خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد!

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، چنین فرایندی می تواند فرایند انتقال خون را دگرگون کند و به همین دلیل یک آزمایش بالینی برای معین شدن ایمنی آن در حال اجرا است.

خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد!

اهدای خون به نجات جان انسان ها به خصوص افراد مبتلا به اختلالاتی مانند آنمی یاری می نماید اما تقاضا برای آن بسیار بیشتر از ذخایر است و تطبیق گروه خونی یک چالش دیگر است که به طور معمول سبب می گردد بیماران نتوانند به خون اهدا شده، دسترسی یابند.

در این میان یک جایگزین جالب برای کمبود خون فراوری انبوه سلول های خونی در آزمایشگاه هاست. این سلول را می توان طوری تنظیم کرد تا گروه خونی مورد احتیاج را داشته باشند. محققان دهه ها برای دستیابی به این هدف تحقیقاتی انجام داده اند. اکنون نیز برای نخستین بار خون فراوری شده در آزمایشگاه به بیماران انسانی تزریق شده است.

این تکنیک با دریافت خون از اهدا نماینده شروع می گردد. اما در این فرایند محققان به جای گلبول های قرمز در پی جدا کردن سلول های بنیادی خون هستند. سلول های مذکور ایزوله شده و به مدت 18 تا 21 روز در یک محلول مغذی قرار داده می شوند تا تکثیر شوند و به سلول های خونی تکامل یافته تر تبدیل شوند. در مرحله بعد این سلول ها خالص سازی شده و ذخیره می شوند تا برای انتقال آماده باشند.

یک آزمایش بالینی تازه به نام RESTORE طراحی شده تا ایمنی انتقال سلول های خونی پیشرفته و مدت زمان ماندگاری آنها در بدن انسان تعیین گردد. گلبول های قرمز خون به طور نرمال 120 روز عمر می نمایند اما گلبول های اهدایی حاوی نمونه های تصادفی با سنین مختلف هستند. اما خون فراوری شده در آزمایشگاه کاملاً تازه است و احتمالاً تا 120 روز عمر می نماید.

در آزمایش مذکور حداقل 10 شرکت نماینده میزان اندکی خون به میزان 5 تا 10 میلی گرم (یک یا دو قاشق چایخوری) گلبول قرمز خون دریافت می نمایند. هر شرکت نماینده با فاصله 4 ماه 2 انتقال خون دریافت کرد که یکی از آنها حاوی گلبول های قرمز خون آزمایشگاهی و دیگر خون معمولی بوده است. در مرحله بعد دریافت نمایندگان برای بروز هرگونه عارضه جانبی تحت نظارت قرار می گیرند.

طی این آزمایش بالینی تا به امروز 2 شرکت نماینده گلبول های قرمز آزمایشگاهی را دریافت نموده اند. به گفته محققان هیچ عوارض جانبی ناخواسته ای در آنها رصد نشده است.

گلبول های قرمزی که در آزمایشگاه فراوری می شوند با تحقیقات بیشتر مزایایی بر خون اهدایی معمولی خواهند داشت. برای افرادی که دارای شرایطی هستند که احتیاجمند انتقال مرتب خون است، عمر طولانی تر سلول های خونی سبب می گردد فاصله دریافت خون بیشتر گردد. بعلاوه احتیاج به تطابق بین گروه خونی اهدا نماینده و دریافت نماینده نیز از بین می رود و احتمالاً کمبود یک گروه خونی خاص رفع می گردد.

خبرنگاران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1886

به "خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید