بحران اقلیم زمین را سوی نقطه بازگشت ناپذیر می برد ، تمدن بشری در آستانه تهدید وجودی

به گزارش دنیای راه راه، دانشمندان هشدار می دهند اگر بحران اقلیمی جهت فعلی اش را طی کند، کره زمین به سوی نقطه بازگشت ناپذیر جهانی پیش می رود.

بحران اقلیم زمین را سوی نقطه بازگشت ناپذیر می برد ، تمدن بشری در آستانه تهدید وجودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، این گروه پژوهشگران در مقاله ای در ژورنال نیچر منتشر نموده اند، می گویند شواهد فزاینده ای بیانگر بروز تغییرات بازگشت ناپذیر در سیستم های محیط زیستی کره زمین از هم اکنون است و ما در حالت اضطرار سیاره ای قرار داریم.

نویسندگان این مقاله می گویند نقطه بازگشت ناپذیر جهانی به معنای آستانه ای است که سیستم های سیاره ما به حدی فراتر از نقطه بی بازگشت می رسند که شامل از دست رفتن جنگل های بارانی آمازون، شتاب دریافت پوشش های یخی قطبی و ذوب شدن زمین های با یخبندان دائمی است.

چنین فروپاشی می تواند به شرایط گلخانه ای منجر می گردد که می تواند بعضی از مناطق زمین را سکونت ناپذیر کند.

این دانشمندان می گوید: استدلال ما این است که زمان مداخله باقیمانده برای جلوگیری از رسیدن به نقطه بازگشت ناپذیر هم اکنون دارد به صفر می رسد، در حالیکه زمان واکنش برای به صفر رساندن خروجی گازهای گلخانه ای به جو زمین در بهترین حالت 30 سال است.

این دانشمندان به سرپرستی تیموتی لنتون، استاد علوم تغییرات اقیمی و سیستم های کره زمین در دانشگاه اکستر در جنوب غرب انگلستان 9 حوزه را شناسایی نموده اند که هم اکنون در حال رسیدن به نقطه بازگشت ناپذیر هستند.

  • 9 جهت بازگشت ناپذیر

این حوزه ها شامل ویرانی گسترده جنگل های آمازون، کاهش یخ دریای قطبی، مرگ و فروریزی وسیع صخره های مرجانی، ذوب شدن پوشش یخی گرینلند و غرب قاره جنوبگا، ذوب شدن زمین های با یخبندان دائمی، ناپایدار شدن جنگل های شمالی- که شامل شمار زیادی از درختان رشد نموده در اقلیم های منجمد شمالی می شوند و کند شدن گردش اقیانوسی می شوند.

به گفته این دانشمندان این وقایع با هم ارتباط متقابل دارند و تغییر در هر کدام بر دیگری تاثیر می گذارد و باعث آبشاری شدت یابنده از بحران ها می گردد.

برای مثال، منطقه قطبی شمالی دست کم به میزانی دو برابر سریع تر از میانگین جهانی دارد گرم می گردد. ذوب شدن یخ دریایی در قطب شمال به علت کاهش بازتاب گرما از سیاره باعث گرم تر شدن بیشتر آن می گردد.

گرم شدن منطقه ای به افزایش ذوب شدن زمین های یخزده قطبی می انجامد و این شرایط باعث افزایش آزاد شدن دی اکسید کربن و متان به درون جو می گردد. این گرم شدن باعث آشفتگی عمده در جمعیت حشرات و آتش سوزی در جنگل های شمالی آمریکای شمالی شده است که بالقوه نواحی جاذب کربن را به نواحی آزادکننده کربن بدل می نماید.

  • حساسیت اقلیمی

این پژوهشگران می گویند نتایج اولیه مدل های مقدماتی بیانگر ان است که اقلیم جهانی بسیار حساس تر از حدی است که تصور می گردد و رسیدن به نقطه بازگشت ناپذیر ممکن است.

آنان می نویسند: پژوهشگران سال گذشته 30 نوع تغییر رژیم اقلیمی شامل اقلیم فیزیکی و سیستم های بوم شناختی را از فروریزی پوشش یخی بخش غربی قاره جنوبگان تا تبدیل جنگل های بارانی به علفزار (ساوانا) را انالیز کردند. نتایج نشان داد که گذشتن از نقطه بازگشت ناپذیر در یک سیستم می تواند به افزایش خطر از گذشتن از این نقطه در سیستم دیگر بینجامد.

  • هشدار دانشمندان | بحران اقلیمی باعث رنج وصف ناپذیر انسان ها می گردد

  • مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟

  • عامل اصلی گرمایش جهانی چیست؟

  • مفاهیم: گازهای گلخانه ای چیست؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 278

به "بحران اقلیم زمین را سوی نقطه بازگشت ناپذیر می برد ، تمدن بشری در آستانه تهدید وجودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران اقلیم زمین را سوی نقطه بازگشت ناپذیر می برد ، تمدن بشری در آستانه تهدید وجودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید