تغذیه کودک نوپا

به گزارش دنیای راه راه، 1 تا 4 سالگی

نویسنده: میشل کندی

تغذیه کودک نوپا

مترجم: زهرا جعفری

1 تا 4 سالگی

ثبات رفتار کودک نوپا امری غیرقابل محاسبه و پیش بینی است. در این سن کودک، سلیقه تغذیه ای و میزان غذای او ممکن است از یک روز به روز دیگر متغیر باشد، زیرا یکی از روش هایی که او می تواند حس رو به رشد استقلال خود را بیان کند، کنترل آن چیزی است که می خورد. بنابراین، اگر روزی کودک بشقابی انباشته از غذا می خورد و روز بعد لب به غذا نمی زند، روز سه شنبه عاشق کلم بروکلی است و روز پنج شنبه از خوردن آن امتناع می نماید، یک وعده خود غذایش را می خورد و وعده دیگر میل دارد غذا به او خورانده شود، شگفت زده نشوید. سعی کنید با این حالات روحی متغیر کنار بیایید و آن ها را توهینی به خود تلقی نکنید (حتی برای کشاندن به غذاترین و بازیگوش ترین بچه ها نوپا به میز غذا، ترفند ها و توصیه هایی وجود دارد که توجه شما را به آن ها جلب می کنیم)

مراقب کالری غذای مصرفی باشید

غذاهایی در اختیار کودک قرار دهید که در کم ترین حجم، بیشترین میزان مواد مغذی مورد احتیاج او را تأمین کند. این امر نه تنها برای بچه ها نوپایی که به میزان خرگوش ها فعال و پرجنب و جوش هستند، بلکه برای آن هایی که فقط به میزان موش ها اشتها دارند هم اهمیت فراوانی دارد. غذاهای سرشار از خواص تغذیه ای متعدد و مورد علاقه اغلب بچه ها عبارتند از: ماکارونی، کلم بروکلی، کره بادام زمینی، برنج و سایر غلات، سیب زمینی، پنیر، گوشت مرغ، تخ مرغ، ماهی، سیب زمینی شیرین، لوبیا چیتی، پنیر سویا و ماست.

مبتکر باشید

هرقدر هم خسته کننده باشد، باز هم باید کوشش کنید! برای آشنا سازی کودک با غذاهای مفید، راه های متفاوتی وجود دارد. یک روش، مخلوط کردن آن غذا ها با غذاهای مورد علاقه کودک است. پنیر را ابتدا به طور مستقل آزمایش کنید. در صورت علاقه مند شدن کودک، سعی کنید آن را با کلم بروکلی و یا لوبیا سبز همراه و یا در برخی غذاهای دیگر مخفی کنید: سبزی ها را در غلات مورد علاقه رنده و یا پنیر را روی سایر غذاهایی که دوست دارد، بریزید و در حرارت فر ذوب کنید... اغلب اوقات، ماده غذایی نو بدون جلب توجه کودک از گلویش پایین می رود. به منظور ایجاد رژیم غذایی سالم و متعادل برای کودک، تمام این ترفند ها و هر آنچه را به فکر شما می رسد، انجام دهید. به خاطر داشته باشید، برای رسیدن به وضع ایده آل روزانه، نگرانی به خود راه ندهید - هدف خود را رژیم غذایی متعادل در یک هفته قرار دهید.

غذاهای میهمانی های بچه هاه

آنچه در زیر می آید، برای میهمانی های بچه ها و یا یک بعد از ظهر بارانی، کاربرد بسیار عالی دارند. میزانی میوه را با تهیه کباب های رنگارنگ، جلوه ای دیگر ببخشید. بدین منظور، می توانید انگورهای درشت، برش های پرتقال، برش های کوچک سیب، موز، کیوی و بعلاوه پنیر - هر آنچه در دسترس است - را به سیخ بکشید. تنها در مدتی که بچه ها این سیخ ها را در دست دارند، باید کمال مراقبت از آن ها به عمل آید. سبزی های خام را به صورت رشته های باریک و نسبتاً بلند ببرید و با کمی سس مانند مایونز یا سسی از ماست و پنیر و پیاز، در اختیار بچه ها قرار دهید. موفقیت حتمی است - بچه ها آن ها را بسیار دوست خواهند داشت!

پنهان سازی

کدوی سبز، یک منبع بسیار عالی اسیدفولیک و سرشار از پتاسیم است. کودک نوپای شما، هنگامی که کدو در یک دسر شکلاتی خوشمزه مخفی شده باشد، آن را نخواهد دید، بوی آن را احساس نخواهد کرد و یا مزه آن را درک نمی نماید. خرسند باشید که فرزندتان کیک شکلاتی دوست دارد! میزانی کدوی رنده شده، به خمیر کیک اضافه و مخلوط کنید.

کوچولویتان هرگز طعم آن را احساس نخواهد کرد. این روش را آزموده ام و در خصوص کدو شگفت انگیز است، زیرا حتی خود من وجود کدو در کیک را احساس نکردم. روش دیگر، مخفی کردن مواد غذایی پرخاصیت، مخلوط کردن سبزی ها در سوپ ها و سس های ماکارونی و یا افزودن میوه های مختلف به خمیر کیک ها قبل از پخت آن هاست. حتی افزودن پوره ساده سیب بخارپز به خمیر کیک، خواص تغذیه ای بیشتری بر آن می افزاید و مواد افزوده شده به رؤیت کودک نمی رسند.

وعده های غذایی متغیر

برای کودک، بین صبحانه، ناهار و شام تفاوت چندانی وجود ندارد. اگر کوچولویتان به خوردن پنیر پیتزا و یا میوه و غلات به اسم عصرانه اصرار دارد، با خواسته او موافقت کنید - بهتر از اصلا غذا نخوردن است. البته این بدان معنا نیست که هر زمان کودک اراده کند، آشپز سفارش های بی تعداد او باشید، اما چرا گاهی اجازه ندهید کودک نوپایتان نوع غذایش را انتخاب کند؟ سایر افراد خانواده هم ممکن است بدعت وافل (1) و سیب زمینی رنده شده سرخ شده برای شام را دوست داشته باشند!

یک تردستی با نارنگی

من نارنگی بدون هسته را که به سادگی پوست کنده می شود، کشف نموده ام. ترفند این است که کودکتان با پوست کندن موفقیت آمیز یک میوه، احساس رشد و بزرگ شدن داشته باشد، البته بعد از این که به او قبولاندید که کندن پوست این میوه - پرتقال - از پوس کندن سایر میوه های این خانواده، مشکل تر است. حالا دیگر میان وعده مورد علاقه دخترم، کندن پوست و خوردن پرتقالش بدون یاری من است!

بوفه کودک نوپا

چرا برای تنوع هم که شده، به جای غذای معمولی یک غذای سرد سفارشی و مخصوص تهیه نکنیم؟ یک قالب یخ یخچال و یا یک سینی پخت کیک فنجانی و یا یک ظرف چند خانه را انتخاب و در هر قسمت آن برش های کوچکی از غذاهای مغذی و رنگارنگ قرار دهید و برای هر یک نامی مشخص کنید. برای مثال، ماه های درست شده از سیب (برش های نازکی از سیب)؛ قایق آواکادو یا گلابی (یک چهارم طولی میوه)؛ چرخ های موزی؛ درخت های کلم بروکلی (بخش های ساقه کوتاه کلم بروکلی)؛ شمشیرهای هویجی (هویج پخته و رشته ای بریده شده) و یا آجرهای پنیری. این میان وعده ها به مدت یک تا دو ساعت روی میز تازه می مانند. غذا را روی میزی که به آسانی در دسترس است، قرار دهید. کودک نوپای شما، ضمن بازی، می تواند وقفه ای داشته، بر زمین بنشینید و قطعه ای از آنچه دوست دارد، بخورد. این تغذیه سرپایی، روش خوبی برای میان وعده های محدود است، ولی نباید جایگزین وعده های اصلی و صرف غذاهای خانوادگی شود.

از کجا می آید؟

چنانچه فضای مناسبی در اختیار دارید، با همکاری کودک خود، یک باغچه سبزی درست کنید. به او اجازه بدهید در مراقبت از گیاهان یاری کند، سبزی های رسیده را بچیند و آن ها را بشوید و آماده کند. در این صورت، او بسیار مشتاق خوردن چیزی خواهد بود که خود به کاشتن و رشد آن یاری نموده است. اگر باغچه ای در دسترس ندارید، در یک گلدان پشت پنجره سبز بخوردن بکارید و یا به منظور نشان دادن چگونگی فراوری غذاهای تازه، او را به گردشی در مزرعه ببرید.

قوانین غذا

زمانی، در فاصله دومین و سومین جشن تولد کودکتان، می توانید انتظار داشته باشید او در خصوص هر چیزی عقاید خاص خودش را ابراز کند - از جمله چگونگی تهیه غذا. منتظر دلمشغولی او به غذا باشید. اگر در نظر او کره بادام زمینی باید روی مربا مالیده شود و شما مربا را روی کره بادام زمینی قرار دهید، آشوب و قشقرق به راه می افتد! علت و منطق، با کودک دوساله خودرأی و مستبد آسان نیست. بهتر است بیاموزید ساندویچ را به روشی که کودک میل دارد، آماده کنید. این رفتار کودک را لجبازی تلقی نکنید. بچه ها نوپا در دنیای خود درباره چگونگی امور، دارای پیش فرض های فکری هستند و هر نوع جایگزینی غیرقابل پذیرش است. اما ناامید نشوید - این شرایط تن ها یک مرحله گذرا از رشد کودک است.

کاردستی با سبزی ها

با استفاده از برش هایی از زیتون به اسم چشم، گوجه فرگی به جای گوش، قارچ برای بینی، فلفل سبز برای سبیل و هر چیز دیگری که در دسترس است و به فکر شما می رسد، صورتک های رنگارنگی درست کنید. برش هایی دایره شکل از کدوی سبز، زمینه خوبی برای صورتک است. می توانید با نخود سبز چشم، با هویج بینی و با رشته هایی پنیر برای آن مو درست کنید. فرزند چهارم ما، لورن، عاشق قرار دادن زیتون روی نوک هر یک از انگشتانش که آن ها را انگشت های زیتونی می نامید، بود. او، این غذای مقوّی و مغذی را از نوک انگشانش کم کم گاز می زد و می خورد.

معجون من، ناجی من

اقرار می کنم که این امتیاز این ایده از آن شخص من نیست، بلکه توصیه ای است که پزشک متخصص اطفالمان آن را پیشنهاد نموده است. در هر صورت، به آن قسم یاد می کنم و آن را به هر فرد دارای فرزند بدغذا و ایرادگیر در خوردن و انتخاب غذا و یا کوچولوی در حال دندان در آوردن توصیه می کنم. یک نصیحت مختصر چند کلمه ای: معجون درست کنید من هر آنچه را کودکم طی یک روز مصرف نمی نماید، همراه آب میوه، ماست و یا کمی شیر و هم یک دوز ویتامین های کودک، به مخلوط کن سرازیر می کنم. او تا قبل از خواب شب، این معجون را تا آخرین قطره مصرف می نماید و ذره ای از آن به سطل آشغال ریخته نمی شود. من برنامه تهیه معجون را حدود 11 ماهگی پسرم آغاز کردم و پاداش مضاعف این کار، خواب منظم و پیوسته او در طول شب بود. بدین ترتیب، دیگر اصلا در خصوص تغذیه کافی او نگرانی به خود راه نمی دهم. چه جمله قصار نجات بخشی! آن را بپذیرید. یک هشدار تخم مرغ خام به این معجون اضافه نکنید؛ باعث احتمال بروز مسمومیت سالمونلا خواهد شد.

پی نوشت :

1. نوعی نان صبحانه.

منبع مقاله :

کندی، میشل؛ (1389)، تغذیه کودک، زهرا جعفری، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1563

به "تغذیه کودک نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه کودک نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید