راهنمای محلی برای گشت و گذار در ترکیه (تور ترکیه ارزان)

به گزارش دنیای راه راه، راهنمای محلی در ترکیه همان چیزی است که قبل از سفر به ترکیه به آن احتیاج دارید. ترکیه و شهرهای مختلف آن یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در بین مردم ایران هستند. برای شخصی که تصمیم گرفته به استانبول سفر کند، خواندن مقالاتی با موضوع راهنمای محلی در ترکیه بسیار مفید است، زیرا در اینگونه مقالات، اطلاعاتی فشرده از سفر و زندگی در این کشور به گردشگران ارائه می گردد.

راهنمای محلی برای گشت و گذار در ترکیه (تور ترکیه ارزان)

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

گردش و راهنمای محلی در ترکیه

ترکیه مانند چهارراهی میان شرق و غرب جهانست. در تاریخ شهرهای ترکیه ادغام فرهنگ ها و مذاهب مختلف با یکدیگر به وفور دیده می شود. هنگامی که گردشگران به بازارهای بزرگ و مساجد ترکیه می فرایند، آثاری از امپراتوری عثمانی تا دوران بیزانس را مشاهده می نمایند. امکانات سرگرمیی، آثار تاریخی باارزش و همسایگی این کشور با ایران از دلایل اصلی سفر ایرانیان به این کشور زیباست. در ادامه شما را با اطلاعات مهم و کاربردی درباره کشور ترکیه آشنا می کنیم.

راهنمای محلی در ترکیه | آشنایی با کشور ترکیه

به عنوان گام اول برای آشنایی با کشور ترکیه لازم است بدانید که مساحت ترکیه بیش از 785 کیلومتر مربع است که آن را به سی و ششمین کشور بزرگ جهان تبدیل می نماید. بعلاوه در سرشماری اجرا شده در سال 2018، جمعیت ترکیه حدود 82 میلیون نفر ثبت شده است که این کشور را در رتبه هجدهم پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار می دهد.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه استواقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان (منطقه ای در جنوب خاور اروپا) واقع شده است. زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می شد اما از زمان تشکیل جمهوری ترکیه به وسیله آتاترک در سال 1302هجری خورشیدی با خط لاتین نوشته می شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی واقع شده است ولی فرهنگ این کشور به شرق بسیار نزدیک تر است. ترکیه شش همسایه آسیایی و دو همسایه اروپایی دارد.

شهر آنکارا مرکز کشور ترکیه است. در کنار این شهر، از بزرگترین و تماشای ترین شهرهای ترکیه می توان به آنتالیا، ازمیر، بدروم، کوشی آداسی، آلانیا، ازمیر، قونیه و استانبول اشاره کرد که در این بین استانبول از محبوب ترین شهرهای گردشگری ترکیه محسوب می شود.

راهنمای محلی در ترکیه | بهترین فصل برای سفر

کشور ترکیه منطقه ای نیمه گرراستای و معتدل است که شرایط آب و هوایی مدیترانه ای دارد. تابستان های این کشور گرم و خشک و زمستان های آن معتدل و بارانی است. شهرهای اطراف دریای سیاه در ترکیه از تابستان های خنک و زمستان های معتدل برخوردار است. با این وجود در بعضی از نواحی مرتفع ترکیه هوا سرد و برفی گزارش می شود. تفاوت دمایی بین تابستان و زمستان و روز و شب در این کشور زیاد است. بیشترین بارندگی ترکیه در زمستان و بهار مشاهده می شود و در تابستان اندازه بارندگی کاهش می یابد. بنابراین بهترین فصل سال برای سفر به ترکیه با توجه به شرایط آب و هوایی مذکور و سلیقه گردشگر می تواند متفاوت باشد. با این وجود بیشترین تقاضا برای سفر به ترکیه در فصل تابستان و بهار است.

راهنمای محلی در ترکیه | از چه راه هایی می توان به ترکیه سفر کرد؟

با توجه به هم مرز بودن کشور ترکیه با ایران، راه های مختلفی برای سفر به این کشور پیش روی مسافران ایرانی واقع شده است. اولین و راحت ترین راه، سفر با هواپیماست.

1. سفر با هواپیما:

پرواز با هواپیما از تهران تا استانبول حدود سه ساعت طول می کشد. شرکت های هواپیمایی مختلفی در این راستا فعالیت می نمایند و پروازهای مستقیمی را به سمت ترکیه انجام می دهند که از بین آن ها می توان به پگاسوس ایرلاینز، ماهان، معراج، ایران ایر، ایران ایراتور، ترکیش ایرلاینز و آنادولوجت اشاره کرد. هر روز هفته پروازهای متفاوتی از ایران به مقصد ترکیه صورت می گیرد.

2. سفر با قطار:

قطار، یکی دیگر از راه های سفر به ترکیه است که به صورت زمینی و با قیمت مناسب تری نسبت به هواپیما انجام می شود. شما می توانید سوار قطار ایران- ترکیه شوید و به سمت سه شهر وان، آنکارا و استانبول حرکت کنید. سفر با قطار یک بار در هفته انجام می شود. زمان سفر از تهران تا وان حدود 24 ساعت و تهران تا آنکارا حدود 60 ساعت می باشد. آنکارا با استانبول نیز حدود 4 ساعت و نیم فاصله دارد.

3. سفر با اتوبوس:

سفر زمینی به ترکیه به غیر از قطار، با اتوبوس نیز امکان پذیر است. برای سفر به استانبول می توانید از شهرهای تهران یا تبریز اقدام به خرید بلیط نمایید. اتوبوس های تهران از دو پایانه بیهقی و آزادی و اتوبوس های تبریز از پایانه مرکزی این شهر حرکت می نمایند. با اتوبوس در راستا تهران-استانبول حدود 48 ساعت در راه خواهید بود.

4. سفر با ماشین شخصی:

اگر دوست دارید می توانید با ماشین شخصی خود به استانبول سفر کنید. برای عبور از مرزهای ایران و ورود به ترکیه باید از یکی از مرزهای بازرگان، سرو یا رازی عبور نمایید. به یاد داشته باشید که قبل از سفر، گواهینامه بین المللی خود را دریافت یا تمدید نمایید.

راهنمای محلی در ترکیه | شهرهای تماشای کشور ترکیه کدامند؟

شاید خیلی از ما وقتی قصد سفر به ترکیه را داریم، شهر استانبول را انتخاب می کنیم! در زیبایی استانبول شکی نیست، اما سایر شهرهای ترکیه هم بسیار تماشای هستند. در این بخش می خواهیم نگاهی مختصر به بهترین شهرهای گردشگری ترکیه بیندازیم.

1. استانبول:

استانبول یکی از معروف ترین و زیباترین شهرهای ترکیه است. این شهر، یکی از بزرگ ترین شهرهای جهانست که در مرز بین دو قاره واقع شده است. این دو قاره با یک تنگه بسیار باریک با نام بسفر از هم جدا می شوند و شهر را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می نمایند. استانبول روزگاری محل حکومت امپراطوری بیزانس و زمانی نیز متعلق به عثمانیان بوده. از این رو، شهری تاریخی محسوب می شود و دارای بناهای کهن و معماری های بی نظیر و باشکوهی است . مساجد و کلیساهای استانبول در کنار بازارهای سنتی، مراکز خرید بزرگ، سرگرمیات شبانه و … از جمله مواردی هستند که استانبول را به یکی از محبوب ترین شهرهای ترکیه تبدیل می نماید. استانبول جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که از میان آن ها می توان به مسجد آبی، کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد رستم پاشا، آب انبار تاریخی باسیلیکا، کلیسای چورا، تنگه بسفر، بازار مصری ها و بازار بزرگ استانبول اشاره کرد.

2. آنکارا:

آنکارا مرکز ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور پس از استانبول است. این شهر در 450 کیلومتری بخش جنوب شرقی استانبول و در یکی از خشک ترین منطقه ها ترکیه واقع شده است. آنکارا مرکز سیاسی ترکیه محسوب می شود و مقر حکومت دولت این کشور می باشد. این شهر تاریخی، جاذبه های گردشگری مجذوب کنندهی مانند مسجد کوجاتپه، مقبره آتاتورک، معبد آگوستوس، تئاتر رومی، انواع موزه ها، گالری ها و مراکز خرید را نیز دارد. علاوه بر همه این ها آنکارا پذیرای فستیوال های جالبی مانند جشنواره فیلم آنکارا (20 تا 30 آوریل)، جشنواره موسیقی آنکارا در اواسط فروردین، بویوک آنکارا در مرداد ماه و…است.

3. آنتالیا:

این شهر یکی از گردشگری ترین شهرهای ترکیه است که با سواحل زیبا و تماشای اش شناخته می شود. این شهر برای افرادی که با هدف استراحت و سرگرمی به ترکیه سفر می نمایند، بسیار مناسب است. هتل های لوکس با امکانات کامل که اغلب آن ها در کنار ساحل واقع شده اند و چشم اندازهایی زیبا را به تصویر می کشند، بهترین مکان برای استراحت در تعطیلات هستند. ساحل های مختلف لارا، کنی آلتی، پاتارا، کمر، بلک و… شهری زیبا ساخته اند. در این شهر علاوه بر سرگرمیات آبی فراوان، انواع هتل های لوکس، رستوران های مختلف، خدمات غواصی و جت اسکی و هزاران امکانات گوناگون دیگر برای سرگرمی گردشگر ها درنظر گرفته شده است.

4. مارماریس:

مارماریس یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است. این شهر بندری خارق العاده در جنوب غربی ترکیه و مجاورت دریای مدیترانه واقع شده است و به سواحل شنی سفید رنگ که با آب های فیروزه ای و کوه های پوشیده از کاج احاطه شده و چشم اندازهایی بی نظیرش معروف است. طبیعت خاص مارماریس بخاطر قرار گرفتن در رشته کوه های ساحل است. آب و هوای مطلوب، سواحل زیبا و آب شفاف، قدمت تاریخی تا 6 قرن قبل از میلاد و وجود آثار تمدن گذشتگان، امکانات رفاهی در قالب انواع هتل ها و رستوران ها، خدمات غواصی و سرگرمیات آبی و ده ها ویژگی دیگر از جاذبه های مارماریس هستند.

5. ازمیر:

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه است که در سواحل زیبای دریای اژه واقع شده است. این شهر به علت موقعیت جغرافیایی که دارد، از لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت فوق العاده ای داشته و سالانه میزبان نمایشگاه ها و همایش های مختلف می باشد. علاوه بر این، ازمیر دانشگاه های معتبری نیز دارد که از معروف ترین آن ها می توان به دانشگاه صنعتی ازمیر اشاره کرد. برج ساعت، بنای آگورا، کلیسای سنت پلی کارپ، ساحل چشمه و قلعه باستای کدیفه کاله، از مهم ترین جاذبه های شهر ازمیر هستند که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرند.

6. کوش آداسی:

کوش آداسی، بندری کوچک و مجذوب کننده در ترکیه است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می نماید. این بندر دارای هتل ها و ریزورت های ساحلی بسیار زیبایی بوده و امکانات کاملی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوش در زبان ترکی به معنی پرنده است و این منطقه به جزیره پرندگان مهاجر معروف است.

راهنمای محلی در ترکیه | مکان های تماشای

بازدید از اماکن تماشای ترکیه با کمترین هزینه ها انجام پذیر است. بازدید از مکان های تماشای ترکیه ارتباط مستقیمی با شهری که در آن اقامت می کنید دارد. تماشای ترین شهر ترکیه، استانبول است اما تماشای های آنتالیا نیز شما را محسور خواهد نمود. قابل ذکر است که علاوه بر سواحل، جزایر، محله ها و سایر آثار طبیعی، این جاذبه های ترکیه هم رایگان هستند: مسجد سلطان احمد استانبول، مسجد زیرک - مسجد اورتاکوی - کلیسای سنت آنتونی (استقلال) -کلیسای مریم (اورتاکوی) - کلیسای اورتادوکس (بالات) - موزه نقاشی و مجسمه - آب انبار شرفیه - پارک ییلدیز - پارک امیرگان - پارک گولهانه - تپه چاملیجا - قلعه یوروی - کاپالی چارشی و میسیر چارشی (بازار قدیم) - پل بسفروس و… .

در این بخش از راهنمای محلی در ترکیه، معروف ترین امکان گردشگری و تماشای این کشور را برمی شماریم.

1. مسجد آبی | Blue Mosque

یکی از معروف ترین مکان های تاریخی ترکیه در شهر استانبول، مسجد آبی است. این مسجد به علت اینکه داخل آن با کاشی های آبی تزیین شده است و شش منار فیروزه ای زیبا در اطراف آن وجود دارد، به مسجد آبی معروف است. این بنای برجسته و ارزشمند در اوایل سال های 1600 میلادی ساخته شد. اگرچه مردم همچنان در این مسجد به ستایش و پرستش خدا مشغولند، این مکان یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری ترکیه در استانبول به شمار می رود.

2. بازار بزرگ در استانبول | Grand Bazzar

بازار بزرگ استانبول، از جالب ترین جاهای تماشای استانبول و یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان می باشد. قیمت و کیفیت کالاهایی که از سراسر جهان به این بازار بزرگ در استانبول وارد می شود، مورد آنالیز و بازبینی دقیق قرار می گیرد و بعد محصولات برای فروش گذاشته می شوند. 4000 مغازه در این بازار وجود دارد.

3. اسب تروآ در شهر تروا

بدون شک راجع به شهر افسانه ای تروا و داستان اسب چوبی (تروآ) شنیده اید، آیا می د انید که بقایای این شهر افسانه ای در ترکیه واقع شده است؟

4. روستاهای تروگلودیت در کاپادوکیا | Cappadocia

کاپادوکیا، یکی دیگر از مکان های تماشای استانبول ترکیه است که چشم اندازهای تاریخی عجیبی دارد. در ابتدا پیشنهاد می کنیم از کلیساهای زیرزمینی، تونل ها، روستاهای تروگلودیت در کاپادوکیا که پر از تخته سنگ های حفره ای می باشد، تماشا کنید. پس از گشت وگذار در کاپادوکیا، می توانید سوار بالن شوید. هنگامی که سوار بر بالن ها در کاپادوکیا باشید، می توانید این منظره ها عجیب و در عین حال زیبا و شگفت انگیز را از بالا نگاه کنید و لذت ببرید.

راهنمای محلی در ترکیه | دیگر اماکن گردشگری ترکیه عبارتند از:

  • تئاتر باستانی آسپندوس
  • ساحل پاتارا: یکی از طولانی ترین ساحل های شنی دریای مدیترانه
  • کتابخانه سلسوس که در زمان روم باستان ساخته شده.
  • قلعه پاموکاله؛ پاموکاله در زبان ترکی به معنای قلعه پنبه ای است این مکان به خاطر تراس های رویایی و سفیدش معروف است.
  • قلعه بدروم: یک اثر تاریخی که قدمت آن به قرون وسطی می رسد.
  • عبادتگاه ایاصوفیه در استانبول
  • روستای اولودنیز: اولودنیز روستای کوچکی در ساحل جنوب غربی دریای اژه است.

راهنمای محلی در ترکیه | بهترین رستوران های کشور ترکیه

چشیدن طعم اصیل غذاهای ترکی یکی از انگیزه ها و مجذوب کنندهیت های سفر به ترکیه است. از محبوب ترین غذاهای محلی ترکیه می توان به ایچلی کوفته، لاهماجون، مانتی، کارنی یاریک، پیده، بورک، کومپیر، نخود پلو و گزلمه اشاره کرد که در تمام رستوران های سنتی ترکیه سرو می شود. در کنار این غذاها، در سفر به ترکیه حتما باید طعم کباب های ترکی نظیر دونر کباب، شیش کباب، اسکندر کباب، آدانا کباب، بادمجان کباب و بیتی کباب را هم بچشید. لذت غذاهای خیابانی ترکیه و بعلاوه چشیدن طعم بی نظیر شیرینی های ترکیه یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های این کشور است.

از خوشمزه ترین دسرها و شیرینی های ترکی می توان به باقلوا ترکی، گولاچ، لوکوم یا راحت الحلقوم ترکی، نان سیمیت و کونفه اشاره کرد. در کنار غذاهای خوشمزه و سنتی ترکی، رستوران های کشور ترکیه جوابگوی سایر سلایق هم هستند. به راحتی می توانید انواع رستوران های ایرانی، ایتالیایی، چینی و آسیایی رستوران های دریایی، شعبه های فست فودهای مشهور بین المللی، هم در ترکیه پیدا نموده و از طعم غذاهای متنوع لذت ببرید.

راهنمای محلی در ترکیه | برای تعطیلات در ترکیه کجا برویم؟

ساحل غربی از منطقه ها مجذوب کننده و تماشای کشور ترکیه است. در این منطقه، می توانید به قسمت بالای دریای اژه و به بدروم بروید. هزاران درخت زیتون در این بخش کاشته شده است. بعلاوه می توانید سوار قایق شوید و در خلیج های ترکیه توقف کنید. در این منطقه جزیره ای کوچک به نام Bozcada وجود دارد. با ماشین یا کشتی به آنجا بروید. خانه های سنگی این جزیره معماری خاصی دارند و به خاطر داشتن رستوران هایی با منوی دریایی ویژه و باغ های انگور معروف است.

بعلاوه در شهر استانبول مکان هایی مانند بازار ادویه و مسجد آبی وجود دارد که تماشا آن ها لازم است. بعلاوه به Kanlica در سمت آسیایی بروید. این بخش، بخشی محلی است و گردشگر های زیادی آنجا را نمی بینید. این منطقه کافه ای دارد که به خاطر سرو ماست با پودر قند معروف است. اگر به این بخش از کشور ترکیه سفر کردید، حتماً یک تور با کشتی در تنگه بسفر بروید و به یاد داشته باشید سیمیت (Simit) شیرینی سنتی ترکی است که آن را در کشتی ها می فروشند؛ حتما آن را امتحان کنید.

راهنمای محلی در ترکیه | در سفر به ترکیه کجا اقامت کنیم؟

قطعا رزرو هتل در ترکیه یکی از مهمترین دغدغه های گردشگران است. شهرهای مختلف ترکیه مثل استانبول، آنتالیا، آلانیا، آدانا و وان هتل های متنوعی دارند که جوابگوی سلایق مختلف گردشگران است. اگر در پی هتل مقرون به صرفه با قیمت مالی هستید، به راحتی می توانید از بین هاستل ها و هتل های مقرون به صرفه ترکیه گزینه ای مناسب پیدا کنید. در طرف مقابل هتل های لوکس ترکیه هم گزینه ای مناسب برای افرادی است که قصد دارند یک سفر لاکچری به ترکیه داشته باشند.

بعلاوه اگر در پی لذت بردن از زیبایی های دریا و سواحل تماشای ترکیه هستید، می توانید یک اقامت رویایی در بهترین و آرام ترین هتل های ساحلی ترکیه داشته باشید. بعضی از مسافران نیز در پی هتل های حلال و اسلامی ترکیه هستند که غذاهایی با گوشت حلال سرو نموده و استخر مخصوص بانوان داشته باشد. در این مورد نیز شما انتخاب های زیادی خواهید داشت و می توانید از میان هتل های ترکیه یک گزینه مناسب انتخاب کنید.

راهنمای محلی در ترکیه | نکات مهم هنگام سفر

برای داشتن اطمینان بیشتر و امنیت بالاتر، خوب است موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • شماره های ضروری در کشور ترکیه 155 برای پلیس، 112 اورژانس و 110 برای آتش نشانی هستند. به علاوه شماره 11882 راهنمای فارسی زبان کشور ترکیه است.
  • ترکیه امنیت قابل قبولی دارد اما بهتر است با کوله پشتی بزرگ و دوربین دور گردن و… جلب توجه نکنید و مراقبت وسایلتان باشید.
  • سعی کنید همواره پول نقد همراهتان داشته باشید.
  • برای گرفتن تاکسی می توانید از اپلیکیشن های Uber، iTaksi و BiTaksi بهره ببرید.
  • قوانین ورود به مساجد با دیگر نقاط شهر فرق دارد. هنگام ورود به مساجد باید لباس بلند بپوشید. خانم ها پیراهن آستین بلند به همراه شلوار یا دامن بلند داشته باشند و آقایان نیز اجازه پوشیدن شلوارک ندارند.

اطلاعات کشور در راهنمای محلی در ترکیه

در این بخش اطلاعات کلی و ضروری در ارتباط با کشور ترکیه ذکر شده است. بهتر است قبل از سفر به ترکیه این اطلاعات را در دفترچه یادداشتی نوشته و همراه خود داشته باشید.

  • مرکز: آنکارا
  • بزرگترین شهر: استانبول
  • زبان رسمی: ترکی آناتولی (استانبولی) / کردی
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • ارز مناسب برای این سفر: دلار یا لیر ترک
  • اختلاف ساعت با ایران: یک ساعت ونیم عقب تر
  • دین: اسلام (سنی/ شیعه) - اقلیت مسیحی و یهودی
  • نوع برق شهری: 120 ولت
  • پیش شماره کشور: 0090
  • پیش شماره شهر آنکارا: 06750
  • پیش شماره شهر استانبول: 0212-216
  • پیش شماره شهر آنتالیا: 07630
  • پیش شماره شهر مارماریس: 48700
  • پیش شماره شهر کوش آداسی: 09400

نتیجه گیری

شاید شما هم مانند بسیاری از ایرانیان به ترکیه سفر نموده و یا قصد سفر به این کشور تماشای را داشته باشید. این کشور شهرهای تماشای مختلفی دارد که تمامی سلایق را پوشش می دهد؛ فقط کافی است بدانید در هر شهر این کشور چه امکاناتی ارائه می شود تا شهر مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1855

به "راهنمای محلی برای گشت و گذار در ترکیه (تور ترکیه ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای محلی برای گشت و گذار در ترکیه (تور ترکیه ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید