امضا دومین تفاهم نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان برای رونق معیشت مرزنشینان

به گزارش دنیای راه راه، معاون هماهنگی امور مالی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در انتها نشست همکاری های مشترک فی ما بین استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان دومین تفاهم نامه همکاری مشترک دو استان به امضا طرفین رسید.

امضا دومین تفاهم نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان برای رونق معیشت مرزنشینان

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، نشست همکاری های مشترک فی ما بین استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان برگزار و دومین تفاهم نامه همکای مشترک دو استان به امضا طرفین رسید.

ماندانا زنگنه سروش در انتها این نشست که به میزبانی شهر زرنج افغانستان و با حضور زمریالی احدی والی ولایت نیمروز، برگزار گردید؛ گفت: مرز میلک و زرنج یکی از پتانسیل هایی است که تجار کشور افغانستان را به آب های آزاد چابهار متصل می نماید و این سبب شده تا برای تجار کشور همسایه اهمیت بالایی داشته باشد و با توجه به این اهمیت نشست های مشترک با هدف برطرف چالش های این مرز و تسریع در تردد حمل و نقل در مرز مشترک برنامه ریزی و برگزار می شوند.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار سیستان و بلوچستان بیان نمود: بهبود معیشت مرزنشینان دو طرف مرز یکی از مهمترین اثراتی است که مرز مشترک سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیروز افغانستان می تواند به همراه داشته باشد به همین منظور می توان در محل مرز بازار های مرزی مشترک برای مرزنشینان و روستاییان منطقه ایجاد کرد و این افراد تنها مجاز به فروش اقلام خرد به صورت سبدی باشند که در صورت تحقق چنین طرحی معیشت آن ها تامین خواهد شد.

زنگنه اضافه نمود: حفظ و بهبودی مرز میلک و زرنج احتیاجمند وجود احتیاج به تعامل و همکاری میان دو استان دارد و به همین دلیل سیستان و بلوچستان آمدگی پذیرش حضور و سرمایه گذاری تجار و سرمایه داران کشور افغانستان در منطقه ویژه مالی رامشار را دارد و این تجار می توانند با ایجاد واحد های تولیدی خود در رامشار با هزینه و زمان کمتری اقدام به صادرات نمایند و استان هم در منطقه ویژه زیرساخت های لازم را در اختیار آنان قرار خواهد داد از سوی دیگر از آنجایی که شهر زرنج نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی دارد سیستان و بلوچستان آماده است تا از توان مهندسین و فارغ التحصیلان کشاورزی استان برای رونق کشاورزی زرنج همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل در حال حاضر روزانه بین 200 تا 250 دستگاه خوردو در مرز میلک تردد دارند که تنها 30 درصد خوردو های ایرانی هستند و به همین دلیل استان خواستار آن است تا خودرو های ترانزیتی ایرانی که وارد زرنج می شوند پس از تخلیه بار بلافاصله به کشور برگردند تا بتوانند در راستا های درون کشوری خدمات ارائه دهند در مقابل طبق قوانین موجود استان برای ورود آن ها به افغانستان بارنامه صادر نخواهد نمود.

خواستار رونق مرز مشترک هستیم

والی ولایت نیمروز هم در این نشست گفت: مرز زرنج و میلک برای تجار افغانی بسیار حائز اهمیت است و حجم بیاری از مبادلات مرزی نیمروز به وسیله این مرز انجام می گردد به همین دلیل برگزاری نشست های مشترک و آنالیز و برطرف مسائل مرزی از اهمیت بالایی برخودار است.

زمریالی احدی اضافه نمود: برگزاری این نشست ها بسیار مهم است و باید طرفیت به گونه ای عمل نمایند تا تعهدان اجرا شده در کمترین زمان ممکن محقق شوند، در این صورت علاوه بر سهولت و سرعت بخشیدن در تجارت مرزی رضایت مرزنشیان دو طرف مرز هم میسر خواهد شد و این تعاملات دو استان و کشور را بیشتر خواهد نمود.

به گزارش فارس، دومین تفاهم نامه مرزی مشترک بین استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان در 13 بند و 3 تبصره توسط ماندانا زنگنه سروش معاون هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان و الحاج عبدالنبی براهویی معاون مقام ولایت نیمروز به امضا رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1342

به "امضا دومین تفاهم نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان برای رونق معیشت مرزنشینان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضا دومین تفاهم نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان برای رونق معیشت مرزنشینان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید