اگر در آینده به متاورس عادت کنیم، ممکن است دنیای واقعی را به کلی کنار بگذاریم و ترک کردنش برای ما سخت باشد

به گزارش دنیای راه راه، یک مبتکر سیستم های واقعیت افزوده اولیه، پیش بینی وحشتناکی دارد: متاورس می تواند ساختار واقعیتی که تا کنون می شناختیم را تغییر دهد.

اگر در آینده به متاورس عادت کنیم، ممکن است دنیای واقعی را به کلی کنار بگذاریم و ترک کردنش برای ما سخت باشد

متاورس (Metaverse) را نسل بعدی اینترنت، دنیای آواتارها و کاملا مجازی می نامند که هر فردی با یک عینک یا هدست واقعیت مجازی وارد آن می شود و همانند دنیای واقعی در آن زندگی می کند. در متاورس، همه چیز واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است و چیزی از دنیای واقعی به ارث نبرده است.

لوئیس روزنبرگ، دانشمند علوم کامپیوتر و توسعه دهنده اولین سیستم کاربردی AR در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی (Air Force Research Laboratory)؛ طی مقاله ای در Big Think نسبت به فناوری نوظهور متاورس هشدار می دهد و می گوید دنیای AR و VR همه جانبه ای که در حال حاضر از طریق شرکت مادری که فیسبوک می شناسیم؛ در حال توسعه است؛ می تواند چیزی شبیه به پادآرمان شهرهای سایبرپانک (cyberpunk dystopia) در دنیای واقعی ایجاد کند.

یکی از نگرانی های روزنبرگ این است که افراد شخص ثالث بتوانند لایه های فیلتر شده پولی ایجاد کنند که به کاربران خاصی اجازه می دهد؛ برچسب های افراد واقعی را مشاهده کنند. به عنوان مثال، ممکن است این برچسب ها بالای سر هر فرد شناور باشند و اطلاعاتی درباره آن ها بدهند.

او می گوید با استفاده از این لایه می توان برچسب های پررنگی به افراد زد؛ مثلا الکلی، نژادپرست، مهاجر یا کلماتی مانند دموکرات و جمهوری خواه به افراد واقعی در متاورس نسبت دهند. پوشش های مجازی به راحتی می توانند برای تقویت شکاف های سیاسی، طر گروه های خاص و حتی ایجاد نفرت و بی اعتمادی طراحی شوند.

این متخصص دنیای واقعیت افزوده نگران است متاورس با ایجاد سیستمی که در آن افراد نمی توانند به سادگی از دستگاه های خود دور شوند تا با دنیای واقعی در ارتباط باشند؛ عملا واقعیت را نابود کنند. متاورس می تواند تا نقطه ای رشد کند که اساسا بر تمام جنبه های زندگی ما تاثیر بگذارد و تقریبا برای بیشتر آن ها دور شدن از این فضا غیرممکن باشد. به این معنی که همه ما دائما در معرض هر واقعیت نادرستی هستیم که دیگران به ما نشان می دهند؛ چون هر چیزی دارای یک پوشش واقعیت افزوده است.

روزنبرگ تنها فردی نیست که نگران متاورس است. اتان زاکرمن، مدیر ابتکار زیرساخت دیجیتال دانشگاه ماساچوست نیز در مقاله ای که در نشریه آتلانتیک منتشر کرد؛ فیسبوک را به سخره گرفت و پروژه جاه طلبانه متا این شرکت را تهدیدآمیز خواند. زاکرمن در سال 1994 یک نسخه اولیه از پروژه متاورس را ساخته است و اعتقاد دارد بیشتر از آنکه مفید باشد؛ آسیب رسان است.

زاکرمن می گوید: متاورس وعده داده شده فیسبوک برای منحرف کردن ما از دنیایی است که به شکست این شرکت کمک کرده است.

گفتنی است که علاوه بر فیسبوک، شرکت های بزرگ فناوری دیگری مانند مایکروسافت و انویدیا هم روی متاورس کار می کنند. از متاورس به عنوان جانشین بعدی اینترنت یاد می شود.

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1620

به "اگر در آینده به متاورس عادت کنیم، ممکن است دنیای واقعی را به کلی کنار بگذاریم و ترک کردنش برای ما سخت باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر در آینده به متاورس عادت کنیم، ممکن است دنیای واقعی را به کلی کنار بگذاریم و ترک کردنش برای ما سخت باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید