حدس دانشمندان در خصوص چرایی افزایش طول روز در سیاره زمین

به گزارش دنیای راه راه، طول روز ها در سیاره ما در حال افزایش است و مسئله اینجاست که دانشمندان علت این اتفاق را نمی دانند و فقط حدس هایی در خصوص آن می زنند.

حدس دانشمندان در خصوص چرایی افزایش طول روز در سیاره زمین

ساعت های اتمی به همراه ابزار مقدار گیری های نجومی نشان می دهند که طول یک روز به طور ناگهانی در حال طولانی تر شدن است و دانشمندان هیچ علت برای توجیه این اتفاق ندارند.

بر اساس گزارش phys، این مسئله نه تنها بر مقدار گیری زمان بر روی سیاره، بلکه بر مواردی مانند GPS و سایر فناوری هایی که بر زندگی مدرن ما حاکم هستند نیز تأثیرات قابل توجهی می گذارد.

در طول چند دهه گذشته چرخش زمین به دور محور خود که طول روز را معین می نماید، سرعت گرفته است. این فرایند روز های ما را کوتاهتر نموده است. در واقع، در ژوئن 2022 رکورد کوتاه ترین روز در حدود نیم قرن گذشته به ثبت رسید. اما علیرغم این رکورد، از سال 2020 این افزایش سرعت ثابت به طرز عجیبی به کاهش سرعت تبدیل شده و روز ها دوباره طولانی تر شده اند. علت این اتفاق هنوز هم برای دانشمندان یک راز است.

در حالی که ساعت های ما روز را دقیقا 24 ساعت نشان می دهند، اما زمان واقعی که طول می کشد تا زمین یک بار به دور بچرخد کمی فرق دارد. تغییرات در این مقدار، طی دوره های میلیون ها ساله یا گاهی هم آنی رخ می دهد. حتی زلزله ها و حوادثی نظیر طوفان نیز می توانند در طول شبانه روز نقش داشته باشند. برای مثال گفته می گردد زمین لرزه بزرگ توهوکو در سال 2011 در ژاپن به بزرگی 8.9 ریشتر چرخش زمین را به مقدار 1.8 میکروثانیه سرعت بخشیده است.

در طی میلیون ها سال، چرخش زمین به علت اثرات اصطکاک مرتبط با جزر و مد های ناشی از ماه کاهش یافته است. این فرآیند در هر قرن حدود 2.3 میلی ثانیه به طول هر روز اضافه می نماید. چند میلیارد سال پیش یک روز زمینی حدودا 19 ساعت بود.

در 20 هزار سال گذشته، فرآیند دیگری در جهت مخالف عمل نموده است و به چرخش زمین را سرعت بخشیده است. با سرانجام آخرین عصر یخبندان، ذوب شدن صفحات یخی قطبی فشار سطحی را کاهش داد و گوشته زمین به طور پیوسته به سمت قطب ها حرکت کرد. سرعت چرخش سیاره ما نیز زمانی افزایش می یابد که این توده گوشته به محور زمین نزدیک تر می گردد و این فرآیند حدود 0.6 میلی ثانیه در هر قرن از طول روز کوتاه می نماید. جدای از این تغییرات در مقیاس بزرگ، در دوره های کوتاه تر، آب و هوا نیز تأثیرات مهمی بر چرخش زمین دارند و باعث ایجاد تغییرات در هر دو جهت می شوند. چرخه های جزر و مدی، جرمی را در اطراف سیاره جابه جا می نمایند و باعث تغییراتی در طول روز تا یک میلی ثانیه در هر جهت می شوند.

علیرغم اینکه زمین در 29 ژوئن 2022 به کوتاه ترین روز خود رسیده است، به نظر می رسد فرایند افزایش و کاهش طول روز از سال 2020 از کوتاه شدن به سمت طولانی شدن تغییر نموده است. این تغییر در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. علت این تغییر معین نیست. تغییرات در سیستم های آب و هوا یا رویداد های پشت سر هم لانینا باشد ممکن است عواملی باشند که در این تغییر دخیل هستند. البته این موارد قبلا هم اتفاق افتاده بودند.

دانشمندان حدس می زنند که این تغییر مرموز اخیر در سرعت چرخش سیاره مربوط به پدیده ای به نام لرزش چندلر باشد. انحرافی کوچک در محور چرخش زمین با دوره ای حدودا 430 روزه.

بیشتر بخوانید

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1838

به "حدس دانشمندان در خصوص چرایی افزایش طول روز در سیاره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس دانشمندان در خصوص چرایی افزایش طول روز در سیاره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید