143 هزار اشتغال صنعتی در سال گذشته ایجاد شد

به گزارش دنیای راه راه، تهران (پانا) - جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که در 11 ماهه سال 1400 برای 6844 بنگاه پروانه بهره برداری صادر شده که در نتیجه آن بیش از 143 هزار اشتغال صنعتی ایجاد شده است.

143 هزار اشتغال صنعتی در سال گذشته ایجاد شد

بر اساس این آمار در 11 ماهه سال قبل برای 33 هزار و 66 بنگاه جواز تاسیس و برای 6844 بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 به ترتیب 0.4 کاهش و 3.4 درصد افزایش داشته است.

سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل 1119 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 حدود 83 درصد افزایش داشته است. اندازه سرمایه پروانه های بهره برداری صادر شده در 11 ماهه سال 1400 نیز 237 دهزار و 257 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش 28.1 درصد افزایش داشته است.

بعلاوه بر اساس این آمار، پیش بینی شده با اجرای پروژه هایی که جواز تاسیس آن ها در 11 ماهه سال قبل صادر شده، برای 880 هزار و 700 نفر شغل ایجاد گردد که نسبت به این رقم در مدت مشابه سال 1399 با افزایش هشت درصدی روبرو بوده است. پروانه های بهره برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال 143 هزار و 184 نفر را فراهم نموده که نسبت به 11 ماهه سال قبلش حدود 13.6 درصد افزایش داشته است.

بیشترین و کمترین جوازها در کدام استان ها صادر شد؟

در این میان جزئیات این آمار که برای مدت 10 ماهه اول سال 1400 منتشر شده، نشان می دهد بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان های یزد، آذربایجان شرقی و خرسان رضوی و کمترین تعداد جواز تاسیس نیز در ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و گیلان صادر شده است. بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان های کشور نیز مربوط به اصفهان، خراسان رضوی و تهران بوده و خراسان شمالی نیز کمترین پروانه را داشته است.

سهم منطقه ها آزاد و ویژه مالی از کل جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری در 10 ماهه سال قبل نیز حدود یک و شش درصد بوده است. این در حالی است که منطقه ها آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر فراوری، توسعه فراوریات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده اند. همین قوانین محدودتر بارها باعث گلایه کارگران و فراوریکنندگان شده است.

لازم به ذکر است که تعداد صدور جواز صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش فراوری و پروانه های بهره برداری به معنی واحدهایی است که فعالیت خود را شروع کردند.

گروه های کالایی پرطرفدار

بعلاوه گروه های مواد غذایی و آشامیدنی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، سایر محصولات کانی غیر فلزی و محصولات از لاستیک و پلاستیک از جمله گروه های کالایی پرطرفدار و فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت های مشابه کم طرفدارترین گروه کالایی در این مدت بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1796

به "143 هزار اشتغال صنعتی در سال گذشته ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "143 هزار اشتغال صنعتی در سال گذشته ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید