فروش املاک دانشگاه برای پرداخت حقوق، خط قرمز من است

به گزارش دنیای راه راه، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فروش املاک و اموال دانشگاه ها به منظور تامین اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایای ناشی از افزایش های اخیر، جایز نیست و این موضوع خط قرمز من است.

فروش املاک دانشگاه برای پرداخت حقوق، خط قرمز من است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست هم اندیشی رؤسای دانشگاه های مشخص کشور با تشکر و قدردانی از رؤسای تازه و قدیم دانشگاه های کشور، بر ضرورت افزایش عایدی های اختصاصی دانشگاه ها تاکید نمود و اضافه کرد: رؤسای دانشگاه ها این مهم را یک ضرورت بدانند. فروش املاک و اموال دانشگاه ها به منظور تامین اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایای ناشی از افزایش های اخیر، جایز نیست و این موضوع خط قرمز من است. اجازه نمی دهم حتی یک متر از املاک دانشگاه ها از دست برود.

وی گفت: چرخش مدیریت ها یک امر بدیهی و طبیعی است، اما باید قدردان زحمات و کوشش های همه مدیرانی باشیم که در شرایط سخت و حساس این سال ها سکان آموزش عالی را مدبرانه راهنمایی نموده و عمر خود را تمام وقت برای تربیت دانش آموختگان و فرهیختگان کشور صرف نموده اند.

آقای زلفی گل اضافه کرد: حاصل این مدیریت خوب و شایسته در ادوار مختلف در حوزه آموزش عالی، شرایط مطلوب کشور در سختی هاست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه کمبود بودجه و منابع اعتباری، مهمترین مسئله ای است که دانشگاه های کشور با آن روبرو هستند، گفت: باید همگی با مشورت و همفکری به این موضوع مهم راه حل بیاندیشیم.

دکتر زلفی گل اضافه کرد: یکی از کار هایی که در این زمینه انجام داده ایم، اخذ مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری است که درصدی از بودجه عمومی دولت به آن اختصاص می یابد و برنامه های تازهی را از این طریق اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان ضرورت افزایش عایدی های اختصاصی دانشگاه ها تاکید نمود: این مهم همیشه باید در اولویت دستورکار های دانشگاه ها قرار گیرد و ما در این زمینه نظام تشویقی خواهیم داشت. به هر اندازه که دانشگاه ها عایدی اختصاصی خود را افزایش دهند، به همان اندازه به آن ها یاری می کنیم و اعتبارات آن ها را افزایش خواهیم داد.

وزیر علوم با بیان اینکه باید رویه ارتباط دانشگاه با صنعت برعکس گردد، اضافه کرد: در این زمینه باید طرحی نو دراندازیم تا صنایع، احتیاج ها و اولویت های تحقیقاتی خود را از دانشگاه ها درخواست نمایند و برای رفع این احتیاج هزینه نمایند.

دکتر زلفی گل گفت: درخصوص تخصیص اعتبارات مباحث فراوانی با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم، اما با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت، باید شرایط را درک کنیم و با مدیریت هوشمندانه و مدبرانه در پی کسب منابع اعتباری از محل های دیگر که نتیجه پژوهش و تحقیقات است، باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع گفت: با توجه به تنظیم لایحه بودجه سال 1401، حتماً جلسات متعدد با معاونان اداری، اقتصادی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار کنید و از نظر ها و پیشنهاد های آنان در این زمینه بهره مند شوید.

دکتر زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائلی که دانشگاه ها با توجه به کمبود اعتبارات دارند گفت: بعضی از دانشگاه ها اعلام نموده اند که همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی و افزایش هزینه های ناشی از این اقدام، آن ها را با مسائلی روبرو نموده است که ضمن اینکه کوشش می کنیم این موضوع عملیاتی گردد، اما باید نواقص این قانون را نیز رفع کنیم.

وی اضافه کرد: اعتقاد دارم افزایش حقوق اعضای هیات علمی باید بر اساس اندازه و کیفیت فعالیت و عملکرد هر عضو هیات علمی باشد و رؤسای دانشگاه ها در این خصوص استقلال داشته باشند که تصمیم بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محل تامین اعتبار ناشی از همسان سازی که از محل فروش اموال دولتی است، خطاب به رؤسای دانشگاه ها تاکید نمود: به هیچ عنوان نباید حتی یک متر از املاک و اموال دانشگاه ها را برای پرداخت حقوق بفروشید و این اصلاً کار درستی نیست.

وی اضافه کرد: ما باید کوشش کنیم که امکانات دانشگاه ها را توسعه و به نسل آینده تحویل دهیم نه اینکه آنچه داریم هم بفروشیم و صرف پرداخت حقوق کنیم، این اصلاً عاقلانه نیست و خط قرمز من است.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری به بحث لزوم و ضرورت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها نیز پرداخت و گفت: بار ها تاکید نموده ام که اصل مهم در آموزش حضوری دانشگاه ها حفظ سلامت دانشجویان است. باید با احترام به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که بر از سرگیری آموزش های حضوری تاکید دارد و این یک ضرورت است، تمام کوشش خود را به کار گیریم تا با حضوری کردن تدریجی آموزش ها، زمینه نشاط و شادابی حضور دانشجویان در کلاس های درس را فراهم کنیم.

دکتر زلفی گل با اشاره به تفاوت های برخورداری هر دانشگاه از امکانات، گفت: بنابراین باید این استقلال را به دانشگاه ها بدهیم که با توجه به در نظر گرفتن شرایط و امکانات، برترین و به صلاح ترین تصمیم را در این خصوص بگیرند و البته برای رفع بعضی مسائل در راستای همگرایی و هم افزایی، باهم مشورت و همفکری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1640

به "فروش املاک دانشگاه برای پرداخت حقوق، خط قرمز من است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش املاک دانشگاه برای پرداخت حقوق، خط قرمز من است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید