موچین؛ کمدی ضعیف و پیش پا افتاده

به گزارش دنیای راه راه، هرچند که پروانه ساخت سریال موچین را صدا و سیما صادر نموده، اما شوخی های سریال خارج از چارچوب های تلویزیون است و موچین از این نظر شبیه سریال های کمدی تلویزیون نیست.

موچین؛ کمدی ضعیف و پیش پا افتاده

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مائده کاشیان| یکی از سریال هایی که توزیع آن در نمایش خانگی به تازگی شروع شده، مجموعه طنز موچین به کارگردانی حسین تبریزی است. این سریال برخلاف دیگر مجموعه های این مدیوم که در سرویس های وی اودی منتشر می شوند به وسیله اپلیکیشن روبیکا قابل تماشاست.

نکته مهم دیگری که این سریال را از دیگر مجموعه های نمایش خانگی متفاوت نموده، این است که بنا بر خبری که دیروز خبرگزاری مهر منتشر کرد، بعد از انتقال مسئولیت سریال های نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما، گویا موچین اولین سریالی است که مجوز ساخت آن توسط رسانه ملی صادر شده است؛ بنابراین می توان به صورت رسمی، مجموعه موچین را نخستین دستپخت صداوسیما در نمایش خانگی دانست. اولین سریال نمایش خانگی صداوسیما که تا به امروز 3 قسمت آن توزیع شده، چه کیفیتی دارد؟

داستان کلیشه ای

داستان سریال موچین بر اساس کلیشه هایی که تا به حال در برخی از سریال های طنز تلویزیون دیده ایم، شکل گرفته است. آقای گلی (با بازی حمید لولایی) پدری جدی و سختگیر است که دو دختر مجرد به نام سیما (آشا محرابی) و مینا (زهرا جهرمی) دارد.

سیما میخواهد با پسری که به او علاقه مند است یعنی فرزاد با بازی علی صادقی ازدواج کند، اما پدرش با این ازدواج مخالف است و عقیده دارد ابتدا خواهر عظیم ترش مینا باید ازدواج کند. در قسمت های ابتدایی سریال، قصه بیشتر صرف ماجرا های اختلاف آقای گلی با فرزاد و برادرش فرزین (امیر نوری) و سوءتفاهم های بی منطقی که اتفاقات مختلفی را در قصه به وجود آورده اند، پیش رفته است.

دو دختر ساده لوح که هنوز ازدواج ننموده اند، پدر سختگیری که داماد آینده اش حسابی از او حساب می برد و فرزاد و فرزین که در قالب پت و مت ظاهر شده اند، تعدادی از کلیشه های تکراری سریال است که دیگر دوره شان گذشته است.

کمدی ضعیف

سریال موچین در 3 قسمت گذشته، سعی نموده با استفاده از تعدادی موقعیت کمدی پیش پا افتاده و شوخی های کلامی فراوان، یک اثر کمدی باشد و مخاطب را بخنداند، اما تا حد زیادی می توان گفت: در این کوشش پیروز نبوده است.

قصه ضعیف و کمدی کم جان این سریال نتوانسته رضایت مخاطب را جلب کند و سریال چندان دیده نشده است. دختر جدی، اخمو و کم هوشی که کسی جرئت ننموده به او نزدیک گردد و به او علاقه مند گردد، کل کل های دو خواهر بر سر ازدواج، ابراز علاقه های زوج عاشق قصه، شوخی با مسائلی مانند پیدا نشدن شوهر، کوشش های ساده لوحانه فرزاد برای جلب رضایت پدر سیما، موضوعات بسیار تکراری و کلیشه ای هستند که موچین را به یک سریال کمدی ضعیف تبدیل نموده اند.

استفاده از بازیگران کمدی تلویزیون

در ترکیب گروه بازیگران سریال موچین از چهره هایی استفاده شده که معمولا در سریال های طنز تلویزیونی بازی نموده اند و سابقه خوبی هم در زمینه کمدی دارند. مرجانه گلچین، حمید لولایی و علی صادقی از بازیگران این سریال هستند که قبلا در مجموعه کمدی خوش نشین ها و نقطه سر خط به کارگردانی سعید آقاخانی در کنار یکدیگر دیده شده اند و اتفاقا در این آثار مورد استقبال مخاطب بوده اند، اما استفاده از این ترکیب تکراری در سریال موچین جواب نداده است.

آشا محرابی، امیر نوری و عباس جمشیدی فر دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش نموده اند. حمید لولایی در این مجموعه نسبت به دیگر آثار خود نقش نسبتا متفاوت تری داشته است و در نقش یک مرد جدی و بداخلاق، با افکار سنتی به خوبی ظاهر شده است.

مرجانه گلچین نیز که در سریال نقش رعنا عشق قدیمی آقای گلی را بازی نموده، کاملا خودش را تکرار نموده و باز هم در نقش همان زن عصبی با همان لحن خاص خودش ظاهر شده که هنگام صحبت کردن از چهره خود برای بیان احساساتش به صورت اغراق شده استفاده می نماید.

آشا محرابی که کمتر در آثار طنز دیده شده، انتخاب نامناسبی برای نقش سیما نبوده و بازی زهرا جهرمی که چهره جدیدی است هم در این سریال قابل قبول بوده است.

شوخی های ممنوعه در تلویزیون

هرچند که پروانه ساخت سریال موچین را صدا و سیما صادر نموده، اما شوخی های سریال خارج از چارچوب های تلویزیون است و موچین از این نظر شبیه سریال های کمدی تلویزیون نیست. این مجموعه مانند بسیاری از آثار کمدی برای خنده دریافت از مخاطب و جلب توجه او، ساده ترین راستا را انتخاب نموده و به شوخی های دم دستی دوپهلو، منشوری یا کلمات دارای ایهام متوسل شده است.

بیشتر این شوخی ها در سریال های تلویزیون قابل پخش نیست و حتما مورد ممیزی قرار می گیرد، اما اکنون به نظر می رسد در نمایش خانگی، خط قرمز های تلویزیون کمی تغییر نموده و محدودیت ها کمرنگ شده اند.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: فرادید
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 846

به "موچین؛ کمدی ضعیف و پیش پا افتاده" امتیاز دهید

1 کاربر به "موچین؛ کمدی ضعیف و پیش پا افتاده" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موچین؛ کمدی ضعیف و پیش پا افتاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید