ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان

به گزارش دنیای راه راه، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه دِنگی یا آئدس در 10 محله و خیابان بندرعباس و بعلاوه منطقه ها مرکزی شهر طی هفته گذشته اطلاع داد.

ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان روز آدینه در تبادل نظر با ایرنا اضافه نمود: این پشه موجب انتقال بیماری تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می گردد.

وی ادامه داد: منطقه ها نزدیک سواحل، اسکله ها و بندرگاه ها در شهرستان های بندری و جزایر، از منطقه ها پر خطر استان هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: ورود لاستیک های مستعمل، نی های بامبوی وارداتی، کالا ها و اجناس وارد شده از کشور های آلوده، کشتی و هواپیما، از راه های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

به گفته این مقام پزشکی پشه ماده آئدس در آب انبارها، بشکه ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب شیرین در آن ها جمع می گردد، تخم ریزی می نماید.

دکتر نوروزیان شرح داد: این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می گزد و با این تغذیه مکرر اگر پشه آلوده به ویروس باشد، موجب انتقال بسیار سریع بیماری های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا می گردد و اپیدمی های بزرگی از بیماری ایجاد می نماید.

به گفته وی پشه های آئدس در داخل خانه ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضا های بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می نماید.

دکتر نوروزیان یادآور شد: آئدس در ساعات فعالیت انسان، خونخواری می نماید و استفاده از پشه بند یاری چندانی در پیشگیری از گزش این پشه نمی نماید.

به گفته دکتر نوروزیان یکی از ویژگی های این بیماری احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از 4 تا پنج روز، منجر به کما و نهایتا مرگ بیمار می گردد.

وی خاطر نشان شد: هفته گذشته کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لارو (تخم یا نوزاد) این پشه را در محلات اسلام آباد، کوی نیایش، رسالت، داماهی، 22بهمن، تپه الله اکبر، پشت شهر، جهانبار، نایبند و بعلاوه مرکز شهر بندرعباس مشاهده کردند.

دکتر نوروزیان متذکر شد: هرچند نقاط آلوده به این پشه با وفور بالا، طبق شیوه نامه های شناخته شده، فوری سمپاشی می شوند، اما برترین راه کنترل این پشه، بهسازی و رعایت بهداشت محیط است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1826

به "ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید