عکس ، سردترین، خشک ترین و بادخیزترین نقطه کره زمین کجاست؟

به گزارش دنیای راه راه، زومیت نوشت: جنوبگان سردترین، خشک ترین و بادخیزترین قاره روی زمین است. آیا این قاره به لطف تغییرات اقلیمی و پیشرفت های تکنولوژیکی روزی به سکونتگاه دائمی انسان ها تبدیل خواهد شد؟

عکس ، سردترین، خشک ترین و بادخیزترین نقطه کره زمین کجاست؟

با افزایش دمای دنیا، اکولوژی جنوبگان نیز درحال تغییر است، اما پیش از اینکه این قاره بتواند از کشاورزی و مهاجران دائمی حمایت کند، اقلیم زمین باید به شدت تغییر کند.

جنوبگان مکانی بسیار سرد و با شرایط بسیار نامساعد است که میانگین دمای زمستان آن منفی 49 درجه سانتیگراد است. سرعت بادهای جنوبگان به 321 کیلومتر بر ساعت می رسد و اندازه بارندگی سالانه آن فقط 166 میلی متر است. بنابراین، عجیب نیست که جنوبی ترین قاره روی زمین بعلاوه کم جمعیت ترین قاره زمین است و دانشمندان اندکی در آنجا وجود دارند که به پژوهش مشغول اند و این قاره ساکنان دائمی ندارد.

اما با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و تغییرات اقلیمی، آیا ممکن است این شرایط تغییر کند؟ آیا جنوبگان روزی می تواند از سکونتگاه های دائمی انسانی که در سایر منطقه ها زمین دیده می گردد، پشتیبانی کند؟

درحالی که گروه خاصی از گونه های گیاهی و جانوری مهاجم درحال حرکت به سمت جنوبگانی هستند که درحال گرم تر شدن است، انسان ها هنوز در این لیست قرار ندارند و احتمالاً حداقل تا قرن بعد هم همین شرایط وجود خواهد داشت. یکی از دلایل این مسئله آن است که اقلیم و زمین کنونی جنوبگان از گیاهان و جانورانی که برای غذا پرورش داده می شوند، حمایت نمی نماید.

یکی دیگر از موانع، موقعیت دورافتاده جنوبگان است. اگرچه این محیط نامساعد است، با بعضی منطقه ها شمالگان مانند گرینلند، ایسلند و منطقه ها با عرض جغرافیایی بالاتر نروژ، روسیه، کانادا و آلاسکا در ایالات متحده که ساکنان دائمی دارند، تفاوت زیادی ندارد.

استیون چاون، استاد علوم زیستی در دانشگاه مانش استرالیا به لایوساینس گفت اگر تنها مشکل جنوبگان آب وهوا بود، مردم ممکن بود بتوانند به طور دائمی در آنجا ساکن شوند. اما انزوای جغرافیایی آن به این معنا است که چنین جوامعی باید با وارد کردن غذا و کالاهای دیگر حفظ شوند.

درحال حاضر، بعضی از ایستگاه های پژوهشی در جنوبگان با انرژی تجدیدپذیر حاصل از توربین های بادی و پنل های خورشیدی حمایت می شوند. ساخت شبکه برق سراسری در این قاره به معنای ساخت وساز روی صفحه ای یخی است که به علت اثرات گرمایش دنیای ممکن است در آینده تغییر کند.

جولی بریگام گرت، استاد دانشگاه ماساچوست به لایوساینس گفت اگر تمام ایستگاه های آنجا عمدتاً از انرژی باد و خورشید استفاده نمایند، به شبکه برق نیازی نخواهد بود و پیشرفت در تکنولوژی باتری می تواند به مردم یاری کند تا در ماه های تاریک زمستان به زندگی خود ادامه دهند.

اقلیم جنوبگان: گذشته دور و آینده نزدیک

این قاره یخ زده ممکن است درحال حاضر برای ساکنان دائمی مناسب نباشد. اما آیا اقلیم جنوبگان تابه حال مساعد بوده است و با توجه به اینکه زمین درحال گرم شدن است، ممکن است در آینده سکونت پذیر گردد؟

به گفته چاون، از روی سوابق فسیلی می توانیم متوجه شویم که اقلیم جنوبگان در گذشته برای جنگل ها و دایناسورها مناسب بوده است.

حدود 100 میلیون سال پیش، جنوبگان از پوشش گیاهی غنی، جنگل های قابل توجه و طیف وسیعی از موجودات مانند مخروطیان، سرخس ها و گیاهان گلدار حمایت می کرد. در سال 2021، بقایای زغال شده ای در جیمز راس (بخشی از شبه جزیره جنوبگان زیر آمریکای جنوبی) پیدا شد که حاکی از آن بود که در جریان کرتاسه پسین یعنی بین 100 میلیون تا 66 میلیون سال پیش، جنگل های این منطقه براثر آتش سوزی های طبیعی سوختند.

اقلیم زمین در طول صدها میلیون سال تغییر می نماید و بین دوره های یخبندان سردتر و دوره های میان یخچالی گرم تر در گردش است.

دیرین اقلیم شناسان برای درک این موضوع که اقلیم جنوبگان ممکن است در آینده به چه شکل باشد، به گذشته های دور این سرزمین نگاه می نمایند. گروهی از پژوهشگران ازجمله بریگام گرت با مطالعه لایه های رسوبی قفسه یخی راس، دریافتند که صفحه یخی غرب جنوبگان چند بار فرو ریخته و دوباره تشکیل شده است. به گفته بریگام گرت، این کوچک شدن و بزرگ شدن های صفحه یخی که به طور مکرر رخ داده است، احتمالاً با دوره های میان یخچالی بسیار گرم در ارتباط بوده است و این نوسانات اقلیمی با تغییر در اتمسفر زمین ازجمله افزایش و کاهش کربن دی اکسید ارتباط نزدیکی دارند.

اگرچه تغییرات توصیف شده ازنظر تاریخی طی صدها هزار سال رخ داده است، درحال حاضر، انتشار گازهای گلخانه ای درحال تغییر اقلیم زمین با سرعت بی سابقه ای است. چاون گفت اگر تا سال 2040 به انتشارات صفر خالص نرسیم، افزایش دمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای بزرگ ترین محرک تغییر جنوبگان خواهد بود.

برای تصور نوع محیطی که ممکن است همگام با افزایش دما ظاهر گردد، به جزایر زیرجنوبگان و اکولوژی جنوبی ترین بخش های آمریکای جنوبی نگاه کنید.

شبه جزیره جنوبگان یکی از شمالی ترین (بالاترین عرض جغرافیایی) بخش های این قاره است که از مدار جنوبگان تا آمریکای جنوبی کشیده شده است. شهر اوشوآیا در آرژانتین فقط 1095 کیلومتر با آنجا فاصله دارد. با افزایش میانگین دمای دنیای، اقلیم شبه جزیره جنوبگان تغییر خواهد نمود و احتمالاً شبیه جنوبی ترین بخش های آمریکای جنوبی یا جزایر دریاهای اطراف خواهد شد.

درحال حاضر در شبه جزیره جنوبگان، علف های بومی، تعداد معدودی حشره، پرندگان مهاجر و پستانداران دریایی زندگی می نمایند. با گرم شدن اقلیم، احتمالاً شاهد تنوع بیشتری در گیاهان خواهیم بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک، دماهای بالاتر و افزایش بارندگی موجب رشد گیاهان بومی و بعلاوه گونه های مهاجمی خواهد شد که به طور تصادفی به وسیله انسان به آنجا منتقل شده اند.

اگرچه دمای سرد به این معنا است که بعید است که به این زودی شاهد جنگل هایی در جنوبگان باشیم. چاون و بریگام گرت موافق هستند که این احتمال خیلی کم است که جنوبگان طی قرن آینده از محصولات زراعی یا دامی حمایت کند.

درمجموع، بعید است که در آینده نزدیک بتوانیم سکونتگاه های انسانی دائمی را در جنوبگان ایجاد کنیم که بتوانند ازطریق کشت محصولات کشاورزی یا دامداری نیازهای خود را تأمین نمایند.

اگرچه اقلیم جنوبگان درحال تغییر است و افزایش میانگین دمای زمین اکولوژی این قاره را تغییر داده است. نوعی چمن یکساله (Poa annua) که در شهرهای معتدلی مانند کیپ تاون آفریقای جنوبی و ملبورن استرالیا دیده می گردد، در جنوبگان نیز مشاهده شده است. حتی کلنی پنگوئن جنتو که اوایل سال 2022 در جنوبگان مشاهده شد، مسئله نگران نماینده ای است، زیرا این پرندگان که علاقه ای به یخ ندارند، در جزایر زیرجنوبگان زندگی می نمایند و احتمالاً به علت اینکه تغییرات اقلیمی درحال گرم کردن جنوبی ترین قاره زمین است، به سمت آن پیشروی نموده اند.

ذوب صفحات یخی جنوبگان

جدا از شبه جزیره، بیشتر این قاره صفحه ای یخی است که ضخامت آن در بعضی نقاط به چند کیلومتر می رسد.

مدل سازی های اقلیمی پیش بینی می نماید که در آینده منطقه عاری از یخ توسعه پیدا خواهد نمود، اما به گفته چاون، در مرتفع ترین منطقه ها بعید است که تا سال 2100 شاهد تغییر چشمگیری باشیم.

ذوب شدن صفحه یخی غرب جنویگان و درنتیجه افزایش سطح آب دریا نه تنها جغرافیای جنوبگان بلکه اقلیم کل سیاره را تغییر خواهد داد. بریگام گرت گفت: بیشتر جنوبگان غربی زیر آب دریا واقع شده است، اما افزایش سطح آب صخره های جزیره ای را بیشتر به زیر آب می برد، اما آن ها را به طور کامل غرق نمی نماید. علاوه براین، در آینده سکوهای یخی از بین خواهند رفت، بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که سکونتگاه هایی که ساخته می گردد، بالاتر از سطح آب دریا باشند.

در سال های پس از 2100، افزایش دما و سطح آب دریا احتمالاً مهاجرت پناهندگان اقلیمی را تسریع خواهد نمود. در صورتی که اقلیم سردتر جنوبگان موجب گردد این قاره نسبت به بخش های گرم زمین شرایط مساعدتری داشته باشد، مردم ممکن است در پی سکونت پیدا کردن در این قاره باشند.

حتی بدون پرورش دادن محصولات کشاورزی، ذوب شدن یخ دریا ممکن است به این معنا باشد که مردم در این ناحیه می توانند ماهیگیری نمایند.

اما با وجود کوشش های دانشمندان برای کاوش و مطالعه نامسائدترین و سکونت ناپذیرترین قاره زمین، بعید است که به این زودی انسان ها بتوانند به طور دائمی در این منطقه سکونت پیدا نمایند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1888

به "عکس ، سردترین، خشک ترین و بادخیزترین نقطه کره زمین کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، سردترین، خشک ترین و بادخیزترین نقطه کره زمین کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید