قرص هوشمندی که قند خون را کنترل می نماید

به گزارش دنیای راه راه، ایرنا نوشت: محققان فناوری پزشکی در حال توسعه و ساخت یک حسگر زیستی هستند که بعلیده می گردد و به مدت چندین ساعت اطلاعات مربوط به سنجش اندازه گلوکز خون را ارسال می نماید.

قرص هوشمندی که قند خون را کنترل می نماید

سطح گلوکز روده یکی از شاخص های اصلی سلامت کلی دستگاه گوارش است و روش فعلی مقدار گیری آن با قرار دادن کاتیتر (یا فروکاو/ لوله مخصوص پزشکی catheter) در گلوی بیمار انجام می گردد. با این حال، به زودی یک قرص هوشمند قابل بلعیدن می تواند این کار را با سهولت بیشتر و مزاحمت کمتر برای بیمار انجام دهد.

این قرص که در حال حاضر در دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو در حال طی مراحل توسعه و ساخت است، در واقع ترکیبی از یک حسگر زیستی و یک سلول سوخت زیستی است که در یک پوسته پلیمری فراوری شده با چاپ سه بُعدی واقع شده است. این قرص هوشمند پس از بلع، به طور مداوم سطح گلوکز را در روده کوچک مقدار گیری نموده مضاف بر اینکه از همان گلوکز به عنوان سوخت مورد احتیاج خود استفاده می نماید.

این قرص در فواصل زمانی منظم، داده ها و اطلاعات برداشتی خود را با استفاده از یک تکنیک کم مصرف (انرژی) به نام ارتباط مغناطیسی بدن انسان به صورت بی سیم انتقال می دهد. به طور خلاصه، این کار شامل ارسال پالس های مغناطیسی بسیار کم نیرو از میان بافت بدن بیمار است که به وسیله یک دستگاه مجهز به سیم پیچ گیرنده که در قسمت بیرونی بدن پوشیده می گردد، شناسایی و رمزگشایی می گردد.

در آزمایش هایی که روی خوک ها (دستگاه گوارشی مشابه انسان دارند) انجام شد، این قرص با موفقیت سطح گلوکز را در روده کوچک به مدت 14 ساعت تحت نظارت قرار داد. در این مدت، بسته به هر آزمایش مجزا، داده ها را به طور فوری و همزمان (REAL-TIME) هر پنج ثانیه به مدت دو تا پنج ساعت ارسال کرد و در نهایت با مدفوع دفع شد.

این قرص هوشمند قبل از اینکه بتواند در انسان استفاده گردد باید کمی کوچکتر گردد. در حال حاضر 2.6 سانتی متر طول و 9 میلی متر عرض دارد. بعلاوه طبق برنامه ضروری است که حسگرهای بیشتری افزوده شوند.

ارنستو د لاپاز آندرس فارغ التحصیل نانومهندسی و نویسنده اول این مقاله در خصوص این تحقیق گفت: با توجه به اینکه دستگاه گوارش دارای تغییرات دینامیکی pH، دما و غلظت اکسیژن است، پیش بینی شده است که در آینده روش های حسگری اضافی برای شرح این تفاوت ها مورد استفاده قرار گیرند.

این مقاله به تازگی در نشریه ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده است و به عنوان یک نکته جالب، دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا نیز یک قرص روده هوشمند ساخته اند که داده ها را در خصوص سطح گاز روده مقدار گیری نموده و انتقال می دهد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آذر 1401 بروزرسانی: 14 آذر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1896

به "قرص هوشمندی که قند خون را کنترل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص هوشمندی که قند خون را کنترل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید