جرج ایستمن کسی که دنیای عکاسی را متحول کرد

به گزارش دنیای راه راه، جرج ایستمن بنیان گذار کمپانی معروف کداک است

163 سال پیش در چنین روزی، جرج ایستمن، مخترع و کارآفرین بزرگ آمریکایی که توسعه عکاسی در دنیا مدیون این مرد بزرگ است چشم به دنیا گشود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشد.

جرج ایستمن کسی که دنیای عکاسی را متحول کرد

163در (12 جولای 1854)، جورج ایستمن، مخترع و کارآفرین بزرگ آمریکایی در محله واترویل نیویورک چشم به جهان گشود. این مخترع بزرگ به علت به کارگیری فیلم رول در عکاسی و تأسیس کمپانی بزرگ کداک در جهان شناخته شده است. پیش از اختراع فیلم رول و به کارگیری آن، عکاسی امری پرهزینه و پیچیده بود که هرکسی قادر به انجام آن نبود؛ ولی زمانی که جرج ایستمن حق اختراع فیلم رول را از پیتر هاستن به قیمت 5000 دلار در سال 1881 خریداری کرد و آن را در دوربین های عکاسی استفاده کرد، یک انقلاب در عکاسی به وجود آورد. جرج ایستمن نه مخترع عکاسی بود و نه مخترع فیلم رول ولی به کارگیری و بهبود فیلم رول و استفاده از آن در دوربین های عکاسی به وسیله او انجام شد که این انقلاب بزرگ را شکل داد به همین علت نام این مرد بزرگ در تاریخ عکاسی جاودانه شده است.

جرج ایستمن کداک را در 1892 تأسیس کرد

جرج ایستمن در سال 1892 شرکت ایستمن کداک را تأسیس کرد. این شرکت، مخترع اولین دوربین های عکاسی دستی در جهان به شمار میرود که موجب عمومیت یافتن عکاسی شد. بعلاوه شرکت کداک از قدیمی ترین و معروف ترین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد عکاسی در جهان است که تصویر نخستین فرود انسان بر کره ی ماه به وسیله یکی از دوربین های این شرکت عکس برداری شده است. شرکت کداک که مشهورترین شرکت عکاسی قرن بیستم محسوب می شد در سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد؛ چراکه نتوانست خود را با پیشرفت ها و تحولات عکاسی دیجیتال وفق دهد. ارزش سهام کداک در 15 سال از 31 میلیارد دلار به کمتر از 150 میلیون دلار رسید تا این یادگار جرج ایستمن که یک قرن را تحت تأثیر قرار داد و قهرمان قرن بیستم میلادی بود، در ابتدای قرن بیست و یکم نتواند به رقابت با رقیبان نوظهور بپردازد.

کار من تمام شده است، چرا صبر کنم؟

جرج ایستمن در 14 مارچ 1932 و در 77 سالگی با شلیک گلوله به قلب خود، چشم از جهان فروبست. جرج ایستمن در دو سال پایانی زندگی خود از درد شدید ستون فقرات رنج می برد که زندگی را بر وی سخت نموده بود. وی در نامه ای که از خود برای خانواده و دوستان خود باقی گذاشت، عنوان نموده بود: به دوستانم: کار من تمام شده است، چرا صبر کنم؟ جرج ایستمن یکی از ثروتمندان بزرگ زمان خود به حساب می آمد. او بسیار مهربان بود و اقدامات بشردوستانه بسیاری انجام می داد. ایستمن بخش زیادی از عایدی خود را برای ساخت مراکز آموزشی و بهداشتی در منطقه ها محروم اختصاص می داد. از یاری های این مرد نیکوکار و بخشنده می توان به برپایی دانشکده موسیقی ایستمن ، دانشکده های دندانپزشکی و پزشکی روچستر، یاری های اقتصادی برای تأسیس دانشکده فنی روچستر، یاری های اقتصادی برای توسعه دانشگاه MIT، ارائه بودجه برای کلینیک های درمانی در لندن و دیگر شهرهای اروپایی برای ساکنان کم عایدی و بسیاری دیگر اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1718

به "جرج ایستمن کسی که دنیای عکاسی را متحول کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرج ایستمن کسی که دنیای عکاسی را متحول کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید