والک پلو ؛ غذای بومی تهران، با والک آش و کوکو هم بپزید

به گزارش دنیای راه راه، والک گیاهی خوراکی است که یکی از مهم ترین خاستگاه های نوع مرغوب آن دامنه البرز و شمیرانات در استان تهران به تعداد می رود.

والک پلو ؛ غذای بومی تهران، با والک آش و کوکو هم بپزید

این گیاه بوته ای خودرو است و معمولا در اواسط بهار برای مصرف خوراکی رشد مناسبی پیدا می نماید. در شمیرانات و تهران غذاهای متعددی با برگ های این گیاه درست می نمایند که از جمله غذاهای بومی تهران و شمیرانات به حساب می آیند که ممکن است کمتر شناخته شده باشند.

برای والک در طب سنتی خواص متعددی از جمله کاهش قند خود، ادرار آوری، قلیایی کردن خون، بهبود تنگی نفس، یاری به کاهش سفیدی مو و … اسم شده است.

با برگ والک غذاهای متعددی می توان درست کرد که رایج ترین آنها، والک پلو، آش والک و کوکو والک است.

والک در بازار تجریش تهران که یکی از منطقه ها اصلی عرضه این گیاه است با قیمت هر کیلو 30 تا 60 هزار تومان در بهار سال 98 فروخته می گردد.

والک پلو

برای تهیه والک پلو بعد از آنکه برگ های والک را پاک نموده، شسته و خرد کردیم آن را به برنجی که درون قابلمه به همراه آب نیم پز شده اضافه می کنیم بعد از حدود 2 دقیقه مخلوط برنج و والک را آبکش نموده و سپس دم می کنیم. والک طعم و عطر تندی داری بنابراین نباید در ریختن والک در پلو افراط کرد علاوه بر اینکه ریختن زعفران یا سماق در لابه لای برنح در هنگام دم کردن، عطر بهتری به غذا می دهد.

والک پلو را به تنهایی، همراه نیمرو، ماهی، گوشت یا مرغ و بعلاوه با گوشت قلقلی می توان سرو کرد.

آش والک

برای پخت آش والک حبوبات (لوبیا، نخود، عدس) را که از شب قیل خیس نموده ، می پزید. سپس بلغور، جو، برنج و ماش را به همراه پیاز داغ به حبوبات پخته اضافه کنید، پس از مدتی سبزی آش و والک خرد شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا جا بیفند. در خاتمه به آش نمک و فلفل اضافه کنید. روی آش را پیازداغ بریزید. این آش را می توانید با اضافه کردن کمی سرکه بخورید.

کوکو والک

کوکو والک مانند کوکو سبزی پخته می گردد. در این غذا به جای سبزی کوکو، والک را با تخم مرغ، ادویه و نمک مخلوط نموده و در صورت تمایل به آن مغز گردوی خرد شده و زرشک اضافه می کینم و مخلوط این مواد را در ماهیتابه و در روغن داغ سرخ می کنیم. برای پخت والک نباید آن را خیلی ریز کرد. بعضی به مخلوط مواد آرد و یا کمی ماست هم اضافه می نمایند.

تاکید می گردد که در تمام این غذاها تنها از برگ گیاه والک استفاده می گردد. والک به جز در تهران در شهرهایی همچون کرمانشاه و زنجان هم پیدا می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1488

به "والک پلو ؛ غذای بومی تهران، با والک آش و کوکو هم بپزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والک پلو ؛ غذای بومی تهران، با والک آش و کوکو هم بپزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید