2 طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی

به گزارش دنیای راه راه، گلت توت فرنگی یکی از خوشمزه ترین و خوش آب و رنگ ترین شیرینی های فرانسوی است. این دسر با توت فرنگی از نظر کلی شبیه تارت یا پای است و در سرتاسر جهان هواداران زیادی دارد. البته، دستور تهیه خمیر این خوراکی دلپذیر با تارت فرق می نماید. به علاوه برای درست کردن گلت توت فرنگی نیازی به قالب ندارید. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه گلت توت فرنگی به چند روش در فر و بدون فر و بعلاوه روش تهیه گلت توت فرنگی با خمیر هزارلا را به شما آموزش بدهیم.

2 طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی

مواد لازم برای تهیه خمیر گلت توت فرنگی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
پودر قند1 قاشق غذاخوری
کره150 گرم
آب یخ1/4 لیوان فرانسوی دسته دار
آرد سفید2 لیوان فرانسوی دسته دار
وانیل1/4 قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه مواد میانی یا فیلینگ گلت توت فرنگی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
نشاسته ذرت1 قاشق غذاخوری
توت فرنگی تازه یا منجمد400 گرم
شکرنصف لیوان فرانسوی دسته دار

مواد لازم برای رومال گلت توت فرنگی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
شیر1 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ1 عدد
پرک بادامبه مقدار دلخواه

مدت زمان لازم برای تهیه خمیر گلت توت فرنگی: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت خمیر گلت توت فرنگی در یخچال: 1 ساعت

مدت زمان لازم برای تهیه فیلینگ گلت توت فرنگی: 30 تا 40 دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت گلت توت فرنگی در یخچال: 30 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت گلت توت فرنگی: 40 دقیقه

مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی

مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی را دنبال کنید و از نوش جان کردن این دسر فرانسوی به روش قنادی لذت ببرید.

مرحله اول: پودر قند و آرد را ترکیب کنید

برای درست کردن خمیر گلت توت فرنگی ابتدا باید آرد، وانیل و را در کاسه مناسبی بریزید و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید.

برای خرید آرد، قند و وانیل می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های خبرنگاران اقدام کنید.

مرحله دوم: کره را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه گلت توت فرنگی، ضروری است کره را از یخچال خارج نموده و به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس، قطعات کره سرد را به کاسه حاوی پودر قند و آرد اضافه نموده و با یاری هم زن دستی، غذاساز، همزن برقی یا حتی چنگال به خوبی ترکیب کنید.

توجه داشته باشید، این ترکیب را نباید با دست هم بزنید. دلیلش هم این است که این خمیر باید خنک باشد. بنابراین، حرارت دستان شما نباید به کره منتقل گردد و آن را گرم کند.

برای خرید کره می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های خبرنگاران اقدام کنید.

مرحله سوم: آب سرد را اضافه کنید

تا این جای کار، خمیرتان به صورت غیر منسجم در آمده و حالتی شبیه نان خرد شده به خودش گرفته است. حالا، وقت آن است که آب سرد را ذره ذره به این ترکیب بیفزایید و به آرامی هم بزنید. توجه داشته باشید، مقدار آب لازم برای منسجم کردن خمیر بسته به نوع و کیفیت آرد متفاوت خواهد بود. بنابراین، هرگز آن را یک باره به موادتان اضافه نکنید.

مرحله چهارم: خمیر گلت را استراحت دهید

پس از اضافه کردن آب و هم زدن خمیر، این ترکیب به یک ماده نرم و لطیف تبدیل می گردد. اکنون، زمان آن است که به آرامی و با یاری انگشتان تان خمیر را جمع کنید و داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس، آن را برای مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و کاملا خنک گردد.

مرحله پنجم: توت فرنگی ها را آماده کنید

پس از آماده کردن خمیر، نوبت به تهیه مواد میانی یا فیلینگ گلت توت فرنگی می رسد. برای این منظور، ابتدا باید و پس از آبکش کردن، مدتی صبر کنید تا کاملا خشک شوند. سپس، آن ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. یادتان باشد، برای درست کردن این دسر احتیاجی نیست توت فرنگی را ریز کنید.

برای درست کردن فیلینگ از هم می توانید بهره ببرید، در این صورت توت فرنگی را یخ زدایی کنید و برای درست کردن فیلینگ بهره ببرید.

مرحله ششم: مایه میانی گلت توت فرنگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه گلت توت فرنگی، ضروری است میوه های شسته و نصف شده را همراه با شکر و نشاسته ذرت در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله قرار دهید.

برای خرید شکر و نشاسته ذرت می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های خبرنگاران اقدام کنید.

مرحله هفتم: اجازه بدهید مایه توت فرنگی غلیظ گردد

با حرارت دادن این ترکیب، توت فرنگی ها به تدریج آب می اندازند. سپس، حدود 30 دقیقه طول می کشد تا مخلوط میوه، شکر و نشاسته ذرت کاملا غلیظ گردد. این جاست که باید قابلمه را از روی شعله بردارید و در گوشه ای قرار دهید تا سس توت فرنگی کاملا خنک گردد.

مرحله هشتم: خمیر گلت را پهن کنید

پس از آن که خمیرتان به مدت یک ساعت در یخچال استراحت کرد باید آن را خارج نموده و روی کاغذ روغنی باز کنید. این کار را با یاری وردنه انجام دهید. توجه داشته باشید، ضخامت خمیر باید حدود 3 میلی متر باشد. سپس، خمیر گلت را در ابعاد و شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله نهم: مایه فیلینگ توت فرنگی را روی خمیر بریزید

در این بخش، ضروری است کاغذ روغنی حاوی خمیر برش خورده را داخل سینی فر قرار دهید. سپس بسته به ابعاد قطعات خمیر، مقدار مناسبی از مایه گلت توت فرنگی را در وسط خمیر بریزید. مراقب باشید مایه فیلینگ یا همان سس توت فرنگی کاملا خنک شده باشد. در عین حال، توجه داشته باشید که این سس باید با لبه های خمیر گلت حدود 5 سانتی متر فاصله داشته باشد.

مرحله دهم: لبه خمیر گلت را برگردانید

امیدواریم تا این جا مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی را بدون مشکل دنبال نموده باشید. در مرحله قبل، حدود 5 سانتی متر از اطراف خمیر را خالی گذاشتید. اکنون وقت آن است که این لبه ها را به شکلی برگردانید که مقداری از سس میانی را پوشش دهد. پس از انجام این کار، سینی فر را در یخچال قرار دهید و 30 دقیقه منتظر بمانید.

مرحله یازدهم: فر را آماده کنید

پس از گذشت نیم ساعت، گلت توت فرنگی را از یخچال خارج کنید. سپس، فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه بدهید کاملا گرم گردد.

مرحله دوازدهم: گلت توت فرنگی را رومال کنید

در این فرصت، ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده جدا نموده و زرده را در ظرف مناسبی با شیر ترکیب کنید. سپس، با استفاده از فرچه یا قلم موی آشپزی این مخلوط را با دقت روی قسمت برگردان خمیر گلت توت فرنگی بمالید و اصطلاحا، خمیر را رومال کنید.

برای خرید تخم مرغ می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های خبرنگاران اقدام کنید.

مرحله سیزدهم: گلت توت فرنگی را تزیین کنید

در مرحله آخر طرز تهیه گلت توت فرنگی نوبت به تزیین آن می رسد. برای این منظور، می توانید از پرک بادام بهره ببرید. توجه داشته باشید، تزیین گلت هیچ الگوی خاصی ندارد. بنابراین، بسته به سلیقه و ذائقه خود و عزیزان تان می توانید سطح خمیر را با مقداری پرک بادام یا به دلخواه پوشش دهید.

مرحله آخر: گلت توت فرنگی را داخل فر قرار دهید

در این زمان، انتظار می رود فر شما کاملا داغ شده باشد. اکنون زمان آن است که سینی حاوی گلت توت فرنگی تزیین شده را داخل فر قرار دهید و حدود 40 دقیقه صبر کنید تا کاملا پخته و طلایی گردد. سپس، این شیرینی فرانسوی خوشمزه را از فر خارج نموده و پس از خنک شدن به دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:

سایر روش های درست کردن گلت توت فرنگی

روش تهیه گلت توت فرنگی با خمیر هزارلا

طرز تهیه گلت توت فرنگی با خمیر هزارلا هم شبیه همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که شما به سادگی می توانید یک بسته خمیر هزارلا را جایگزین خمیر خانگی نموده و در وقت و انرژی صرفه جویی کنید. برای این منظور، ضروری است خمیر را از بسته خارج نموده و با یاری وردنه تا جایی پهن کنید که قطرش به نیم سانتی متر برسد. سپس، باقی مراحل را عینا مانند دستور بالا دنبال کنید.

برای خرید انواع از جمله خمیر هزارلا می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های خبرنگاران اقدام کنید.

طرز تهیه گلت توت فرنگی بدون فر در قابلمه

برای تهیه گلت توت فرنگی بدون فر، ابتدا ضروری است کلیه مراحل مربوط به درست کردن خمیر خانگی گلت و مایه میانی آن را دنبال کنید. پس از پر کردن خمیر و آماده سازی گلت، داخل یک قابلمه با ابعاد مناسب مقدار کمی آب بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید. حالا، ظرف کوچک تری را انتخاب کنید و برعکس داخل قابلمه بگذارید تا به صورت یک پایه عمل کند.

سپس، ظرف حاوی گلت توت فرنگی را روی پایه بگذارید و پس از قرار دادن دمکنی، درب قابلمه را ببندید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا خمیر گلت در قابلمه بپزد و گلت توت فرنگی در قابلمه آماده گردد.

دقت کنید، آب قابلمه زیاد نباشد؛ وگرنه در هنگام جوشیدن ممکن است بخشی از آن روی گلت بریزد. یادتان باشد، در روش بدون فر لازم نیست خمیر گلت توت فرنگی را رومالی کنید.

نکات مهم در طرز تهیه گلت توت فرنگی

  • در صورت تمایل، برای درست کردن خمیر گلت به جای آب سرد می توانید به همان میزان از شیر خنک بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، می توانید از ترکیب کرم کاستارد و توت فرنگی یا کرم توت فرنگی برای پر کردن خمیر گلت بهره ببرید.
  • بسته به ذائقه، می توانید این دسر فرانسوی و پرطرفدار را با استفاده از کرم بادام یا ترکیب سیب و دارچین درست کنید. برای این منظور، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه گلت سیب و دارچین را بخوانید.
  • در صورت تمایل، می توانید خمیر گلت توت فرنگی را تا 3 روز در یخچال نگهدارید.
  • بسته به ذائقه، می توانید این دسر خوشمزه را همراه با بستنی (طرز تهیه انواع بستنی) سرو کنید. انواع بستنی را می توانید به روش های اینترنتی و حضوری از بخردی.

فوت و فن های خوشمزه شدن گلت توت فرنگی

چرا نباید خمیر گلت توت فرنگی را ورز بدهیم؟

خمیر گلت توت فرنگی را به هیچ عنوان ورز ندهید. در غیر این صورت، خمیر پس از پخته شدن سفت خواهد شد.

آیا برای پختن گلت توت فرنگی می توان از فر برقی استفاده کرد؟

بله. در این صورت، پیشنهاد می کنیم دمای فر برقی را روی 160 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

آیا گلت توت فرنگی همان گلت پادشاه است؟

خیر. طرز تهیه گلت پادشاه اندکی فرق دارد و بیش تر می توان آن را مشابه طرز تهیه گلت بادام دانست.

تلفظ صحیح گلت چیست؟

گلت توت فرنگی به انگلیسی (Strawberry Galette) نوشته می گردد. اگر درباره تلفظ گلت توت فرنگی تردید دارید کافی است به نگارش انگلیسی آن دقت نموده و این کلمه را مانند دَنِت تلفظ کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1403 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 2030

به "2 طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید