حواشی تاخیر در پرواز استانبول به تهران قشم ایر، پول بعضی از مسافران هنوز برنگشته است
به گزارش دنیای راه راه، تاخیر در پرواز های داخلی و خارجی معضلی است که همیشه بعضی از مسافران هوایی را با مشکلاتی روبه رو می نماید.
در پرواز های خارجی آسیب این تاخیرات بیشتر بوده و باتوجه به اینکه بیشتر مسافران جایی برای اقامت ندارند، در هنگام طولانی شدن تاخیر باید سختی بیشتری متحمل شوند.
چندی پیش نقص فنی یکی از هواپیما های شرکت قشم ایر در فرودگاه استانبول باعث سرگردانی تعدادی از مسافران شد به نحوی که بسیاری از مسافران، شب را در فرودگاه سپری کردند.
یکی از مسافران پرواز استانبول - تهران شرکت هواپیمایی قشم ایر در شرح جزئیات این پرواز به خبرگزاری اندازه گفت که در روز 29 فروردین کارت پرواز برای مسافران صادر شد و مسافران تا دم در هواپیما رفتند، اما به علت نقص فنی به سالن مسافران راهنمایی شدند.
بعد از گذشت چند ساعت هیچ نماینده ای از شرکت قشم ایر برای پاسخ گویی در جمع مسافران حاضر نشد و یک خدمه ترکیه ای فرودگاه استانبول به مسافران گفت که این پرواز کنسل است و به خانه هایتان بروید.
این مسافر با اشاره به تاخیر زمانی بسیار زیاد این پرواز گفت: باتوجه به اینکه بیشتر مسافران آن پرواز هتل های خود را تحویل داده بودند و جایی برای اقامت نداشتند تا زمان پرواز در فرودگاه ماندند.
این مسافر با گلایه از اینکه تا به امروز شرکت قشم ایر خسارت او را جبران ننموده است، گفت: طبق گفته های نماینده قشم ایر در فرودگاه، (یک روز پس از تاخیر) قرار بر این بود که کل هزینه پرواز به مسافران بازگشت داده گردد و علاوه بر آن نیز یک بلیت رفت و برگشت رایگان استانبول - تهران نیز به مسافران اهدا گردد که با گذشت حدود یک ماه از این موضوع هنوز هیچ اقدامی از سوی شرکت هواپیمایی انجام نشده است.
اختصاص پرواز رفت و برگشت داخلی یا خارجی برای مسافران مسیر استانبول به تهران
به همین دلیل رضا کیان، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی قشم ایر، در گفت وگو با اندازه گفت: بعد از ابطال پرواز 2214 استانبول به تهران بعضی از افراد اقدام به خرید بلیت برگشت کردند که باید معادل هزینه بلیت خریداری شده به آن ها پرداخت گردد. این هزینه به بعضی از افراد پرداخت شده و باتوجه به چارتری بودن پرواز منتظر اعلام رقم بلیت از سوی شرکت چارتر کننده هستیم تا مبلغ به حساب مابقی مسافران نیز واریز گردد.
وی اضافه نمود: بعد از ابطال پرواز استانبول به تهران، پرواز 2208 برای مسافران به جای مانده در فرودگاه برقرار شد و باتوجه به تاخیر بیش از 5 ساعت پرواز، مدیرعامل قشم ایر در جهت تکریم مسافران این پرواز، یک پرواز رفت و برگشت داخلی یا خارجی در مسیر های پروازی هواپیمایی قشم ایر درنظر گرفته است.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی قشم ایر، مسافران پرواز 2208 تا تاریخ 19 مرداد امکان استفاده از پرواز رفت و برگشت در مسیر مورد نظر خود را دارند که تعدادی از مسافران بلیت خود را دریافت نموده و بعضی هنوز برای دریافت بلیت اقدام ننموده اند.
کیان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مسافران پرواز استانبول به تهران اظهار کرد: 2 وعده پذیرایی از مسافران پرواز استانبول به تهران صورت گرفت و برای مسافران مانده در فرودگاه نیز هتل درنظر گرفته شده بود که نپذیرفتند و درخواست پرواز جایگزین داشتند که این کار انجام شد.
شیوه نامه حقوق مسافران در پرواز های خارجی
بر اساس این گزارش، طبق شیوه نامه حقوق مسافران در پرواز های خارجی اگر تاخیر بیش از 5 ساعت رخ دهد شرکت هواپیمایی ملزم است اطلاع رسانی صحیح به مسافران به وسیله نماینده شرکت را انجام دهد.
بعلاوه انجام پذیرایی نوع اول و نوع دوم در تاخیر های بیش از 5 ساعت لازم است و مسافر از بین گزینه های ارائه بلیت مشابه (از نظر کلاس و مسیر پروازی) در اولین فرصت و پرداخت غرامت 1 برابر قیمت بلیت و استرداد وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از پرواز و پرداخت غرامت 1 برابر قیمت بلیت می تواند یکی از مورد ها را انتخاب کند.
منبع: گردشبان