موزه های مجموعه تاریخی قلعه چالشتر

به گزارش دنیای راه راه، چالشتر یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که قلعه های تاریخی آن موزه هایی را دل خود جای داده اند.

موزه های مجموعه تاریخی قلعه چالشتر

چالشتر در 6 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. قلعه چالشتر یا قلعه خدارحم خان حدود 120 سال پیش در دوره قاجار از طریق خدارحم خان بنا شد. این قلعه که از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می شود، از دو بخش حیاط بیرونی و اندرونی تشکیل شده است که از طبقه اول برای انبار و طبقه دوم برای پذیرایی از مهمانان طراحی شده بود. قلعه چالشتر و مجموعه تاریخی آن به همراه خانه ستوده دارای تزیینات بسیاری است که می توان گفت در طراحی این قلعه و تزیینات آن تلفیقی از هنر ایرانی-اروپایی دخیل بوده است. شهر چالشتر با داشتن مجموعه قلعه های تاریخی مانند خدارحم خان یا قلعه چالشتر (احداث شده در سال 1323 هجری قمری) و خانه ستوده، زمینه مناسبی جهت راه اندازی موزه های مختلف در این مجموعه تاریخی شده است.

این مجموعه تاریخی سه موزه را در دل خود جای داده است که عبارت اند از:

1. موزه کار و زندگی (در زیرزمین قلعه خدارحم خان)

2. موزه مردم شناسی چالشتر (حمام خان چالشتر)

3. موزه آثار سنگی (در محوطه خانه ستوده)

در این نوشتار نگاهی اجمالی به هر یک از این موزه ها خواهیم داشت.

1. موزه کار و زندگی

با احیای قلعه خدارحم خان در چالشتر که بازسازی آن از سال 1379 آغاز و در سال 1382 به اتمام رسید و اهدای 640 قلم اشیای مردم شناسی باارزش از سوی یکی از فرهیختگان و علاقه مندان به میراث فرهنگی استان، طبقه همکف قلعه خدارحم خان به منظور چیدمان بخشی از اشیای اهدایی، به موزه تبدیل شد. این موزه در اردیبهشت ماه سال 1383 افتتاح و بر اساس هویت و معرفی اشیائ ارائه شده در آن، موزه کار و زندگی (موزه مردم شناسی) نام گذاری شد. این موزه در زیرزمین حیاط بیرونی قرار گرفته است که در آن، برش های مختلف از زندگی مردم بومی و سنتی منطقه چهارمحال و بختیاری و عشایر آن منطقه به نمایش گذاشته شده است، از جمله ابزار و اثاثیه ای که مردم منطقه تا صدسال پیش، از آن ها استفاده می کردند: مانند کرسی، وسایل نخ ریسی و لبنیات سازی و همین طور مجسمه مردمی با لباس های محلی بختیاری و قشقایی که همگی از اشیای این موزه هستند. ضمن اینکه معماری این مکان هم جالب است به طوری که کل زیرزمین، بدون استفاده از فلز، چوب، سقف زده شده است.

2. موزه حمام

حمام قدیمی قلعه با خزینه اش از دیگر قسمت های دیدنی مجموعه تاریخی و فرهنگی چالشتر است. این حمام در ضلع جنوبی منزل ستوده و ضلع شمالی قلعه خدارحم خان قرار گرفته است. حمام مزین به کاشی های آبی فیروزه ای و سفید سربی است. این موزه در سال 1385 در حمام خصوصی مجموعه تاریخی چالشتر معروف به حمام خان در کنار سایر موزه های این مجموعه راه اندازی شد. در موزه حمام، مجسمه خدارحم خان و محمود خان با دلاک مخصوص و همچنین دیگ هفت جوش خزینه آب گرم جالب توجه است. در این موزه با به نمایش گذاشتن ابزار و وسایل مربوط به استحمام به روش سنتی و نیز ماکت های انسانی در ابعاد واقعی با حالت های مختلف استحمام، سعی شده تا آثار فرهنگی مرتبط با این موضوع به طور دقیق و ملموس به بازدیدکنندگان معرفی شوند.

3. موزه سنگ

این موزه در محل قلعه چالشتر واقع شده و سنگ های بزرگ و قطور عصاری، سنگ آسیاب، شیرهای سنگی، قوچ های سنگی در اشکال و ابعاد مختلف، سنگ قبرهای تخت و افراشته با خطوط و نقوش و ابعاد متنوع، عناصر سنگی منقوش به کار رفته در معماری مانند چهارچوب های سنگی، ستون ها، سرستون ها، پاستون ها، ازاره ها و فواره ها، حوض یک پارچه سنگی قاجاری، سنگ آب ها، دست آس ها و هاون های مختلف و متنوع در سال 1379 از نقاط مختلف استان جمع آوری و با محوطه سازی حیاط قلعه ستوده، موزه سنگ استان به صورت بسته و باز تشکیل شد و از سال 1380 مورد بهره برداری قرار گرفت.

موزه های چالشتر فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم این منطقه را به تصویر می کشند. این موزه ها در دسترس بازدیدکنندگان مجموعه تاریخی قلعه چالشتر قرار دارند و گردشگران می توانند در بازدید از قلعه ها و خانه های تاریخی چالشتر، موزه های موجود در این قلعه ها را نیز ببینند.

منبع: کجارو / false
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1705

به "موزه های مجموعه تاریخی قلعه چالشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های مجموعه تاریخی قلعه چالشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید