نگاهی به نمایش استقلال مقابل فجرسپاسی؛ برنامه هایی که به درستی اجرا نشد

به گزارش دنیای راه راه، خبرگزاری خبرنگاران- استقلال و فجر در هفته چهارم رقابت های لیگ برتر به مصاف هم رفتند که این ملاقات با نتیجه یک - یک مساوی به سرانجام رسید.

نگاهی به نمایش استقلال مقابل فجرسپاسی؛ برنامه هایی که به درستی اجرا نشد

به گزارش خبرنگاران، استقلال در این بازی با سیستم 3421 بازی می کرد که در مقاطعی هم قالب 352 هم به خود می گرفت و در خط حمله کوین یامگا کنار رودی ژستد قرار می گرفت و زوج خط حمله استقلال تشکیل می شد. قبل از صحبت در خصوص هر قضیه ای باید به چمن استادیوم حافظیه شیراز توجه کرد، چمنی که کیفیت بازی را به شدت پایین آورد و دو تیم را به سوی توپ های بلند و موقعیت های پراکنده سوق داد.

ترکیب خط هافبک استقلال امروز در هجومی ترین حالت ممکن قرار داشت آن ها چند الگوی کلی برای چینش مهره های میانی خود دارند برای مثال در ملاقات مقابل تراکتور از مهدی مهدی پور روزبه چشمی و آرش رضاوند استفاده کردند که در میان آن ها مهره میانی صرفا هجومی ای دیده نمی شد یا در بازی اول از زبیر نیک نفس آرش رضاوند و امیر حسین حسین زاده استفاده کردند و پس از این که فرهاد مجیدی متوجه شد که زبیر نیک نفس آن طور که باید و شاید نمی تواند استقلال را به سمت جلو سوق دهد او را نیمکت نشین کرد و برای بازی های بعدی دست به تغییر زد.

اما امروز نه خبری از زبیر نیک نفس بود و نه خبری از روزبه چشمی که تنها هافبک دفاعی های استقلال هستند، آبی ها امروز با مهدی مهدی پور، آرش رضاوند و امین قاسمی نژاد که در مقاطعی از بازی به خط هافبک تیم اضافه می شد کمربند میانی خود را بسته بود و پیش بینی می شد که استقلال با تمام توان هجومی وارد ملاقات شود. اما باز هم می گوییم که به علت کیفیت بد چمن مسابقه تیم استقلال خیلی نتوانست از این ترکیب هجومی میانه زمین خود استفاده کند و چیزی به جز سرخوردگی مهره های هجومی اش به همراه نداشت.

در تحلیل بازی های قبلی در خصوص الگوی اصلی بازیسازی تیم استقلال صحبت نموده ایم در بازی های اخیر به جز یکی دو تغییر جزئی این الگو خیلی دستخوش تغییرات نشده و آبی ها مثل همواره با تشکیل یک لاین 3 نفره در عقب زمین به همراه یکی از هافبک ها که معمولا در این ملاقات مهدی پور بود، بازیسازی خود را آغاز می کردند و به وسیله آرش رضاوند توپ را به خط حمله انتقال می دادند به موقعیتی که استقلال در دقیقه 18 این بازی خلق کرد، توجه کنید این حرکت شمایی کلی از تمام چیزی است که فرهاد مجیدی از شاگردانش هنگام فاز بازیسازی می خواهد بازی با چند پاس عرضی میان سیاوش یزدانی و دو مدافع دیگر استقلال آغاز می شود و انتها توپ به مهدی مهدی پور می رسد، مهدی پور خیلی خوب رضاوند را می بیند و رضاوند هم توپ را به پیستون راست استقلال که جلو کشیده می رساند و قاسمی نژاد روی یک حرکت بدون توپ فوق العاده از یاماگا توپ را به او می رساند و استقلال به خطرناک ترین موقعیتش در این ملاقات می رسد.

اما در این ملاقات به علت کیفیت چمن و نوع بازی فجر ما تقریبا شاهد هیچ موقعیت این چنینی دیگری برای استقلال نبودیم و آبی ها در مقاطع زیادی از بازی به جای اینکه بازیسازی خود را به همین فرم آغاز نمایند با سیاوش یزدانی رو به توپ های بلند آورده بودند که هیچ کدام هم برای آنها ثمری نداشت. به نوعی می توانیم بگوییم که تفکرات مربیان در این ملاقات زیر چمن استادیوم حافظیه شیراز مدفون شد.

البته اگر بتوانیم این قضیه را در نظر نگیریم که همین چمن بد و شرایط استادیوم جزیی از برنامه های فجرسپاسی نبوده باشد چرا که برای تیم هایی مثل فجر که تازه به لیگ برتر رسیده اند و از لحاظ مهره خیلی زورشان به استقلال نمی رسد بد نیست که بازی برای شان در چنین فضایی برگزار شود و تیمی که از لحاظ مهره در شرایط بهتری واقع شده است نتواند بازی همیشگی خود را ارائه دهد. صد البته اصغر کلانتری، سرمربی فجرسپاسی روزی که برای مصاحبه به طرفداری آمده بود، ادعا داشت اصلا از شرایط چمن استادیوم حافظیه رضایت ندارد و ماه ها است به مدیران ورزش شیراز گفته این چمن و این استادیوم باید ترمیم شود. اما فعلا که ترمیمی در کار نبوده و این چمن، با اختلاف عنوان بدترین چمن لیگ را به خود اختصاص می دهد.

پس از صحبت در خصوص خط میانی استقلال و خط حمله می رسیم جایی که رودی ژستد برای اولین بار در ترکیب استقلال قرار گرفته بود آن هم تقریبا پس از کمتر از یک هفته که این بازیکن به تمرینات تیم اضافه شده بود. همانطور هم که دیدیم در طول بازی ژستد به هیچ عنوان نتوانست صاحب موقعیت شد و خودش را در موقعیت قرار دهد و بخش زیادی از این قضیه به مختل شدن فرآیند بازیسازی استقلال و چمن بد زمین هم برمی شود و بخش دیگرش هم همین حضور کم ژستد در تمرینات تیم بوده است. در تمام موقعیت های استقلال ژستد در طرف مخالف توپ قرار داشت و معمولا یامگا در موقعیت قرار می گرفت. فرهاد مجیدی برای بازی های آینده باید در توضیح وظایف مهاجم فرانسوی-بنینی خود تجدید نظر کند تا خرید خارجی از همین ابتدا زیر فشار رسانه ای و عملکرد خنثی خود نرود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1605

به "نگاهی به نمایش استقلال مقابل فجرسپاسی؛ برنامه هایی که به درستی اجرا نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نمایش استقلال مقابل فجرسپاسی؛ برنامه هایی که به درستی اجرا نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید