیت شناخته شده است.

قرار است این حزب در انتخابات آینده مجلسی کانادا به عنوان یک حزب رسمی در رقابت ها شرکت کند و از هم اکنون نیز کوشش خود را برای جلب حمایت آرای شهفرایندان کانادایی در استان آلبرتا گذاشته است.

وگزیت: استقلال طلبان نوپا

وگزیت به معنای خروج غرب West Exit حزبی سیاسی است که در شهر ادمونتون مرکز استان آلبرتا واقع در غرب کانادا ثبت شده است.

شعار و هدف این حزب نیز استقلال استان آلبرتا از دولت فدرال کاناداست و غرب می خواهد بیرون برود شعار محوری این حزب عنوان شده است.

استان آلبرتا، با جمعیت حدود 4 میلیون نفری خود، قطب انرژی و بازار نفت کانادا به شمار می رود و بزرگترین شهر این استان، یعنی کلگری یکی از مهمترین بازارهای بورس انرژی آمریکایی شاقتصادی به شمار می رود و حال رهبران حزب وگزیت معتقدند که استقلال آلبرتا، این امکان را به این استان نفت خیز و ثروتمند خواهد داد تا به امکانات اقتصادی بیشتری در مقایسه با اداره استان زیرنظر دولت فدرال در اوتاوا دست یابد.

پیتر داونینگ، سیاستمدار جوانی که در حال حاضر رهبری حزب وگزیت کانادا را در دست دارد، اعلام نموده که فعالیت این حزب در چهار استان غربی کانادا شامل منیتبا، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان خواهد بود، اما هدفش خروج استان آلبرتا از کنفدراسیون کاناداست.

به گفته داونینگ، این حزب به دنبال تأسیس نیروی دفاعی، پول و پلیس مستقل است و برنامه خود را در قالب رأی گیری برای انتخاب یک رئیس جمهور مستقل برای آلبرتا عملی خواهد نمود.

با این حال با توجه به نفوذ قابل توجه حزب محافظه کار در غرب کانادا، بسیاری با دیده تردید به آینده این حزب نگاه می نمایند و معتقدند به سختی می توان متصور بود که شهفرایندان استان آلبرتا با قطع امید از حزب محافظه کار به حزب استقلال طلب و تازه تأسیس وگزیت ملحق شوند.

در عین حال بعضی آمار نیز به بعضی خوش بینی ها درباره استقلال طلبان وگزیت منجر شده است، از جمله این که برمبنای نظرسنجی مؤسسه ایپسوس که در ماه نوامبر گذشته منتشر کرد، حدود یک سوم شهفرایندان آلبرتا معتقدند که جدا شدن از کنفدراسیون کانادا برای آن ها منافع بیشتری به همراه خواهد داشت.

همین آمار قابل توجه که حاکی از حمایت یک سوم از شهفرایندان آلبرتا از استقلال این استان است، مبنای خوش بینی رهبران وگزیت شده تا در انتخابات آینده مجلس کانادا با امید بیشتری شرکت نمایند تا شاید راه را برای جدایی آلبرتا از کانادا به وسیله برگزاری یک همه پرسی استقلال در این استان فراهم نمایند.

رشد جریان های استقلال طلب کانادایی

اما یک موضوع مهم این که این تنها استان آلبرتا نیست که به دنبال استقلال از کاناداست.

گرایش به استقلال طلبی در استان ساسکاچوان در همسایه شرقی آلبرتا نیز به شدت قابل توجه است و نتایج نظرسنجی ایپسوس نشان می دهد که حداقل 27 درصد از شهفرایندان این استان نیز استقلال و جدایی از کانادا را به نفع خود می دانند.

براین اساس در حال حاضر دو استان آلبرتا و ساسکاچوآن که هر دو در غرب کانادا قرار دارند، هرکدام به صورت جداگانه خواهان جدایی و استقلال از دولت فدرال کانادا هستند.

همچنین استقلال طلبی تنها منحصر به شهفرایندان کانادایی در غرب این کشور نیست، بلکه گرایشات استقلال طلبانه به صورت تاریخی در استان فرانسوی زبان کبک، واقع در شرق کانادا به شدت پرقدرت و پرنفوذ است.

در واقع موضوع استقلال طلبی استان فرانسوی زبان کبک همیشه از معضلات داخلی کانادا بوده است و از جمله در همه پرسی صورت گرفته در سال 1995 موافقان استقلال کبک فقط با اختلاف ناچیزی شکست خوردند.

استقلال طلبی داخلی؛ معضل یا بحران کانادا

با رشد جریانات استقلال طلبی در غرب کانادا در کنار استان شرقی کبک، باید در نظر گرفت که معضل میل به جدایی و استقلال بعضی استان ها تا چه حد می تواند به عنوان یک معضل بزرگ و شاید در حد یک بحران داخلی موجودیت کانادا را تهدید کند.

در شرق کانادا معضل استقلال طلبی در استان کِبک بیش از هرچیز متأثر از غلبه فرهنگ و زبان فرانسوی و در واقع ملیت فرانسوی الاصل شهفرایندان کانادایی در این منطقه است که به زمینه تاریخی حاکمیت استعماری دولت فرانسه در قرن هجدهم میلادی بازمی گردد. این تفاوت فرهنگی و زبانی منطقه کبک به عنوان یک منطقه فرانسوی زبان با دیگر استان های کانادا که انگلیسی زبان به شمار می فرایند، اگرچه همیشه موتور محرک استقلال از دیگر مناطق کانادا بوده است، اما نتایج نشان می دهد که طی حداقل دو دهه گذشته، گرایشات استقلال طلبی در کبک به میزان قابل توجهی رو به کاهش نهاده و حزب بلوک کبکوا که به عنوان اصلی ترین حزب هوادار استقلال کبک به شمار می رود، با وجود پیروزی های پیشین خود، اما از انتخابات استانی در سال 2003 فرایندی روبه افول را تجربه است.

در عین حال آخرین نتایج انتخابات مجلسی کانادا که کمتر از چهار ماه پیش برگزار گردید، حاکی از شروع دوباره رشد و نمو استقلال طلبان کبک است و در آن بلوک کبکوا با رهبری رئیس جدیدش، یوس فرانکو بلانشه توانست نظرات بیشتری را به سمت خود جلب کند و در انتخابات مجلسی اخیر کانادا، 32 کرسی، یعنی تقریباً نیمی از کرسی های استان کبک را تصاحب کند. این در حالی است که این حزب در مجلس قبلی کانادا تنها دارای 10 نماینده بود. بنابراین بسیار روشن و معین است که استان فرانسوی زبان کبک باردیگر شاهد رشد و تقویت گرایشات گریز از مرکز است و این موضوع ممکن است در صورت تداوم به تکرار یک همه پرسی دوباره استقلال از کانادا در این استان منجر گردد.

از سوی دیگر، تأسیس حزب استقلال طلب وگزیت در استان آلبرتا در غرب کانادا نشان می دهد که گرایشات استقلال طلبی دیگر به مانند گذشته تنها منحصر به شرق کانادا نیست و این بار دولت مرکزی در اوتاوا، هم از شرق و هم از غرب کشور با معضل جدی استقلال طلبی روبروست.

تردیدی نیست که رشد و تقویت گرایشات اخیر استقلال طلبی در شرق و غرب کانادا به میزان قابل توجهی می تواند متأثر از رشد پوپولیسم دنیای و راست افراطی نیز در دنیا غرب تحلیل گردد، اما این موضوع می تواند در صورت تداوم از یک معضل منطقه ای به یک بحران داخلی برای کانادا تبدیل گردد و به طور اساسی موجودیت یکپارچه کانادا را تحت الشعاع خود قرار دهد و این شرایط می تواند آینده پرچالشی را پیش روی رهبران اوتاوا طی سال های آینده قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 306

به "استقلال طلبی به بحران داخلی کانادا تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال طلبی به بحران داخلی کانادا تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید