طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)؛ در فر و تابه!

به گزارش دنیای راه راه، خاگینه مغزدار تبریزی (قیقاناخ) یکی از دسر های فوق العاده خوشمزه است که در ایام رمضان بیشتر از وقت های دیگر تهیه میشود؛ اما در تمام ایام سال هم هواداران خودش را دارد. خاگینه مغزدار با ترکیبی از مغز ها و ادویه ها پر می شود! این خوراک شیرین در واقع نوعی دسر است که پس از غذای اصلی سرو می شود و مواد تشکیل دهنده آن به قدری مقوی و مغذی هستند که مانند انواع کیک، می تواند به عنوان یک صبحانه یا عصرانه کامل مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع خاگینه را میتوان هم در تابه و به وسیله گاز درست کرد و هم در فر.

طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)؛ در فر و تابه!
مواد لازم برای تهیه خاگینه در ماهیتابه 25 سانتی
تخم مرغ4 عدد
آرد5 قاشق غذاخوری
ماست شیرین و سفت (ماست خامه ای یا ماست چکیده)4 قاشق غذاخوری
بکینگ پودریک قاشق مربا خوری سر پر
وانیلیک چهارم قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه شربت خاگینه
شکر1 لیوان
آبسه چهارم لیوان
گلابیک چهارم لیوان
زعفران دم نمودهبه اندازه لازم
مواد لازم برای قسمت میانی (مغز خاگینه)
پودر دارچین1 قاشق غذا خوری
پودر گل محمدی1 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شدهنصف لیوان

مراحل تهیه خاگینه کیکی:

1- برای آماده کردن خاگینه اول شربت اون رو تهیه میکنیم؛ آب و شکر رو مخلوط کنید و روی حرارت میانه قرار بدین تا شکر حل بشه و شربت شفاف بشه. بعد گلاب و زعفران رو اضافه کنید و حرارت رو کم کنید و اجازه بدین کمی بجوشه و به قوام نسبی برسه. شربت خاگینه نه باید خیلی غلیظ و مثل عسل باشه چون باعث شکرک زدن خاگینه میشه و نه باید خیلی روان و رقیق باشه چون باعث خمیر شدن خاگینه میشه.

2- بعد از اینکه شربت آماده شد، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین در فضای محیط بمونه تا خنک بشه. در صورت دلخواه داخل شربت خاگینه میتونید از چند دانه هل خرد شده هم بهره ببرید و همراه با زعفران به مواد اضافه کنید و اجازه بدید با مواد بجوشه و بعد از آماده شدن، شربت رو از صافی رد کنید.

3- برای تهیه خاگینه، تخم مرغ ها و وانیل رو مخلوط کنید و با همزن بزیند تا کف کنه و رنگش روشن بشه.

4- ماست و بکینگ پودر رو با هم مخلوط میکنیم.

5- وقتی ماست پف کرد و حباب حباب شد، به تخم مرغ ها اضافه و مخلوط میکنیم تا یکدست بشه.

6- بعد آرد الک شده رو اضافه، مخلوط و یکدست میکنیم. برای آماده سازی مواد میانی هم فقط همه مواد رو با هم مخلوط میکنیم.

7- داخل تابه بیست و پنج سانت رو کمی با روغن چرب میکنیم (نیازی به روغن زیاد نیست) و روی حرارت قرار میدیم تا گرم بشه.

8- نصف مواد خاگینه رو داخل تابه میریزیم و در تابه رو میذاریم تا کمی خودش رو بگیره.

9- بعد در تابه رو برمیداریم و مواد میانی مخلوط شده رو روی خاگینه میریزیم (سعی کنید مواد یکدست پخش بشن) و بعد نصف بعدی مواد خاگینه رو روی مواد میانی میریزیم؛ طوری که کاملا روی مواد میانی رو پوشش بده و بعد در تابه رو همراه با دم کنی روی تابه قرار میدیم و اجازه میدیم خاگینه با حرارت کم بپزه.

10- وقتی روی خاگینه کاملا بست و کناره های اون سرخ شد، خاگینه رو برمیگردونیم و اجازه میدیم طرف دیگه هم کاملا سرخ بشه.

11- در نهایت حرارت رو خاموش میکنیم و شربت خنک رو به خاگینه داغ اضافه میکنیم. شربت رو در چند مرحله و به تدریج اضافه میکنیم و اجازه میدیم خاگینه چند دقیقه داخل شربت بمونه (هر چه بیشتر خاگینه داخل شربت بمونه شیرینی بیشتری جذب میکنه پس شیرینی خاگینه رو میتونین بنا به ذائقه تون تنظیم کنید).

12- بعد از چند دقیقه خاگینه رو از شربت خارج کنید و روی اون رو بادام خرد شده، پسته خرد شده و پودر گل محمدی و پودر نارگیل تزیین کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید.

چطور خاگینه مغزدار را در فر درست کنیم؟

اگر مایلید خاگینه رو داخل فر تهیه کنید، دو قاشق روغن مایع بعد از ماست به مواد اضافه کنید و قالب مورد نظرتون رو چرب کنید و نصف مواد رو داخلش بریزین و در فر صد و هشتاد درجه قرار بدین تا کمی خودش رو بگیره! بعد اون رو از فر خارج کنید و مواد میانی رو روش پخش کنید و بقیه مواد خاگینه رو بریزین و به مدت یک ربع تا بیست دقیقه داخل فر قرار بدین تا کاملا بپزه و در اخر با خلال دندان تست کنید و اگر خلال تمیز بیرون اومد از فر خارج کنید و شربت رو روی خاگینه بدید (در صورت دلخواه چند دقیقه آخر در فر، گریل رو روشن کنید تا روی خاگینه طلایی و خوشرنگ بشه).

نکات مهم برای درست کردن خاگینه مجلسی:

  • در صورتی که طعم گلاب در شربت خاگینه با ذائقه شما سازگار نیست، میتوند حذفش کنید! اما اندازه آب رو به یک لیوان افزایش بدین.
  • برای خوشرنگ شدن خاگینه مجلسی مغزدار، میتونین کمی زعفران دم نموده غلیظ هم به تخم مرغ ها و ماست اضافه کنید.
  • شربت رو حتما به صورت خنک و در چند مرحله اضافه کنید تا کاملا جذب خاگینه بشه خاگینه له و خمیر نشه.
  • این اندازه مواد اولیه گفته شده برای تهیه خاگینه کیکی بدون فر در تابه 25 سانتی متری مناسبه. اگه از تابه کوچیک تر استفاده می کنید، اندازه مواد اولیه رو نصف کنید. برای تهیه خاگینه با این اندازه مواد، از تابه کوچکتر استفاده نکنید چون خاگینه ضخیم میشه و ممکنه مغزپخت نشه.
  • در صورت دلخواه داخل مواد میانی، از بادام و پسته خرد شده هم میتونین استفاده کنین.
  • اگه فاصله قابلمه با شعله کمه، از شعله پخش کن بهره ببرید تا آروم بپزه و نسوزه و یکدست سرخ بشه.
  • برای مواد میانی گردوها رو نگینی خرد کنید خیلی ریز یا پودر نکنید چون گردو باید زیر دندون بیاد و حس بشه.
  • ماستی که برای خاگینه استفاده میکنید، نباید شل باشه چون باعث میشه آرد بیشتری مصرف بشه که این کار باعث سفت شدن خاگینه میشه. از ماست چکیده یا ماست شیرین یا ماست خامه ای بهره ببرید.
  • در هنگام پختن خاگینه، اگه وسط خمیر پف کرد با یک چنگال یا خلال دندان اون رو سوراخ کنید تا هوای زیر آن خارج بشه و سطح خاگینه به طور یکنواخت سرخ بشه.
  • دقت کنید حتما شربت سرد و خاگینه حتما داغ باشه تا شربت کاملا جذب خاگینه بشه اگر هر دو داغ باشند خاگینه له می شه و اگر هر دو سرد باشند شربت جذب خاگینه نمیشه.
  • این اندازه خاگینه برای 6 الی 8 نفر مناسبه.

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. خاگینه مغزدار، معمولا برای تعداد بالا مناسب تر است. در صورتی که بخواهید خاگینه های فانتزی تری درست کنید، میتواند از خاگینه قالبی و خاگینه نیلوفری بهره ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1716

به "طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)؛ در فر و تابه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)؛ در فر و تابه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید