مقاله: طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

به گزارش دنیای راه راه، *مدت زمان پخت آبگوشت کرمانی متنجنه 2 ساعت است. البته اگر حبوبات یا گوشت شما کمی دیر پز باشد احتمالا زمان بیشتری می برد. بهتر است از گوشت بره جوان و زود پز بهره ببرید.

مقاله: طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

چرا آبگوشت متنجنه؟ اصلا متنجنه یا مطنجنه در لغت به چه معناست؟ در لغت نامه دهخدا برای لغت مطنجنه این تعاریف آمده است: مطنجنه. [ م ُ طَ ج َ ن َ / ن ِ](اِ) چیز های بریان نموده و طعام او، گوشت بزغاله و مرغ خانگی و تذرو و طیهوج … مطنجنه و قلیه خشک و اسفیدبا ها و گوشت بریان و مطنجنه و کباب و قلیه و آبکامه باید خورد؛ و طعام گوشت های بریان و مطنجنه و قلیه خشک.

در نتیجه به نظر می رسد که دلیل اصلی نامگذاری این آبگوشت همان استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و شاید اصلا منظور از لغت متنجنه در این جا همان معنای لغوی آبگوشت باشد.

برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه یا مطنجنه مثل روال عادی تمام آبگوشت ها باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته گردد. برگه های زردآلو را هم دو ساعت در آب بخیسانید تا خوب نرم شوند.

در فاصله ای که آبگوشت روی گاز در حال پختن است سیب زمینی ها را پوست بگیرید (می توانید پوست سیب زمینی ها را خوب بشورید و پوست نگیرید). در یک ماهیتابه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته گردد، حین سرخ شدن رب گوجه فرنگی روی حرارت ملایم سبزی های خشک را آبکش کنید و به رب اضافه کنید و کمی تفت دهید. حالا سیب زمینی ها را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و روی آن ها آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی سیب زمینی ها را بپوشاند و نه بیشتر. اجازه بدهید سیب زمینی ها بپزند، ولی له نشوند، برای آبگوشت کرمانی متنجنه بهتر است سیب زمینی های پخته، له نشوند. وقتی گوشت و حبوبات آبگوشت کاملا پخته شد، مخلوط سیب زمینی و رب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید تا با هم چند جوش بزنند. بعد از ده دقیقه آبگوشت کرمانی متنجنه آماده سرو است.

منبع مقاله: طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1627

به "مقاله: طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید