واکسن کرونا در چه افرادی ایمنی ایجاد نمی کند؟

به گزارش دنیای راه راه، دانشمندان به علت اندک بودن اطلاعات موجود و ترس از این که بعضی بیماران خاص مانند افراد مبتلا به اچ ای وی، سرطان و یا دریافت نمایندگان عضو در معرض ویروس کرونا آسیب پذیر باشند، کوشش می نمایند تا دریابند که چگونه می توان به برترین شکل از آنان محافظت کرد.

واکسن کرونا در چه افرادی ایمنی ایجاد نمی کند؟

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به نقل از ژاپن نیوز، در یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی در خصوص این موضوع، ده ها بیمارستان فرانسه تحقیق دو ساله با حدود 10 هزار نفر را شروع کردند تا بتوانند به روشنی پاسخ دهند که این افراد به ایمن سازی در برابر ویروس کرونا دست می یابند یا خیر.

محقق این تحقیق، ادیل لونای به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف این است که بدانیم، چگونه می توانیم به برترین شکل از این بیماران در برابر کرونا محافظت کنیم.

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های (CDC) ایالات متحده اظهار کردند: افراد با نقص ایمنی می توانند واکسن دریافت نمایند اما هنوز اطلاعات کمی در خصوص ایمنی این افراد در برابر ویروس وجود دارد.

این مرکز اضافه نمود: اگر به بیماری مبتلا هستید یا از داروهایی استفاده می کنید که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می نمایند، کاملا محافظت نمی شوید حتی اگر به طور کامل واکسینه شوید.

سیستم ایمنی بدن افراد به وسیله بیماری یا با درمان برای مقابله با سایر بیماری ها سرکوب می گردد به این معنی که ممکن است بدن در فراوری آنتی بادی واکسن هم دچار مشکل گردد. شرایطی که ممکن است چنین مشکلاتی ایجاد کند شامل دیابت، چاقی، سرطان، پیوند اعضا و پیوند مغز استخوان، نارسایی شدید مزمن کلیه، اچ ای وی یا مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) است.

شایان ذکر است، در خصوص افراد دریافت نماینده عضو، پاسخ ایمنی بیمار عمدا سرکوب می گردد تا از حمله بدن به اندام نو جلوگیری گردد.

مطالعه فرانسوی دیگری که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد شامل آنالیز 100 بیمار پیوندی بود که معین شد، پاسخ ایمنی آنان به واکسن ها پس از دو دوز کافی نیست. به همین علت دانشمندان سه دوز را برای این بیماران توصیه نموده اند که اکنون در فرانسه این قانون اجرا می گردد.

مطالعه نو کنونی شامل 30 بیمارستان است و از ماه مارس ثبت نام شرکت نمایندگان به تعداد 8650 شرکت نماینده با نقص ایمنی و یک گروه کنترل 1850 نفری از افراد سالم شروع شده است.

برای میزان گیری وجود آنتی بادی در زمان واکسیناسیون، یک ماه، 6 ماه، یک سال و دو سال پس از آخرین دوز آزمایش خون گرفته می گردد.

لونای گفت: داده ها این امکان را فراهم نموده است تا توصیه های واکسن خود را با بیماران خاص تطبیق دهیم. به اسم مثال، مقامات بهداشتی می توانند تصمیم بگیرند که مدت انتظار بین دوز اول و دوم یا دوز تقویت نماینده سوم برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی را کوتاه نمایند و در مواردی که واکسن ها جوابگو نباشند، پزشکان راه چاره های دیگری مانند واکسیناسیون خانواده، مراقبان بیمار و حفظ فاصله اجتماعی را انتخاب می نمایند.

اگر عدم موفقیت واکسن منجر به آلودگی به کووید-19 گردد، محققان توالی ویروس را هم معین می نمایند تا تشخیص دهند که آیا بیماری به وسیله جهش موجود ایجاد شده یا جهش های نو بوده است.

در حالی که ویروس کووید-19 معمولا افراد را به مدت 10 روز قبل از خنثی سازی به وسیله بدن آلوده می نماید نتایج بعضی مطالعات نشان داده است که بیماران خاص، به ویژه افراد با نقص ایمنی ممکن است بیماری را برای چندین هفته یا بیشتر تحمل نمایند. این مدت زمان، فرصت جهش ویروس را افزایش می دهد و به طور بالقوه انواع نوی ایجاد می نماید.

مطالعه مشابهی در ماه مارس در انگلیس شروع شده است که 5000 پاسخ بیماران مبتلا به نقص ایمنی به واکسیناسیون کووید-19 را کنترل می نماید.

آیین مک اینس، محقق ارشد این تحقیق از دانشگاه گلاسگو اظهار کرد: باید فوری دریابیم که آیا افراد با بیماری های مزمن مانند سرطان، آرتروز التهابی و بیماری های کلیوی و کبدی به خوبی به وسیله واکسن های کنونی کووید-19 محافظت می شوند یا خیر.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1460

به "واکسن کرونا در چه افرادی ایمنی ایجاد نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا در چه افرادی ایمنی ایجاد نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید