اینجا همه چیز زنده است، بوم نقاشی نیست

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری جهانی که در آن زندگی می کنیم، سرشار از شگفتی ها است، پدیده هایی لطیف، زیبا و عجیب، پیش روی ما هستند که به سادگی از کنارشان می گذریم، در حالی که اگر اندکی به آن ها توجه کنیم، می بینیم که هر کدام از این پدیده ها تماشاگهی برای تماشا زیبایی های آفرینش و ایستگاه هایی برای اندیشیدن هستند.

اینجا همه چیز زنده است، بوم نقاشی نیست

به گزارش خبرنگاران، اگر می خواهی ساعتی را به دور از هیاهو سپری کنی و علاقه خاصی به صدای آب و پرندگان داری، ساعتی را در کنار تالاب ها بگذران و از طبیعت آن لذت ببر.

تالاب های پرآب و پرندگانی که شگفتی های خلقت اند، پرندگانی که مکانی امن را برای زندگی خود انتخاب می نمایند و اگر ساعت ها نظاره گر آن ها باشی، باز هم کم است.

همراه با ما تالاب های زیبا و مجذوب کننده استان را بشناسید، از بکرترین منظره ها طبیعی لذت ببرید، این سفر چنان لذت بخش است که کسی از آن پشیمان نمی گردد.

تالاب چغاخور

تالاب بین المللی چغاخور در منطقه چغاخور شهرستان بروجن و در کنار جاده خوزستان واقع شده است این تالاب حدود 2300 هکتار و یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان و کشور است.

این ناحیه آب و هوایی مرطوب با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می گردد، از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده مهاجر و بومی در این تالاب به سر می برند.

از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در تالاب چغاخور شناسایی شده اند می توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره نمود.

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی و پارکینگ از جمله انواع امکانات و تسهیلات موجود در این تالاب است.

تالاب گندمان

در حاشیه شهر گندمان و در کنار جاده خوزستان با فاصله ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، پوشش دائمی آب این تالاب در حدود 700 هکتار است اطراف آن نیز همانند تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست.

رشته کوه چرو با ارتفاع 3500 متر از غرب تا جنوب این تالاب کشیده شده است حضور این رشته کوه در کنار این تالاب و انعکاس ارتفاعات آن در آب آرام تالاب مجذوب کنندهیت فوق العاده ای به وجود می آورد، چشمه های اطرف تالاب علاوه بر آن که مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت به شمار می آیند آب تالاب را نیز تامین می نمایند.

تالاب سولقان

یکی دیگر از تالاب های مهم که باید از آن نام برد تالاب سولقان (سولگان) است با بیش از هشت کیلومتر مربع مساحت در نزدیکی گندمان واقع شده است.

تالاب سولقان با مساحتی حدود 115 هکتار به علت قرار گرفتن در ضلع جنوبی جاده چهارمحال و بختیاری به خوزستان به لحاظ گردشگری و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

این تالاب دارای زیست بوم های زیبایی است و حضور عشایر و مهاجرت و زیست پرندگان مهاجر و رویش گل های رنگارنگ در بعضی فصول سال زیبایی این مکان را چند برابر نموده است و گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید، تالاب از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده که تالاب غربی به ولگان نیز شناخته می گردد.

عمق آب تالاب در گذشته متجاوز از یک متر بود و به همین علت محل مناسبی برای زندگی مرغان آبی بود و انواع مختلف پرندگان مهاجر را به خود جلب می نموده است.

تالاب سولقان در زمان پر آبی یکی از منطقه ها ارزشمد زادآوری پرندگان آبزی به خصوص اردک ها بوده است، از انواع پرندگانی که در این تالاب مورد شناسایی قرار گرفته اند می توان به چنگر، یوزگنبی، قورقور و قزل غاز اشاره نمود.

تالاب های چال تر، چال خشک و علی آباد به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار به طرف غرب استقرار یافته است.

تالاب علی آباد

این تالاب از جمله تالاب های شهرستان بروجن بوده که در 55 کیلومتری شهرکرد واقع شده است و محل زمستان گذرانی پرندگانی همانند مرغابی، حواصیل و اگرت است.

تالاب زیبای چال تر با وسعتی قریب به 157 هکتار در بین قلل سر به فلک کشیده کوه کلار قرار گرفته و گویی نگین فیروزه ای در میان آسمان می درخشد، اگر به شهر گندمان سفر کنید و از آن جا به سمت روستای سناجان حرکت نموده، از مردم با صفای این روستا که چندین خانوار بیش نیستند سوال کنید، راه عشایری را به شما نشان می دهند زیرا که این راه به روستای آورگان و تالاب چغاخور می رسد اما کافی است 10 کیلومتر بیشتر جهت را طی کنید و در سمت چپ جاده چشم اندازی زیبا از این تالاب را خواهید دید که در فصل بهار چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

مراکز اقامتی برای حضور گردشگران فراهم است

شهرام احمدی-مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود تالاب های کوهستانی در استان، گفت: تالاب بین المللی چغاخور، گندمان، سولقان، چاله تر، چاله خشک، علی آباد و قزل گل از جمله تالاب های موجود در استان هستند.

وی بیان نمود: خوشبختانه تالاب های استان، دارای زیست بوم های زنده و شادابی هستند که به عنوان شاهکار خلقت آفرینش الهی به شمار می فرایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با شروع فصل بهار، پرندگانی مهاجر در تالاب های استان سکنی گزینی می نمایند و طبیعت زیبای آن ها، با وجود این پرندگان دو چندان می گردد، بنابراین ضروری است گردشگران تنها یادگاری از منطقه ها بکر استان، عکسی باشد که از آن منطقه ها به یادگار می ماند.

وی ادامه داد: ضروری است گردشگرانی که در این منطقه ها بکر قرار می گیرند، از روشن کردن آتش مخصوصا در نزدیکی گونه های گیاهی خودداری نمایند، زیرا عمده آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی است.

احمدی تاکید نمود: در فاصله زیاد از تالاب ها زیرساخت هایی برای حضور گردشگران فراهم است که می توان از آن ها برای استراحت چند ساعته استفاده کرد، بعلاوه می توان در کنار مراکز اقامتی از سوغات استان بهره مند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1780

به "اینجا همه چیز زنده است، بوم نقاشی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا همه چیز زنده است، بوم نقاشی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید