نحوه شکل گیری یک ماده مهم در بدن بیماران کرونایی

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد عبدالاحد، مجری طرح دستگاه پیشرفته تشخیص میزان اکسیژن فعال (RDSS) برای شناسایی افراد با احتمال ابتلا به کرونا و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران امروز در مراسم معرفی دستگاه پیشرفته تشخیص میزان اکسیژن فعال در خلط جهت شناسایی افراد با احتمال ابتلا به کرونا که به صورت آنلاین در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار گردید، مطرح کرد: در موضوع کرونا دو موضوع قابل بحث است که یکی مربوط به فرد در معرض ویروس و دیگری به بیمار مبتلا شده می گردد.

نحوه شکل گیری یک ماده مهم در بدن بیماران کرونایی

وی با بیان اینکه ارگان های بدن فردی که مبتلا به ویروس کرونا شده معمولاً درگیر می گردد، اعلام کرد: زمانی که ویروس وارد سلول های دستگاه تنفسی می گردد، در 3 مرحله سلول تنفسی را درگیر می نماید که در مرحله اول ویروس قصد تقسیم شدن را دارد از این رو نقشه ژنتیکی خود را به سلول های ریوی دیکته می نماید و سلول ریوی برای تکثیر ویروس، مجبور است سوخت و ساز خود را افزایش دهد.

عبدالاحد تاکید نمود: افزایش سوخت و ساز سلول منجر به فراوری اکسیژن فعال به نام میتوکندریا راس می گردد و تا زمانی که راس درون سلولی به حد اشباع نرسد، راسی از درون به بیرون سلول نفوذ نخواهد کرد ولی اگر این ماده از حد اشباع خود خارج گردد به بیرون سلول نفوذ می نماید؛ به همین دلیل، آلودگی های اکسیژن فعال در فضای محیط تنفسی که یک محیط مرطوب است، ایجاد می شوند.

این محقق خاطر نشان کرد: وقتی که ویروس وارد بدن می گردد سیستم ایمنی بدن متوجه متابولیسم غیر طبیعی تحت تاثیر عامل خارجی می گردد و درصدد بر می آید که علیه این عامل ملتهب نماینده وارد عمل گردد؛ مکانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس، فراوری یکسری اکسیژن فعال سمی است تا بتواند از این طریق ویروس های تقسیم شده را از بین ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه نمود: در مرحله دوم این بیماری افزایش مجدد اکسیژن فعال صورت می گیرد که در این شرایط میزان اکسیژن فعال در محیط ریه ایجاد خواهد شد.

عبدالاحد خاطر نشان کرد: سیستم ریه سیستمی است که در صورت مواجهه با عوامل بیماری زا زیاد تمایل ندارد که از سیستم ایمنی بدن یاری بگیرد به همین دلیل التهابات ریوی معمولاً خطرناک هستند. در صورتی که سیستم ایمنی بدن به یاری ریه برود فرد دچار کم اکسیژنی می گردد و در سایر ارگان ها اختلال به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه در صورتی که سیستم دفاعی درون سلولی نتواند بیماری را کنترل کند، سلول ریوی می ترکد و ویروس ها، یکسری آنزیم ها و راس های فراوری شده از آن خارج می شوند گفت: آنزیم های منتشر شده در بدن سیستم ایمنی مرکزی بدن را آگاه می نمایند و در مرحله سوم آنزیم های هشدار دهنده التهاب عفونت بدن فعال و آغاز به ترشح می نمایند.

عبدالاحد خاطر نشان کرد: در این شرایط این آنزیم های هشدار دهنده به انواع سلول های ایمنی مانند نوتروفیل ها و T سل ها خبر می دهند که در ریه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و به طور ناگهانی به میزان بسیار زیادی سلول های ایمنی وارد ریه می شوند که در این سلول ها در ریه دچار تقسیم هایی می شوند تا عامل التهاب زا که ویروس است را از بین ببرند و آغاز به فراوری اکسیژن فعال سمی می نمایند.

وی ادامه داد: در ادامه بافت ریوی از بین می رود و آنچه که ما در تصاویر CT ریوی بیماران مبتلا مشاهده می کنیم در واقع لاشه سلول های ایمنی و ویروس است که به دلیل برهمکنش شدید سیستم ایمنی و سلول های ریوی رخ داده است و همه این مراحل در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: ما نمونه هایی از راس ناشی از بیماری هایی چون سل و آسم در شرایط پاندمی کنونی نداشتیم که تست گردد ولی متابولیسم ها نشان می دهد که ماده راسی که ویروس کووید -19 ایجاد می نماید بیشتر از راس فراوری شده در سایر بیماری ها است.

کارآزمایی های بالینی در 3 بیمارستان

وی با اشاره به کارکرد این دستگاه گفت: کار آزمایی های بالینی این دستگاه روی بیماران مبتلا بستری شده در بخش های عفونی، بیماران بستری در بخش های ICU و بیماران در معرض ویروس در بیمارستان های امام خمینی، لقمان و نورافشان (250 تا 300 نفر از بیماران) انجام گرفت. نتایج این کارآزمایی ها نشان داد که اختلاف معناداری میان سطح راس افرادی که از نظر پزشکان قطعاً مبتلا به کرونا هستند و افرادی که از نظر پزشک قطعاً به کرونا مبتلا نشده اند، وجود دارد.

نتایج جدید مبتلایان به کرونا با دستگاه

عبدالاحد عنوان نمود: در مرحله دوم تحقیقات به سراغ افراد عادی جامعه که مبتلا به سرفه، آبریزش بینی و بیماری های عفونی غیر کرونا مانند سینوزیت بودند، رفتیم و با استفاده از این دستگاه از آنها تست گرفتیم که نتایج نشان داد میزان راس فراوری شده در بیمار مبتلا به آسم بسیار کمتر از افراد مبتلا به کووید 19 است و در سی تی اسکن، ریه آنها پاک است.

وی با بیان اینکه 10 تا 15 نفر از این دسته از بیماران را مورد آنالیز قرار دادیم، اعلام کرد: نتیجه این آنالیز ها نشان داد که اگر کسی بیماری ریوی نداشته باشد فرد دچار مشکل نخواهد شد.

عبدالاحد اضافه نمود: همچنین آنالیز ها نشان داد که بعضی که به تشخیص پزشک کرونا داشته اند، کرونا نداشتند بلکه دچار آسم کهنه بوده اند در حالی که بیمار از وجود بیماری خود آگاه نبود و با مشورت با پزشک معالج تشخیص صحیح داده شد.

وی با اشاره به بعضی تحقیقات در زمینه کرونا گفت: بعضی از متخصصان به نتیجه رسیدند که بروز آنفلوآنزای فصلی می تواند منجر به فراوری راس گردد ولی در مقالات علمی منتشر شده اعلام شده است که آنفلوآنزای فصلی سرکوب نماینده راس است.

وی با بیان اینکه اکسیژن تراپی منجر به بهبود تنفس بیمار می گردد، اعلام کرد: بعضی متخصصان جهانی پیشنهاد تجویز قرص جوشان N-Acetylcysteine یا استیل سیستئین را می دهند زیرا این دارو میزان راس موجود در بدن بیماران را سرکوب می نماید تا بیماران مبتلا درمان های بهتری را دریافت نمایند.

عبدالاحد اعلام کرد: تشخیص راس مهمترین ابزار تشخیصی است که میزان و شدت بیماری را معین می نماید که در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 904

به "نحوه شکل گیری یک ماده مهم در بدن بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه شکل گیری یک ماده مهم در بدن بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید