چگونه رنگ چشم را با فتوشاپ تغییر دهیم؟

به گزارش دنیای راه راه، در این مقاله به آموزش تغییر رنگ چشم با فتوشاپ می پردازیم. برای انجام این کار، از ابزار Hue/Saturation Adjustment استفاده می کنیم. اگر رنگ خاصی مد نظر شما باشد، با استفاده از این ابزار می توانید آن را انتخاب کنید. اگر هم رنگ خاصی در نظر نداشته باشید، طیف های رنگی مختلف را با استفاده از این ابزار می توانید امتحان نموده تا بالاخره به رنگ دلخواهتان برسید. از سوی دیگر، استفاده از این ابزار آسیبی به عکس اصلی شما نمی رساند، چرا رنگ ها روی یک لایه جداگانه اعمال می شوند. بنابراین، در هر مرحله از آموزش، حتی بعد از به اتمام رسیدن آن، کماکان می توانید به نسخه اصلی عکس به راحتی دسترسی داشته باشید.

چگونه رنگ چشم را با فتوشاپ تغییر دهیم؟

این آموزش بر اساس نسخه Adobe Photoshop CC تهیه شده است. ولی نسخه های مختلف این نرم افزار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و با تمام نسخه های تازه آن می توانید این مراحل را پیش بگیرید. در واقع، تمام نسخه های بعد از Photoshop CS6 به خوبی می توانند این کار را انجام دهند. جهت یادگیری و تسلط بیشتر به موضوع تغییر رنگ چشم با فتوشاپ، توصیه می کنیم تمام مراحل را همراه با این آموزش انجام داده و تمرین کنید.

چطور رنگ چشم ها را با استفاده از فتوشاپ تغییر دهیم؟

مرحله اول: روی چشم ها زوم کنید

قبل از اینکه کار را شروع کنیم، بهتر است روی قسمت چشم ها زوم کنید تا دسترسی بهتری به آن ها داشته باشیم. کمی جلوتر متوجه لزوم این کار خواهید شد.

ابزار Zoom را از بخش پایینی نوار ابزارها (در سمت چپ صفحه) انتخاب کنید. روی قسمت چشم ها چند کلیک کنید تا تصویر کمی زوم گردد. برای چپ و راست کردن تصویر زوم شده هم می توانید از ابزار Hand Tool بهره ببرید. این ابزار با فشردن دکمه H انتخاب می گردد. عکس را در حالتی مثل عکس زیر تنظیم کنید.

مرحله 2: ابزار Lasso Tool را انتخاب کنید

همانطور که می دانید، قصد داریم تنها رنگ چشم ها را در این عکس تغییر دهیم. بنابراین، در ابتدا ضروری است که آن ها را انتخاب کنیم. برای انجام این کار، از ابزار Lasso Tool استفاده می کنیم.

مرحله 3: انتخاب خود را دور چشم ها رسم کنید

با استفاده از این ابزار، شما می توانید یک خط رسم نموده و تمام محیط داخل این خط انتخاب خواهد شد. بنابراین، به آرامی و با دقت، دور تا دور چشم را انتخاب کنید. البته، به تمام محیط چشم احتیاجی نیست و تنها انتخاب بخش عنبیه (بخش گرد و رنگی) چشم کافی است. اگر انتخاب شما خیلی تمیز و دقیق نبود، نگران نباشید. در مراحل بعد آن را تنظیم می کنیم.

بعد از اینکه یک چشم را انتخاب کردید، نوبت چشم بعدی است. قبل از انتخاب، حتماً دکمه Shift را فشرده و نگه دارید. با این کار، یک علامت + کوچک در کنار نشانگر موس Lasso Tool مشاهده خواهید کرد. نگه داشتن دکمه ی Shift به فتوشاپ می گوید این انتخاب بخشی را به انتخاب قبلی اضافه می نماید. در صورتی که این کار را نکنید، با انجام انتخاب دوم، انتخاب اول حذف می گردد. در خاتمه این مرحله باید هر دو چشم مانند عکس زیر انتخاب شده باشند.

مرحله 4: یک لایه Hue/Saturation Adjustment اضافه کنید

برای تغییر رنگ چشم با فتوشاپ، باید از ابزار Hue/Saturation Adjustment استفاده کنیم. برای انجام این کار، از پایین و سمت راست صفحه، از پنل لایه ها، روی آیکن New Fill or Adjustment Layer کلیک کنید (مطابق عکس).

حالا گزینه Hue/Saturation را از میان فهرست انتخاب کنید

مرحله 5: گزینه Colorize را انتخاب کنید

بعد از انجام مرحله قبل، گزینه های لایه Hue/Saturation Adjustment در صفحه فتوشاپ شما نمایان می گردد. مطابق عکس زیر، گزینه Colorize را انتخاب نموده و تیک آن را فعال کنید.

به محض اینکه این گزینه را فعال کنید، مشاهده خواهید کرد که چشم های سوژه شما قرمز می شوند. احتمالاً رنگ مورد نظر شما قرمز نباشد. بنابراین باید آن را تغییر دهیم.

مرحله 6: تغییر رنگ چشم با استفاده از تنظیم گر Hue

برای اینکه رنگ تازهی را برای چشم ها انتخاب کنید، از بخش Hue (در همان پنل) بهره ببرید. Hue در واقع همان چیزی است که بیشتر ما به عنوان رنگ واقعی می شناسیم. با تکان دادن مقادیر این بخش مشاهده می کنید که رنگ چشم هم تغییر می نماید. Hue طیف های رنگی مختلفی دارد. از قرمز پررنگ در منتهی علیه سمت چپ شروع شده و رنگ های مثل نارنجی، زرد، سبز، آبی، سرخابی و … را در سمت راست دارد. برای این آموزش، ما مقدار Hue را در حوالی عدد 20 قرار داده و رنگ آبی زیبایی را انتخاب می کنیم. ولی طبعاً شما هر رنگی که بخواهید را می توانید انتخاب کنید.

تا به اینجای کار، عکس ما به این شکل زیر درآمده است. ولی احتمالاً متوجه شده باشید که شدت رنگ کمی زیاد و پر رنگ است. بنابراین، در مرحله بعد، رنگ را تنظیم می کنیم.

مرحله 7: مقدار Saturation لایه رنگی تازه را کاهش دهید

بعد از اینکه رنگ مورد نظر خود را با استفاده از تنظیم گر Hue انتخاب کردید، تنظیم گیر پایینی (Saturation) را به سمت چپ حرکت دهید تا از شدت رنگ کاسته و طبیعی تر گردد. مقداری بین 10 تا 15 معمولاً برای Saturation مناسب است.

نتیجه کار بعد از کاهش مقدار Saturation به شکل زیر است.

مرحله 8: حالت Blend Mode را به Color تغییر دهید

دقت کنید که در پنل لایه ها، لایه Hue/Saturation Adjustment بالای لایه Background قرار گرفته باشد. روی لایه Hue/Saturation کلیک کنید. در حالت عادی، Blend Mode روی Normal واقع شده است، یعنی تنظیمات نه تنها روی رنگ چشم ها، بلکه روی روشنایی و شفافیت هم تاثیر می گذارند. ما قصد داریم که تغییرات ما فقط روی رنگ چشم تاثیر بگذارد. بنابراین، Blend Mode را روی Color قرار می دهیم. این کار را همچون عکس زیر انجام دهید

تفاوت این دو حالت ممکن است چندان چشمگیر نباشد. ولی با انجام این کار (تنظیم Blend Mode روی Color) باید جزئیات بیشتری از چشم نمایان شوند. همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، عکس ما حالا شفاف تر، طبیعی تر و با جزئیات بیشتری شده است.

مرحله 9: ماسک لایه را انتخاب و تنظیم کنید

یکی از برترین ویژگی های لایه های Adjustment در فتوشاپ این است که خودشان به Layer Mask مجهز هستند. شاید خودتان هم متوجه نبودید. ولی از زمان شروع این آموزش و از لحظه اضافه کردن لایه Hue/Saturation Adjustment مشغول استفاده از Layer Mask نیز هستیم. در واقع، فتوشاپ به صورت اتوماتیک و با استفاده از بخش هایی که با ابزار Lasso Tool انتخاب نموده بودیم (مرحله 3)، یک لایه ماسک ایجاد نموده بود. بنابراین، حالا می توانیم از پنل لایه ها، تصویر بندانگشتی لایه ماسک را مشاهده کنیم.

همانطور که مشاهده می کنید. بیشتر بخش های این تصویر بندانگشتی با رنگ مشکی پوشیده شده و تنها 2 نقطه کوچک سفید هستند. نواحی سیاه رنگ، بخش هایی هستند که لایه تنظیم رنگ Hue/Saturation Adjustment در آن ها تاثیری نمی گذارد. به عبارت دیگر، بخش های سیاه همچنان رنگ اصلی تصویر شما را نشان می دهند. 2 نقطه سفید رنگی که مشاهده می کنید، همان بخش هایی هستند که در مرحله سوم انتخاب نموده بودیم. تنظیمات Hue/Saturation تنها روی همین بخش ها اعمال می گردد.

همانطور که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید. یک کادر سفید نازک دور تصویر بندانگشتی مشاهده می گردد. این یعنی لایه ماسک را انتخاب نموده ایم. اگر این کادر را مشاهده نمی کنید، روی تصویر بندانگشتی کلیک کنید تا لایه ماسک انتخاب گردد. حالا به مرحله بعدی می رویم.

مرحله 10: ابزار براش (Brush) را انتخاب کنید

اگر احساس می کنید که انتخاب اولیه شما با استفاده از ابزار Lasso Tool دقیق نبود، در این مرحله باید آن را اصلاح کنیم. محتمل است بخش هایی از عنبیه را انتخاب ننموده باشید. شاید هم بخش هایی را هم اشتباهاً بیشتر انتخاب نموده و حالا رنگ سفیدی چشم را نیز تغییر داده اید. توصیه می کنیم کاملاً روی یک چشم زوم کنید تا تمام جزئیات را به دقت دیدن کنید. همانطور که در عکس می بینید، ما کمی در انتخاب زیاده روی نموده بودیم و یک حاشیه آبی رنگ اضافی هم در چشم ایجاد شده است.

برای پاک کردن این بخش های اضافه، تنها کاری که ضروری است انجام دهیم، رنگ کردن لایه ماسک است. ابزار قلم/براش (Brush) را انتخاب کنید.

مرحله 11: رنگ مشکی را انتخاب کنید

همانطور که گفتیم، بخش های مشکی در لایه ماسک رنگ عکس اصلی را نشان می دهند. بنابراین، رنگ مشکی را برای قلم خود انتخاب کنید.

نکته تکمیلی: همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید. فتوشاپ امکان انتخاب همزمان 2 رنگ به شما می دهد. یکی از آن ها Foreground و دیگری Background نام دارد. با فشردن دکمه D، تنظیمات رنگ ها ریست شده و روی ترکیب پیش فرض سیاه/سفید بازمی گردند. رنگ foreground بالا سمت چپ، و رنگ Background پایین سمت راست است. توجه داشته باشید که فتوشاپ برای ابزار براش/قلم از رنگ Foreground استفاده می نماید.

با فشردن دکمه x هم می توانید این دو رنگ را با یکدیگر جابجا کنید.

مرحله 12: اطراف عنبیه را با رنگ مشکی نقاشی کنید

روی هرکدام از چشم ها کاملاً زوم کنید و اطراف آن ها را با دقت با قلم مشکی رنگ نقاشی کنید. برای اینکه نتایج بهتر و دقیق تری به دست بیاورید، توصیه می کنیم مقدار قلم را خیلی بزرگ انتخاب نکنید. مقدار قلم را می توانید با استفاده از دکمه های ] و [ انتخاب کنید. اگر روی صفحه راست-کلیک کنید هم صحفه ای برای انتخاب تنظیمات مربوط به قلم نمایش داده خواهد شد.

از آنجایی که مشغول نقاشی روی لایه ماسک هستیم، انتظار نداشته باشید که بخش هایی که نقاشی می کنید مشکی شوند! همانطور ک گفتیم، بخش های مشکی تنظیمات اصلی را نشان می دهند و ما تنها قصد داریم لایه ماسک خودمان را تنظیم و دقیق کنیم.

علاوه بر این، ما طبعاً نمی خواهیم مردم چشم را هم رنگی کنیم! بنابراین، با استفاده از همین قلم، روی مردمک (بخش مشکی مرکزی چشم) هم کلیک می کنیم تا به رنگ اصلی و طبیعی خود بازگردد.

این کارها را برای هر دو چشم انجام دهید.

برطرف ایرادات

در طول مرحله قبل، اگر اشتباهی کردید و به اشتباه بخشی از ماسک را پاک کردید، می توانید با فشردن دکمه X جای رنگ سفید و مشکی را عوض کنید. حالا با قلم سفید روی همان منطقه نقاشی کنید تا دوباره ماسک فعال گردد. وقتی اشتباه را اصلاح کردید، دوباره دکمه x را بزنید تا رنگ foreground مشکی گردد.

البته، در تمام راستا، با فشردن دکمه Control + Z می توانید یک قدم به عقب برگردید.

مقایسه رنگ اصلی چشم با رنگ تازه

برای اینکه بتوانید رنگ اصلی را با رنگ تازه مقایسه کنید، همچون عکس زیر، لایه Hue/Saturation adjustment را غیبرطرفال کنید. با غیبرطرفال کردن این لایه، تصویر اصلی را مشاهده خواهید کرد. شما مجدداً می توانید لایه را فعال نموده تا رنگ تازه نمایش داده گردد.

همانطور که مشاهده کردید، تغییر رنگ چشم با فتوشاپ کار دشواری نیست. ما این کار را با استفاده از لایه Hue/Saturation Adjustmentانجام دادیم. ولی روش های دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد.

منبع: PhotoshopEssentials

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1689

به "چگونه رنگ چشم را با فتوشاپ تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رنگ چشم را با فتوشاپ تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید