اعتراض مجلس عراق به عفو عاملان قتل شهروندان عراقی

به گزارش دنیای راه راه، کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق اقدام رئیس جمهوری آمریکا در عفو چهار نیروی شرکت بدنام خصوصی آمریکایی بلک واتر را که 14 شهروند عراقی را در میدان النسور بغداد به قتل رساندند، مشارکت در جنایت خواند و تاکید کرد که در قبال این اقدام ترامپ موضعگیری خواهد کرد.

اعتراض مجلس عراق به عفو عاملان قتل شهروندان عراقی

عامر الفایز عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در عفو چهار نیروی شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی بلک واتر گفت: این اقدام ترامپ مشارکت در جنایت ریختن خون این شهیدان بی گناه و تعرض به حقوق بستگان آنها است.این اقدام حق ولی دم قربانیان است و نه حق ترامپ.

وی افزود: آمریکا باید به بستگان قربانیان جدا از اینکه به اشتباه یا به طور عمد به قتل رسیده اند، غرامت هم پرداخت کند. آنها با این جنایت خود بچه ها چند خانواده را یتیم کردند. دولت عراق باید از آمریکا بخواهد که غرامپ پرداخت کند.

الفایز گفت: عفو این جنایتکاران از سوی ترامپ تعرض به حقوق بشر می باشد و او حق ندارد که به زیان خون بی گناهان چنین کاری انجام دهد.

وی که امروز (پنجشنبه) با شبکه تلویزیونی العهد عراق گفت وگو می کرد، خاطرنشان ساخت: اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق با یکدیگر تماس خواهند گرفت تا این کمیسیون موضع گیری رسمی در قبال این اقدام ترامپ داشته باشد.

الفایز از وزارت خارجه عراق نیز خواست برای دفاع از خون و حفظ حقوق بی گناهان در قبال اقدام آمریکا موضع رسمی اتخاذ کند.

وزارت خارجه عراق چهارشنبه شب در بیانیه ای گفت که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در صدور عفو تعدادی از محکومان به قتل 14 عراقی و زخمی کردن شمار دیگری از آنها در سال 2007 میلادی را پیگیری خواهد کرد.

این بیانیه افزود: علاوه بر تقبیح و محکومیت داخلی آن در عراق، این حادثه در سطح بین المللی نیز محکوم شده است.

وزارت خارجه عراق معتقد است که این تصمیم خطرات جنایت مرتکب شده را مد نظر قرار نداده و منسجم با تعهد دولت آمریکا در خصوص ارزش های حقوق بشر، عدالت و حکومت قانون نیست و به طور تاسف بار کرامت قربانیان و احساسات و حقوق بستگان آنها را نادیده می گیرد.

این بیانیه اضافه نموده است: وزارت خارجه عراق موضوع را با دولت آمریکا از طریق کانال های دیپلماتیک دنبال خواهد کرد که آن را برای صرف نظر کردن از این تصمیم ترغیب کند.

ترامپ فرمان عفو چهار نیروی شرکت بدنام آمریکایی خصوصی بلک واتر را که به دلیل به قتل رساندن 14 غیرنظامی عراقی در سال 2007 میلادی در بغداد به زندان طولانی مدت محکوم شدند، صادر کرد.

این چهار نفر بخشی از یک کاروان زرهی بودند که به طور پراکنده و بی هدف با تیربار و پرتاب نارنجک به سمت گروهی از مردم بی پناه در پایتخت عراق، تیراندازی کردند که به کشتار میدان النسور بغداد مشهور شد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1124

به "اعتراض مجلس عراق به عفو عاملان قتل شهروندان عراقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض مجلس عراق به عفو عاملان قتل شهروندان عراقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید