وقتی آقای فیلمساز آب به آسیاب کرونا می ریزد!

به گزارش دنیای راه راه، 58 هزار و 336 انسان، انسان هایی که عزیز خانواده و دوستان شان بوده اند. حال اگر حساب کنیم که این آدم ها فقط در آمار رسمی جای گرفته اند و تست مثبت کرونا داشته اند، باید بدانیم که چند هزار نفر دیگر هم خارج از چارچوب آمار رسمی، با کرونا رفته اند؛ پیر و جوان، بزرگ و کوچک، سرشناس و گمنام حالا در دل خاک سرد منزل گرفته اند...

وقتی آقای فیلمساز آب به آسیاب کرونا می ریزد!

به گزارش خبرنگاران، کرونا که آمد همه فکر کردیم یک بیماری معمولی است، نهایتا مانند آنفلوآنزا چند صباحی جولان می دهد و بعد راهش را می کشد و می رود، اما همه تصورها اشتباه از آب درآمد. کرونا نه تنها ماندنی شد، بلکه جان مان را گرفت، نای زندگی کردن مان را گرفت از روح و روان مان گرفته تا تمام وجوه زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی و... را تحت تاثیر قرار داد و به جان هم رحم نکرد؛ یکی یکی قربانیانش را از پا درآورد؛ با زجر، زجری که شاید برای مبتلایانی که حالا در دل خاک خفته اند، تمام شده باشد و نفس شان آرام گرفته باشد، اما هیچوقت برای خانواده هایشان و مردم تمام نمی شود و دیگر هیچوقت آن آدم های سابق پیش از کرونا نخواهیم شد.

کرونا حالا در کشورمان 58 هزار و 336 انسان را طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت به کام مرگ کشانده است، امروز خیلی از خانواده های ایرانی داغ دیده اند از کرونا؛ داغ پدر، مادر، فرزند، عزیز، آنها هم که داغ ندیده اند، برخی از این مرگ ها را با گوشت و پوست خود احساس کرده اند و برای از دست دادن آدم هایی که می شناختند و نمی شناختند اشک ریخته اند. نمونه آخرش هم مهرداد میناوند و علی انصاریان بود که داغی بر دل یک ملت نهاد و به قول عادل فردوسی پور همه با مرگ میناوند غمگین شدند و با مرگ انصاریان ناامید.

بازی با جان و سلامت مردم

حالا اما، وقت جا زدن نیست، باید برای حفظ جان عزیزان مان همه باهم باز هم به جنگیدن ادامه دهیم، جنگیدن با سلاح رعایت پروتکل های بهداشتی. این درحالیست که برخی هنوز هم در شیپور عدم رعایت پروتکل ها می دمند؛ طوری که آدم هاج و واج می ماند؛ آن هم از سوی کسانی که عنوان فرهنگساز را در جامعه یدک می کشد. همچون آقای فیلمسازی که راحت و بدون هیچ مسئولیت اجتماعی مقابل دوربین می نشیند و با افتخار از ماسک نزدنش و درآوردن ماسک بعد از رد شدن از مامور در ورودی جشنواره می گوید؛ آن هم با چهره ای بی خیال و انگار نه انگار که کسانی 11 ماه است دل به آتش زده و تن به تن با دشمنی نامرئی جانانه جنگیده اند و جان داده اند ...

اظهارات حیرت انگیز آقای فیلمساز!

این روزها مصاحبه بهروز افخمی- کارگردان و فیلمنامه نویس در شبکه های اجتماعی جنجال برانگیز شده است. حرف هایی که همه را مات و مبهوت می کند؛ انتقادش از چرایی تحمیل ماسک به مردم و بستن مدارس و تعطیلی سینماها و ...!. بدتر آنکه در مصاحبه ای دیگر هم از اظهاراتش دفاع می کند. گویی افخمی فیلمساز، تلویزیون هم نمی بیند که بداند در هر 24 ساعت انسان هایی که عزیز کسانی هستند، دارند با کرونا آن هم به واسطه همین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی جان می دهند. گویا افخمی، میناوندها و انصاریانها را هم نمی شناخته که متوجه باشد کرونا نفس های آنها را تنها در عرض چند روز بند آورد. البته وی پیش از این هم در نامه ای به وزیر بهداشت از اعمال برخی محدودیتها و تعطیلی ها انتقاد کرده و گفته بود:حکیم واقعی آن است که وقتی فهمید دربرابر یک بیماری ناشناخته کاری ازش برنمی آید به جای امر و نهی کردن و زور گفتن به مردم، رک و پوست کنده و راحت بگوید دوا پیش ما نیست و شفا پیش خداست!

در هر حال گویی هنوز عده ای کرونا را باور نکرده اند و نه تنها خودشان بی هیچ مسئولیت اجتماعی پروتکل ها را رعایت نمی کنند و با افتخار از آن حرف می زنند، بلکه جان مردم شان هم برایشان اهمیتی ندارد و به راحتی اعتقادات بی مبنایشان را آن هم درباره حساس ترین مقوله یعنی سلامت مردم در رسانه ها می پراکنند و با جان مردم بازی می کنند.

تقاضای مکرر برای رعایت پروتکل های بهداشتی

این اظهارات در حالیست که بعد از اعمال محدودیتها و توفیق ایجاد شده در کاهش موارد بروز، بستری و فوتی ناشی از کرونا بعد از اعداد و ارقام 400 تایی و 500 تایی، اکنون بر اساس گفته وزارت بهداشتی ها میزان رعایت پروتکل ها در کشور کاهشی شده است و در بخش سرپایی هم شاهد خیز ملایمی از بیماری بوده ایم. به طوری که دکتر سعید نمکی- وزیر بهداشت پانزدهم بهمن ماه گفت که ما خوشبختانه توانستیم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم؛ اما آنچه که باعث نگرانی بنده و همکاران شده آن است که با کاهش رعایت پروتکل ها و عدم پایبندی به موازین و مقرراتی که ما برای فاصله گذاری ها گفتیم، خیز ملایمی را در میزان بیماران سرپایی در برخی استانها مشاهده می کنیم. در تهران نیز گزارشاتی که دریافت می کنم آغاز یک خیز ملایم در تعداد بیماران سرپایی است و مطمئنا بعد از آن در افراد مبتلای بستری است و در هفته های بعد ممکن است با افزایش مرگ و میر همراه باشد. باز هم تقاضا می کنیم رعایت پروتکل ها را فراموش نکنند.

وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی نیز متاسفانه هنوز هم به شدت زیر میزان قابل قبول است، ادامه داد: امیدوارم با رعایت پروتکل ها این اضطراب را از جامعه درمانی کمتر کنیم.

البته این اولین بار نیست که سلبریتی ها؛ از هنرمند و ورزشکار گرفته تا به اصطلاح شاخ های اینستاگرامی و افراد شناخته شده در جامعه به عرصه سلامت پا گذاشته و در حوزه پیشگیری و درمان دخالت می کنند و بی هیچ تخصصی توصیه هایی برای جان مردم دارند؛ توصیه هایی که ممکن است به بهای جان مردم تمام شود. به عنوان مثال در سال 1397 بود که مهناز افشار درباره مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء مصرف مواد اظهاراتی را در شبکه های اجتماعی مجازی بیان کرد. اظهاراتی که البته با واکنش سریع وزارت بهداشتی ها روبرو شد. البته آن زمان از خانم بازیگر شکایتی از سوی وزارت بهداشت به عمل نیامد، اما نقدها صریحی نسبت به این اظهارات مطرح شد و بارها و بارها هم تاکید شد که سلبریتی ها در درمان و سلامت دخالت نکنند.

مطالبه ای اجتماعی از وزارت بهداشت

این بار اما، شرایط خطرناک تر است؛ چراکه هرگونه اظهارنظر ناصواب آن هم از سوی به اصطلاح سلبریتی ها و افراد سرشناس، آبی است در آسیاب کرونا. قطعا مطالبه اجتماعی ورود وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم برای حمایت و صیانت از سلامت مردم است. چنین اظهاراتی که می تواند در سطح گسترده و آن هم در شرایط ناپایدار و شکننده کرونا، جان مردم را به خطر اندازد، قطعا باید به صورت حقوقی پیگیری شود.

برخی هنوز هم مردم را به قتلگاه دعوت می کنند

به همین دلیل دکتر کیانوش جهانپور - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا به امروز ده ها پزشک و پرستار در این راه جان خود را از دست داده اند، به خبرنگاران تاکید کرد: فراز و فرودهای رعایت دستورالعمل ها و مراعات نکات بهداشتی و پیامدهای آن را دیده ایم، اما هنوز هم برخی مردم را به قتلگاه دعوت می کنند، هر روز یک نفر یا یک جمع کوچکی قصه ای می گوید و سنگی در چاه می افکند که هزار عاقل در بیرون آوردن آن گرفتار می شوند. انتظار زیادی نیست این که امیدوار بود آدمی به خیر کسان/مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان.

همچنین چندی پیش بود که دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت که اگر کوچکترین تخلفی در جشنواره فجر به آنها گزارش شود، جشنواره را تعطیل می کنند. حالا آقای فیلمساز صراحتا و جلو دوربین نقض پروتکل کرده و نه تنها باید با او برخورد شود، بلکه باید از اجراکنندگان جشنواره نیز پرسید که چرا برای دفاع از جان و سلامت مردم جلوی نام ها نمی ایستند، وقتی فردی شناخته شده به راحتی بتواند بدون ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در جشنواره حضور یابد، تکلیف افراد عادی معلوم است. کاش بدانیم که سلامت مردم شوخی بردار نیست...

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1208

به "وقتی آقای فیلمساز آب به آسیاب کرونا می ریزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی آقای فیلمساز آب به آسیاب کرونا می ریزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید