لکنت زبان چیست و چگونه رفع می گردد؟

به گزارش دنیای راه راه، لکنت زبان مسئله ای شایع در میان 1% از جمعیت دنیا است. بچه ها بین 2 تا 5 سال نیز به علت مسلط نبودن به زبان، تا حدودی این مشکل را تجربه می نمایند. اما اغلب پس از 5 سالگی مشکل بچه ها از بین می رود. در صورت ادامه یافتن لکنت زبان بایستی با روش های خاصی آن را درمان کرد.

لکنت زبان چیست و چگونه رفع می گردد؟

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - لکنت زبان مسئله ای طاقت فرسا برای گوینده و مخاطب است. نشانه های آن عبارتند از تکرار سریع اولین حرف واژه ها، کشیدن بیش از حد صدا هایی مانند آاااا، اوووو و یییییی در میان واژه ها، توقف و ایست کامل بر روی واژه ها و تکرار یک صدا، بخش یا واژه برای چندین بار پشت سر هم. تقریبا 1% جمعیت جهان، به لکنت زبان دچار هستند که بیشتر آنان را مردان شامل می شوند.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • لکنت زبان در بچه ها
  • لکنت زبان در بزرگسالی

بیشتر افرادی که دچار این مشکل هستند، هنگام پیشی بینی شرایط خود در به کار بردن واژه های سخت و پیچیده، دچار لکنت می شوند. این افراد همواره لکنت ندارند، بعضی از آن ها می توانند با بچه ها به راحتی صحبت نموده، آواز بخوانند یا به یک زبان خارجی صحبت نمایند. در واقع لکنت زبان نیز مانند دیگر عادت ها، با گذشت زمان به صورت یک الگوی طبیعی رفتاری درمی آید. بدین ترتیب به طور ناخودآگاه در رفتار فرد تکرار می گردد.

لکنت زبان در بچه ها

لکنت زبان بچه ها 2 تا 5 ساله مسئله ای موقتی است که با روان شدن کودک در استفاده از زبان، به تدریج از بین می رود. لکنت زبان بچه ها معمولا در هنگام خستگی، ناراحتی، ترس و هیجان افزایش پیدا می نماید. 80 درصد بچه های که لکنت آن ها پس از 5 سالگی برطرف نشده است، تا رسیدن به بلوغ بهبود می یابند. بچه ها زیر 7 سال که دچار این اختلال هستند، ممکن است در کنار وقفه های زبانی، حرکاتی مانند پیچ و تاب دادن صورت، چشمک زدن، حرکت دادن بازوها، تنفس نامنظم یا حرکات دیگر داشته باشند.

لکنت زبان در بچه ها نوپا را نادیده بگیرید!

واکنش شما در برابر کوشش کودکتان برای برقراری ارتباط با دیگران، نقش بسیار مهمی در شکل گیری توانایی گفتاری او دارد. با کودک با روشی صحیح صحبت کنید، اما انتظار نداشته باشید مانند شما واضح و رسا صحبت کند. هنگامی که کودک صحبت کردن را تمرین می نماید، با صبر و توجه به او گوش فرا دهید.

  • جملات کودک را تمام نکنید. هنگامی که کودک در بیان یک واژه یا تمام کردن یک جمله دچار مشکل شد، با شکیبایی منتظر بمانید و حرفش را قطع نکنید. زمان بدهید تا خودش جمله را به خاتمه برساند.
  • فضایی آرام ایجاد کنید. زمان هایی که اعضای خانواده در کنار هم می نشینند، مانند زمان صرف شام، محیطی آرام و گرم فراهم کنید و به کودک فرصت صحبت کردن بدهید. به او نشان دهید که علاقمندید صحبت هایش را بشنوید.
  • خودتان با آرامش صحبت کنید، اما از کودکتان نخواهید آرام صحبت کند. به لکنت های احتمالی کودک هنگام حرف زدن، توجه نکنید و به او احساس راحتی بدهید. آرام، واضح و با جملات کوتاه با کودک صحبت کنید.
  • درباره لکنت زبان کودک اظهار نظر نکنید. به کودک برچسب نزنید. هرچه کودک نسبت به مشکل خود آگاهی بیشتری پیدا کند، موجب بد تر شدن شرایط می گردد.

بیشتر بخوانید: لکنت زبان در بچه ها 3 ساله تا 6 ساله

آرامش در حین صحبت کردن را به کودک بیاموزید

معمولا نگرانی کودک از صحبت کردن منجر به لکنت زبان می گردد. برای برطرف این مشکل به کودک بیاموزید تا گلو، شانه ها، قفسه سینه و شکم خود را شل کند. وقتی کودک روش ریلکسیشن و آرام بخشی را آموخت، بر روی ماهیچه های درگیر در صحبت کردن کار نموده و این تمرین را چند بار در روز تکرار کنید تا کودک در این زمینه مهارت یابد.

تنظیم تنفس را به کودک بیاموزید

سخن گفتن احتیاجمند عبور هوا از میان تار های صوتی است. چگونگی تنفس روی صحبت کردن کودک تاثیر می گذارد.

  • بسیاری از بچه ها مبتلا، هنگام صحبت کردن نفس نفس می زنند. برای برطرف این مشکل، تنفس عمیق و منظم دهانی را به کودک بیاموزید. از کودک بخواهید یک دستش را روی قفسه سینه و دست دیگرش را روی شکم قرار دهد. در طول دم بایستی شکمش بیش تر از قفسه سینه حرکت کند. با تمرین هر روزه کودک می تواند بر روی تنفس عمیق تمرکز کند.
  • از کودک بخواهید با آغاز لکنت، صحبت را قطع کند و سکوت کند. در این فاصله نفس بگیرد و با یک بازدم به آرامی آغاز به صحبت کند.
  • به کودک یاد بدهید که با صدای کوتاه صحبت کند. صدای بلند احتیاجمند هوای بیشتری است و به همین دلیل فشار را بر حنجره افزایش می دهد. پس صدای کوتاه می تواند لکنت زبان را کاهش دهد.

حساسیت کودک را به موقعیت های تحریک نماینده کاهش دهید

ترس، لکنت زبان را در کودک افزایش می دهد. سعی کنید با روش های زیر حساسیت کودک را نسبت به این موقعیت ها کاهش دهید.

  1. فهرستی از موقعیت ها و واژه هایی که موجب بروز ترس در کودک می گردد تهیه کنید.
  2. تمرین های ریلکسیشین و آرامش بخشی را برای کودک انجام دهید. این تمرین ها به از بین بردن ترس کودک یاری می نمایند.
  3. از کودک بخواهید که خود را در یکی از موقعیت هایی که در او ایجاد ترس می نماید، در حال صحبت کردن تصور کند.
  4. سطح اضطراب را ارزیابی کنید. از کودک بخواهید تا میزان اضطراب خود را در موقعیت فرضی قبل، از اعداد یک تا ده معین کند. سپس تمرین خیالی بالا را چندین مرتبه انجام دهید تا سطح اضطراب تا حد قابل قبولی کاهش یابد. سپس موقعیت دیگری را تمرین کنید.
  5. موقعیت هایی که کودک به طور معمول دچار لکنت زبان می گردد را بازسازی کنید.
  6. امکان تمرین در موقعیت های از پیش مشخص شده را فراهم کنید. به عبارت دیگر موقعیت هایی واقعی طراحی کنید تا کودک بتواند در آن ها آموخته های جدیدش را به کار بندد.
بیشتر بخوانید: علت و درمان لکنت ناگهانی زبان در بچه ها

همخوانی را تمرین کنید

بیشتر بچه ها مبتلا به لکنت زبان هنگام همخوانی با دیگران می توانند به طور طبیعی صحبت نمایند.

همخوانی را تمرین کنید. متن ساده ای را انتخاب کنید و سپس آن را با هم بخوانید. بعد از چند بار تکرار، کم کم صدای خود را کاهش دهید تا جایی که کودک به تنهایی در حال خواندن باشد.

اگر لکنت زبان کودک بسیار شدید است و با کوشش شما بهبود نمی یابد، باید از افراد متخصص یاری بگیرید. برای انجام یک برنامه درمانی مناسب، با پزشک خود، مراکز درمانی و پدر و مادران بچه ها مبتلا به لکنت زبان، مشورت کنید.

لکنت زبان در بزرگسالی

معمولا لکنت زبان در اوایل دوران کودکی آغاز می گردد؛ زمانی که کودک در حال یادگیری زبان و توسعه مهارت های گفتاری خود است. اما در موارد نادری این اختلال در بزرگسالی آغاز می گردد. اگر شما در بزرگسالی دچار لکنت زبان شده اید، باید آن را جدی بگیرید و با پزشک خود در میان بگذارید.

دلایلی که لکنت زبان در بزرگسالان آغاز می گردد را می توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد.

  1. لکنت زبان عصبی
  2. لکنت در اثر مصرف دارو
  3. لکنت در شرایط پر استرس
  4. بروز مجدد لکنت زبان کودکی
  5. دلایل فردی و شخصی

مسائل لکنت زبان در بزرگسالی

لکنت زبان می تواند منجر به مسائل زیر گردد:

  • مسائل برقراری ارتباط با دیگران
  • مضطرب بودن در هنگام صحبت کردن
  • اجتناب از صحبت کردن در شرایطی که احتیاج به صحبت کردن است
  • کاهش مشارکت اجتماعی
  • مورد زورگویی، تمسخر و یا طعنه دیگران واقع شدن
  • عزت نفس پایین

درمان لکنت زبان در بزرگسالی

هدف بلند مدت درمان لکنت زبان، کاهش تأثیر آن در زندگی فرد است. درمان معمولا به صورت فردی یا گروهی تعریف می گردد و شامل روش ها و تکنیک های زیر است:

  • رفتار درمانی
  • گفتار درمانی
  • پذیرش شرایط و مشکل خود
  • درمان های روانشناختی

پزشک یا درمانگر با توجه به شرایط و نوع لکنت زبان فرد، برنامه ای جامع برای درمان بیمار در نظر می گیرند.

شما نیز اگر در این زمینه تجربه یا سوالی دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: mayoclinic و چگونه با کودکم رفتار کنم / دکتر گاربر

منبع: setare.com
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1196

به "لکنت زبان چیست و چگونه رفع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکنت زبان چیست و چگونه رفع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید