خبرنگاران واشنگتن پست: پمپئو به نفع ترامپ دروغ پردازی و تاریخ سازی نموده است

به گزارش دنیای راه راه، تهران- خبرنگاران- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره توئیت های اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نوشت وی به نفع دوره چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ دروغ پردازی و تاریخ سازی نموده است.

خبرنگاران واشنگتن پست: پمپئو به نفع ترامپ دروغ پردازی و تاریخ سازی نموده است

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران به نقل از تارنمای خبری این روزنامه آمریکایی، در جریان موضوعات و انتقاداتی که در مجلس عوام بریتانیا در زمان استنلی بالدوین نخست وزیر وقت انگلیس در دهه 1930 میلادی مطرح شد، به وی انتقاداتی در خصوص فقدان آمادگی کافی بریتانیا در جنگ دنیای دوم مطرح شد، وینستون چرچیل که در آن موقع از نمایندگان این مجلس بشمار می رفت گفت: تاریخ خواهد گفت که آقای محترمی (بالدوین) که در دست راست نشسته، اشتباه نموده است. من می دانم که چنین خواهد شد، زیرا من آن تاریخ را می نویسم.

چرچیل بعدها در کتابی 6 جلدی روایت خود را از تاریخ آن موقع بریتانیا (در زمان جنگ دنیای دوم) نوشت.

اکنون مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم به نظر می رسد میخواهد با تکرار اقدامات چرچیل روایت خود را از تاریخ آمریکا بنویسد. او در توئیتر در حال جلای آوازه نه چندان خوبش است و احتمالا میخواهد از این طریق راه خود را برای دوره های بعدی ریاست جمهوری هموار کند.

واشنگتن پست نوشت: رشته توئیت های پمپئو که از روز نخست ژانویه (12 دی) سالجاری آغاز شد، حاوی دروغ های بی شرمانه ای بسیاری است. یکی از نخستین دروغ های پمپئو در این رشته توئیت این است: ما امروز نسبت به چهار سال پیش بسیار ایمن تر هستیم. این در حالی است که سال 2020میلادی مرگبارترین سال در تاریخ ایالات متحده بود. تا به امروز بیش از 354 هزار آمریکایی در اثر ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست داده اند و بسیاری از این مرگ ها به طور مستقیم ناشی از سوء مدیریت رئیس جمهوری است که پمپئو به وی خدمت نموده است.

دروغ شماره 2: ادعای پمپئو مبنی بر واقع گرایی. خویشتن داری و احترام به اصول و مبانی در دوره وزارتش. اینها همان ایده های اصلی هستند که شعار اول آمریکا را تعریف می نمایند. اما شعار اول آمریکا شعار ترامپ است؛ همان رئیس جمهوری که اکنون در کوشش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. لذا احترام به اصول و مبانی از نظر پمپئو نشان می دهد روش وی در این راه همانند شیوه موسولینی (نخست وزیر ایتالیا در زمان به قدرت رسیدن فاشیست ها) در احترام به دموکراسی در ایتالیا است.

دروغ شماره 3: نمایندگی آمریکا با غرور و فروتنی به شیوه ای حرفه ای، کاری است که ما آن را انجام داده ایم.

خیر آقای پمپئو کاری که شما انجام داده اید با معنای واژه غرور فرق دارد و بیشتر تکبر و خودخواهی معنی می دهد.

دروغ شماره چهار پمپئو بازگرداندن اعتبار به آمریکا در دوره ترامپ است.

نگاهی به میزان اعتبار آمریکا در دوره چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ نشان می دهد از زمان روی کار آمدن ترامپ و پمپئو، دیدگاه های مطلوب درباره ایالات متحده در میان متحدان اصلی مانند آلمان، فرانسه و ژاپن به پایین ترین حد خود رسیده است.

پمپئو در توئیت دیگری مدعی شده است: ما در حال پیشروی هستیم و با سخت ترین مسائل دنیا مقابله می کنیم.

با توجه به اینکه دولت ترامپ از توافقنامه آب و هوایی پاریس و سازمان دنیای بهداشت خارج شده، منصفانه است که بگوییم آمریکا نه در حال پیشروی که پسروی در مبارزه با گرم شدن کره زمین و کووید-19 است.

در توئیتی دیگر وزیر امور خارجه در حال خروج مدعی شده است که ما مانند دولت گذشته هوادار دیکتاتورها نبودیم.

چه دروغ آشکاری. شاید پمپئو فراموش نموده که سیاست خاورمیانه ای دولت ترامپ عمدتا بر اساس جانبداری از دیکتاتورها در مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بنا نهاده شده است. حتی پس از آنکه ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل یک روزنامه نگار (جمال خاشقجی) را داد، ترامپ و پمپئو با فروش 500 میلیون دلار اسلحه به عربستان سعودی دست از حمایت از ریاض و مماشات با آن برنداشتند.

ادعای پمپئو در خصوص حمایت آمریکا از متحدان اروپایی در برابر مسکو هم گستاخی بزرگی است. همانگونه که شاهد بودیم ترامپ در واکنش به تازه ترین صدماتی که از حمله سایبری روسیه علیه نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا نصیب ما شد، کلمه ای بر زبان نیاورد. اما وزیر امور خارجه وی از دیگر دلایل ایستادگی دولت ترامپ را در برابر روسیه، حمایت از اوکراین می داند.

وی در این خصوص گفته است: من بیانیه کریمه را صادر کردم که ممنوعیت یاری نظامی مرگبار به اوکراین را لغو کرد. اوباما برای مبارزان آزادی سلاح نمی فرستاد. اما ما اینکار را کردیم. شاید نیازی به یادآوری نباشد که ترامپ همانی بود که یاری به اوکراین را متوقف کرد تا دولت آن را مجبور به اتهام زنی های سیاسی علیه مخالفان سیاسی خود (ماجرای اوکراین گیت) کند.

از دیگر دروغ های پمپئو می توان به ادعای وی در خصوص موفقیت در توافق نامه صلح با طالبان اشاره نمود. از زمان جورج دابلیو بوش، کاخ سفید در پی آن بوده است تا شمار سربازان ایالات متحده را در این کشور کاهش دهد و گفت وگوهای صلح را بین طالبان و دولت افغانستان انجام دهد. حالا پمپئو به خود می بالد که در دوره ترامپ و وزارت وی خاتمه این کار انجام گرفته است.

در خصوص کره شمالی، وی مدعی است که دو نشست میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور و هانوی (پایتخت ویتنام) و یک نشست تاریخی در منطقه غیر نظامی انجام گرفت و پیروزی های غیرقابل انکاری محقق شد.

در ونزوئلا؛ او بر کوشش وزارتخانه متبوعش برای تحت فشار قرار دادن دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور آمریکای لاتین می بالد.

او ادعا می نماید گروهی از وزارت امور خارجه آمریکا به طور خستگی ناپذیری برای ایجاد یک ائتلاف دنیای متشکل از بیش از 60 کشور موضع گیری علیه دولت مادورو را در دستور کار قرار دادند.

اما همه می دانیم ادعاهای پمپئو در خصوص افغانستان دروغی بیش نیست و مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است. یا اینکه کره شمالی اکنون بیش از زمان روی کار آمدن ترامپ و پمپئو سلاح هسته ای و موشک دارد. در خصوص دولت مادورو هم باید یادآوری کرد او به عنوان رئیس جمهوری در ونزوئلا به رسمیت شناخته می گردد.

شکی نیست که پمپئو جریان دروغ های خود را همچون پینوکیو ادامه می دهد و همچنان بر دستاوردهای تاریخی دروغین خود می بالد و شاید وی سفر خود را به گویان و سورینام (سفری که در آن پمپئو با هدف فشار بر دولت مادورو انجام داد) را هم به عنوان دستاوردی موفقیت آمیز توئیت کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1152

به "خبرنگاران واشنگتن پست: پمپئو به نفع ترامپ دروغ پردازی و تاریخ سازی نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واشنگتن پست: پمپئو به نفع ترامپ دروغ پردازی و تاریخ سازی نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید