خانه های نوساز معاف از مالیات بر عایدی

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران : مالیات بر عایدی سرمایه به واحدهای مسکونی که افراد در آن زندگی می نمایند، املاک نوساز، ارث و هدیه و وقف تعلق نمی گیرد.

خانه های نوساز معاف از مالیات بر عایدی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر؛ مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون مالی تصویب شده است املاک با انواع کاربری ها، وسایل نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتور سیکلت، طلا و انواع ارزهای خارجی را در برمی گیرد در این طرح به عایدی این دارایی ها در زمان انتقال دارایی نسبت به زمان تملک، مالیات وضع می گردد.

وی ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه به واحدهای مسکونی که افراد در آن زندگی می نمایند، املاک نوساز، ارث و هدیه و وقف تعلق نمی گیرد بنابراین اگر کسی یک خودرو و یا یک واحد مسکونی داشته باشد از مالیات معاف است اما اگر دو خانه داشته باشد، هنگام فروش به خانه دوم، مالیات بر عایدی دریافت می گردد. چرا که این مالیات بدنبال تنظیم گری و کنترل فعالیت های سوداگرانه است.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس بیان داشت: بخشی از خرید و فروش های طلا غیر مجاز است این معاملات خلاف قانون است و باید جمع گردد اما عایدی سرمایه تنها به مواردی تعلق می گیرد که خرید و فروش به وسیله واحدهای صنفی دارای پروانه کسب انجام گردد. یعنی با دریافت این مالیات کارهایی که قانونی نیستند، وجهه قانونی نخواهند گرفت.

وی اضافه کرد: مالیات بر عایدی یکی از حلقه های نظام مالیاتی ماست. یک حلقه آن سامانه قانون پایانه های فروش و سامانه مودیان است که در مجلس دهم تصویب شد در این قانون تمام واحدهای صنفی موظف به صدور صورت حساب الکترونیک شدند و تمامی تراکنش ها در پرونده واحد صنفی درج می گردد و به استناد آن مشمول مالیات می گردد. حلقه بعدی مالیات بر مجموع درآمد است که کاملاً این مشکل را پوشش می دهد. قانون مبارزه با پولشویی که در حال حاضر نام آن حکمرانی ریال است نیز یک حلقه مفقوده دیگر است. این کار حساب های شخصی را از حساب های تجاری جدا می نماید و این جداسازی باعث می گردد تراکنش ها کاملاً شفاف گردد.

طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا این مالیات به تنهایی می تواند قیمت مسکن را کنترل کند یا خیر، گفت: هر طرحی اثر خودش را دارد. این طرح نیز هزینه مبادله را برای سوداگران بالا می برد. به طور کلی کنترل قیمت مسکن با سایر حلقه ها کاملاً پر می گردد و وقتی حلقه های دیگر ایجاد گردد اثرگذاری آن چند برابر می گردد.

نگاه مجلس به مالیات بر عایدی سرمایه درآمدزایی نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این طرح درآمدزایی قابل توجهی نیز برای دولت دارد یا خیر، گفت: نگاه ما در این طرح درآمدزایی نیست بلکه دنبال ایجاد زیرساختی قوی تر برای مبارزه با سوداگری هستیم اما مقداری درآمد نیز عاید دولت می گردد ولی برآوردی از اینکه چه میزان درآمد عاید دولت می گردد، وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس در پاسخ به این سوال که دولت نیز همزمان با مجلس آنالیز طرح اصلاح مالیات های مستقیم را کلید زده است، آیا این کار موازی کاری نیست، گفت: ما نمی خواهیم این کار به اسم مجلس تمام گردد. ما لایحه دولت را آنالیز کردیم و متن طرح مجلس 90 درصد با لایحه دولت همپوشانی دارد بنابراین اگر آن لایحه نیز به مجلس بیاید مسئله ای پیش نمی آید چون آنالیز آن در کمیسیون صورت گرفته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1028

به "خانه های نوساز معاف از مالیات بر عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های نوساز معاف از مالیات بر عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید