راهکارهای دولت برای کنترل نقدینگی، ضرورت کاهش هزینه های جاری در جهت جبران کسری بودجه

به گزارش دنیای راه راه، قوامی گفت: هزینه های جاری در کشور را باید کنترل کرد زیرا با توسعه این هزینه ها، کسری بودجه تعمیق می گردد و تورم افزایش می یابد.

راهکارهای دولت برای کنترل نقدینگی، ضرورت کاهش هزینه های جاری در جهت جبران کسری بودجه

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، قوامی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب در مورد راه چارههای دولت برای کنترل نقدینگی توضیح داد: کانال اصلی فراوری کننده نقدینگی و عایدی های پایدار موضوعاتی است که دولت سیزدهم به آن ها توجه ویژه ای خواهد نمود. امیدواریم سهم عایدی های استحقاقی و شایسته به تدریج در بودجه زیاد شود.

او با اشاره به اینکه کسری بودجه مهمترین علت ایجاد نقدینگی است، ادامه داد: تا کل لایحه بودجه تنظیم نشود مقدار کسری بودحه معین نمی شود اما دولت برای جبران کسری بودجه نگاه به انتشار اوراق و ایجاد پایه های نو مالیاتی دارد.

قوامی گفت: سال گذشته ظرفیت سازی برای تبدیل نفت خام به فرآورده داشتیم که همین امر تامین عایدی برای کشور به همراه داشت. هرچه بیشتر سراغ این مسیرها برویم و هزینه ها را کنترل کنیم کسری عملیاتی بودجه هم بیشتر کنترل می شود.

او ادامه داد : برای جبران کسری بودجه در اولین اقدام باید هزینه های جاری به نفع هزینه های عمرانی کاهش یابد . هنوز با استانداردها فاصله داریم که این امر کسری بودجه را عمق می دهد و در نهایت اثر تورمی دارد.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد : هزینه های جاری در کشور را باید کنترل کرد زیرا با توسعه هزینه های جاری، کسری بودجه دولت تعمیق می شود و تورم هم افزایش می یابد.

قوامی بیان نمود : در سال 99 اوراق خوبی به وسیله دولت به فروش رسید و و کسری ناشی از عایدیهای نفتی جبران شد.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته عایدیهای مستقیم نفت به 12 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و تنها 3 درصد از بودجه عمومی از عایدی نفتی تامین شد اگر به سراغ فروش اوراق نمی رفتیم نقدینگی بیشتر از این رشد می کرد.

در ادامه برنامه رحمانی کارشناس مسائل مالی در مورد عوامل رشد نقدینگی توضیح داد: بخشی از دلایل رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت است اما کسری بودجه تنها علت رشد نقدینگی در کشور نیست و حلق نقدینگی عوامل دیگری هم دارد.

او ادامه داد: عامل دوم رشد نقدینگی مربوط به بنگاه ها و کسب کار هایی است که دولت، بانک ها را ملزم به دادن منابع به آن ها می نماید.

رحمانی بیان نمود: عامل دیگر رشد نقدینگی خود بانک ها و اقداماتی که در راستای خرید دارایی و اعطای تسهیلات انجام می دهند است.

این کارشناس مالی بیان نمود: در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد راه چاره طبیعی جبران این کسری بودجه فروش اوراق است اما دولت باید بداند که این یک استقراض است که سال های بعد دوباره باز می شود و باید به مقدار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1556

به "راهکارهای دولت برای کنترل نقدینگی، ضرورت کاهش هزینه های جاری در جهت جبران کسری بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای دولت برای کنترل نقدینگی، ضرورت کاهش هزینه های جاری در جهت جبران کسری بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید