کرونا و یادآوری قدرت رسانه در بحران

به گزارش دنیای راه راه، یک پژوهشگر حوزه ارتباطات با اشاره به بحران کرونا به ژورنالیسم رئالیستی اشاره و مطرح نمود: موضوع پیدایش کرونا ویروس در ایران و رعب و وحشتی که در پی انتشار این خبر، جامعه را فرا گرفته است، بیش از هر چیز اذهان را معطوف قدرت رسانه در بحران زایی یا بحران زدایی می کند.

کرونا و یادآوری قدرت رسانه در بحران

به گزارش خبرنگاران، پروانه پیشنمازی با اشاره به موضوع بحران کرونا، با تاکید بر ژورنالیسم رئالیستی، مطرح کرد: موضوع پیدایش کرونا ویروس در ایران و رعب و وحشتی که در پی انتشار این خبر، جامعه را فرا گرفته؛ بیش از هر چیز اذهان را معطوف قدرت رسانه در بحران زایی یا بحران زدایی می کند. به این معنا که واقعا رسانه ها این قدرت را دارند که با برجسته سازی و بزرگنمایی یک پدیده، آن را تبدیل به بحران کنند و بالعکس با کوچک نمایی و بی اهمیت جلوه دادن پدیده ای دیگر، کاملا موضوع را مغفول و محو کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر نقش رسانه ها در قبال انتشار اخبار حساسیت زا یادآور شد: همواره در انتشار اخبار حساسیت زا و مهم، تقابل و تضادی بین مسئولیت ذاتی و اجتماعی رسانه ها در اطلاع رسانی وقایع و یا به کارگیری رویکرد انکار و سکوت به خاطر ایفای نقش آرام و عادی سازی رسانه ها در جامعه وجود داشته و دارد که امیدوارم به زودی با ارتقای مهارت و تخصص روزنامه نگاری بحران در کشور، این نقیصه رفع شود.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات بحران، درباره اطلاع رسانی ویروس کرونا به رسانه ها هشدار داد: رسالت اصلی رسانه ها و اولین وظیفه آنها، اطلاع رسانی شفاف و واقع گرایانه در مورد این بیماری مهلک به گونه ای است که از ایجاد هرگونه پانیک و استرس فزاینده بر مردمی که بالقوه دچار افسردگی و واهمه هستند، پرهیز شود و این هنری است که علاوه بر مهارت ژورنالیستی، نیازمند دانش، آگاهی و هوش رسانه ای است. چیزی که رسانه ها برای مدیریت بحران کرونا نیازمند آنند، پیروی از ژانر ژورنالیسم رئالیستی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 523

به "کرونا و یادآوری قدرت رسانه در بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و یادآوری قدرت رسانه در بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید