نیکاراگوئه و چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، نیکاراگوئه بامداد آدینه به وقت تهران گفت روابط دیپلماتیک خود را با پکن از سر می گیرد و چین واحد را به رسمیت می شناسد.

نیکاراگوئه و چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند

نیکاراگوئه بعلاوه خاطرنشان کرد تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است و این کشور روابط دیپلماتیکش را با تایوان قطع نموده است.

در اقدامی مشابه، چین نیز خاطرنشان کرد روابط دیپلماتیک خود را با نیکاراگوئه از سر گرفته است. از سوی دیگر، تایوان هم در واکنش به اعلام قطعی روابط نیکاراگوئه با خود از قطع کردن روابط با این کشور اطلاع داد.

به گفته ناظران و تحلیلگران، این اقدام نیکاراگوئه ضربه سختی به جدایی طلبان تحت حمایت آمریکا محسوب می گردد و اکنون در سراسر دنیا فقط 14 کشور تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند.

به گزارشخبرنگاران، تحریک جریان های جدایی طلب منطقه ها تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری آمریکا مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می گردد که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های دنیای در قرن 21 است.

آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در منطقه ها تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

تایوان طبق اصل چین واحد بخشی از تمامیت ارضی دولت پکن محسوب می گردد؛ حال آنکه آمریکا در سودای مهار قدرت یابی چین در قرن 21، در پی تحریک جریان های جدایی طلب این منطقه است و در این راستا، از حمایت شرکای اروپایی نیز برخوردار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1651

به "نیکاراگوئه و چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکاراگوئه و چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید