تاریخ سازی اسپایک لی در جشنواره کن

به گزارش دنیای راه راه، اسپایک لی رییس هیات داوران جشنواره کن هفتاد و چهارم در روز نخست برگزاری یاد جورج فلوید را گرامی داشت و گفت هنوز در آمریکا سیاهان را مثل حیوان می کشند.

تاریخ سازی اسپایک لی در جشنواره کن

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از گاردین، اسپایک لی که به اسم اولین رئیس هیات داوران سیاه پوست جشنواره فیلم کن تاریخ سازی نموده است در مراسم شب افتتاحیه دوره 2021 که شب پیش برگزار گردید، تاکید نمود که کشتن سیاه پوستان در امریکا باید متوقف شود.

وی که در راس 9 هنرمند و بازیگر باید به انتخاب برندگان نخل طلای جشنواره سال جاری بپردازد، گفت: بدون اینکه بخواهم به جشنواره های دیگر بی احترامی کنم، ولی کن عظیم ترین جشنواره فیلم جهانست.

لی که از سال 1986 با نمایش اولین فیلمش او آن را خواهد داشت در کن بوده، گفت: یکی از به یادماندنی ترین خاطرات من از کن ربطی به فیلم ندارد. به دهه 1990 برمی شود، وقتی نیویورک نیکس خوب بود. ما در فینال ان بی ای بودیم. من از نیس به نیویورک رفتم تا به بازی برسم و برگشتم. البته نیکس بازی را باخت.

در این مراسم چاز ایبرت همسر راجر ایبرت منتقد فقید سینما اولین سوال را از لی پرسید و گفت همسرش از اینکه کار درست را انجام بده در سال 1989 جایزه اصلی را نبرد خیلی ناراحت شد و حتی تهدید کرد جشنواره را تحریم می نماید.

لی در پاسخ گفت راجر ایبرت در قلبش صندلی ویژه ای دارد و اضافه کرد: بسیاری از مردم به ویژه رسانه های آمریکایی آن موقع فکر کردند آن فیلم موجب به راه افتادن شورش در سراسر آمریکا می شود.

فیلم کار درست را انجام بده صحنه ای دارد که در آن یک جوان به نام رادیو رحیم به وسیله پلیس کشته می شود.

وی در ادامه گفت: همین چند هفته پیش سی و دومین سالگرد فیلم بود. من آن را سال 1988 نوشته بودم. وقتی کشته شدن برادر اریک گارنر را می بینی، می بینی جورج فلوید را کشتند، به رادیو رحیم فکر می کنی، می بینی امیدوار بودی که با گذشت سی و چند سال کوفتی، دیگر زدن و کشتن سیاهان مثل حیوانات باید متوقف شده باشد.

در این مصاحبه به نتفلیکس هم پرداخته شد و اینکه در امر فیلم اختلال ایجاد می نماید. از سال 2018 جشنواره کن به این کمپانی اجازه نداده تا فیلم هایش در بخش مسابقه حضور داشته باشند، زیرا در سینما های فرانسه اکران نمی شوند. لی از این پلتفرم دیجیتال نمایش فیلم دفاع کرد و گفت سینما ها و پلتفرم های اکران آنلاین می توانند با هم همزیستی داشته باشند.

وی که سال پیش 5 هم خون را با همکاری نتفلیکس ساخته گفت: زمانی تصور می شد تلویزیون سینما را از بین می برد. چنین تصوراتی تازه نیست. یک چرخه است. مثل همان راه یافتن او آن را خواهد داشت به جشنواره کن که برای من یک سکوی پرتاب شد.

لی بعلاوه به ترامپ اشاره نمود و گفت: این جهان را گانگستر ها می چرخانند. مامور نارنجی [دونالد ترامپ]، آن مرد در برزیل و ... همه شان گانگسترند. به اخلاق پایبندی ندارند. این جهانیی است که داریم در آن زندگی می کنیم و باید علیه چنین گانگستر هایی اعتراض کنیم و حرف بزنیم.

در این برنامه دیگر اعضای هیات داوری شامل متی دیوپ کارگردان، جسیکا هاوزنر نویسنده و کارگردان، ملانی لوران بازیگر و کارگردان، کلبر مندونسا فیلو نویسنده و کارگردان و مگی جیلنهال، طاهر رحیم و سونگ کانگ-هو بازیگر هم حضور داشتند و به پرسش ها پاسخ دادند.

جشنواره فیلم کن تا 17 جولای ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1456

به "تاریخ سازی اسپایک لی در جشنواره کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ سازی اسپایک لی در جشنواره کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید