30 گونه پناهگاه بوروئیه خاتم در فهرست سرخ اتحادیه جهانی

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران/یزد مدیر محیط زیست شهرستان خاتم با اشاره به ظرفیت زیست محیطی و بکر منطقه حفاظت شده و کوهستانی بوروئیه، گفت: این منطقه با وجود ظرفیت های قابل توجه زیست محیطی و گونه های متنوع جانوری و گیاهی تا به امروز کمتر مورد استقبال طبیعت گردان و گردشگران طبیعی قرار گرفته است.

30 گونه پناهگاه بوروئیه خاتم در فهرست سرخ اتحادیه جهانی

حجت عشایری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به این که منطقه با ارزش بوروئیه در شهرستان خاتم تا قبل از آن که به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته گردد شرایط نامطلوب داشت، در این باره توضیح داد: حیات وحش این منطقه بکر تا زمانی که این منطقه آزاد بود از سوی شکارچیان در معرض نابودی قرار داشت اما از حدود سال 1377 این منطقه توسط محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده مورد توجه نهاده شد و به دلیل برخورداری از ویژگی ها و غنای طبیعی تحت عنوان پناهگاه حیات وحش در نظر گرفته شد.

وی اضافه نمود: بوروئیه، منطقه ای کوهستانی است که هرچند از نظر منابع آبی شرایط خوبی ندارد اما از پوشش مرتعی قابل توجهی برخوردار است ولی با وجود ظرفیت قابل توجه زیست محیطی تا به امروز کمتر مورد استقبال طبیعت گردان و گردشگران طبیعی نهاده شده است.

این مسئول با اشاره به حیات وحش قابل توجه منطقه بوروئیه نیز گفت: این منطقه با داشتن اکوسیستم های مختلف کوهستانی و دشتی، زیستگاه مناسبی برای گونه های مختلف حیات وحش است که از جمله پستانداران شاخص این منطقه می توان به کل، بز و قوچ و میش و گونه های ارزشمند دیگری مانند جبیر(نوعی غزال)، گرگ، کفتار، خرس قهوه ای، پلنگ، کارال و رودک عسل خوار اشاره نمود.

وی گفت: البته در میان گونه های متنوع حیات وحش بوروئیه، گونه های خرس قهوه ای، پلنگ، کاراکال، جبیر و قوچ و میش، جزو گونه های حمایت شده مطابق با قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ایران هستند لذا در اولویت برنامه های حفاظتی این منطقه قرار دارند.

این مسئول با اشاره به شناسایی 65 گونه پرنده متعلق به 28 خانواده در این منطقه، توضیح داد: هوبره، کبک، تیهو، با قرقره شکم سیاه، زاغ بور، عقاب طلایی، سارگپه، دلیجه و انواع سهره، از مهمترین پرندگان منطقه بوروئیه شهرستان خاتم به شمار می فرایند که 11 گونه از این پرندگان در سطح ملی و بین المللی حمایت می شوند.

عشایری به شناسایی 17 گونه خزنده در این منطقه نیز اشاره نمود و گفت: افعی گرزه، تیر مار، مار جعفری، مار گورخری، گکوی کوتوله لطیفی، آگامی صخره ای فلس درشت، آگامای سروزغی، لاک پشت مهمیزدار و بزمجه بیابانی از مهمترین گونه های این منطقه هستند که لاک پشت مهمیزدار و بزمجه بیابانی در اولویت حفاظتی قرار دارند.

مدیر محیط زیست خاتم در انتها نیز با اشاره به این که در این پناهگاه در مجموع 189 گونه گیاهی وجود دارد، گفت: از مجموع این گونه ها، 85 جنس و 42 خانواده شناسایی شده است که در این میان تعداد 30 گونه دارای ارزش های حفاظتی ویژه هستند و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار دارند.

پناهگاه حیات وحش بوروئیه خاتم با مساحتی حدود 78 هزار هکتار در نزدیکی شهر هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب یزد قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 382

به "30 گونه پناهگاه بوروئیه خاتم در فهرست سرخ اتحادیه جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 گونه پناهگاه بوروئیه خاتم در فهرست سرخ اتحادیه جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید