آشنایی کامل با سیستم حمل و نقل دهلی

به گزارش دنیای راه راه، راهنمای حمل و نقل دهلی

دهلی پایتخت و شهر معروف هند است که به خاطر آثار و جاذبه هایی که دارد، هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می نماید. یکی از دغدغه های گردشگران هنگام ورود این است که چگونه خود را به هتل یا جاذبه های دهلی برسانند؟ از چه وسیله نقلیه ای استفاده نمایند؟ با تاکسی مسیرشان را طی نمایند یا اتوبوس سوار شوند؟ آیا دهلی مترو دارد و اگر دارد چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ در این مطلب مجله گردشگری خبرنگاران درباره سیستم حمل و نقل دهلی صحبت کرده و تک تک آن ها را معرفی می کنیم. اگر محدودیت زمانی در این شهر برای بازدید دارید، اتوبوس های هاپ آن هاپ و کارت گردشگری مترو را به شما پیشنهاد می دهیم. در غیر این صورت اتو ریکشاو و ریکشاوهای دوچرخه یا اتوبوس های قرمز دهلی از بهترین وسایل حمل و نقل در دهلی هستند.

آشنایی کامل با سیستم حمل و نقل دهلی

اتوبوس

یکی از راه های خوبی که می توان برای رفت و آمد و استفاده از حمل و نقل دهلی استفاده کرد و مناطق شهر دهلی را به یکدیگر متصل می نماید، اتوبوس است. اتوبوس از ارزان ترین راه های حمل و نقل دهلی است که بیشتر مردم هند از آن استفاده می نمایند و به همین دلیل، این وسیله نقلیه عمومی دهلی، بسیار شلوغ می گردد. مخصوصا اگر در ساعات اوج شلوغی و پیک بخواهید از آن ها بهره ببرید! بیشتر اتوبوس ها در این شهر، دولتی هستند و توسط شرکت حمل و نقل دهلی نو با نام اختصاری DTC اداره می شوند. رنگ این اتوبوس ها با به رنگ قرمز هستند یا با رنگ سبز معین شده اند.

از نکات جالبی که در خصوص اتوبوس هاس هند وجود دارد این است که شما با نگاه کردن به رنگ آن ها متوجه امکانات درون اتوبوس می شوید. اتوبوس های رنگ قرمز تهویه مطبوع دارند اما اتوبوس های رنگ سبز بدون تهویه مطبوع هستند.

اگر در سفر هند خود و با ورود به دهلی می خواهید تا از اتوبوس برای جابه جایی و دسترسی به جاذبه های شهر بهره ببرید، به سختی می توانید جهت اتوبوس ها را بیابید. در واقع سیستم حمل و نقل اتوبوسی در این شهر هنوز به خوبی با تکنولوژی همراه نشده است. در تمام ایستگاه های اتوبوس، نقشه جهتها به درستی نشان داده نشده اند و اگر می خواهید از جهت اتوبوس ها آگاه شوید، باید به روش های دیگری رجوع کنید. اگر می خواهید از جهت اتوبوس ها آگاه شوید، بهترین راه پیدا کردن جهت با برنامه هایی است که روی گوشی خود نصب می کنید و آنلاین از آن ها آگاه می شوید. می توانید از مردم هم راجع به جهتها پرس و جو کنید.

در میان حمل و نقل دهلی حدود 800 اتوبوس دولتی وجود دارد که از 2500 ایستگاه در این شهر می گذرند. سوخت اتوبوس ها گاز طبیعی فشرده CNG است ، اتوبوس هایی که در هر خیابان دهلی دیده می شوند.

  • انواع اتوبوس های دهلی

سیستم اتوبوس رانی و حمل و نقل دهلی، در طی سال های اخیر و پس از سال 2011 ارتقا یافته و اتوبوس های خطوط آبی قدیمی خود را کنار گذاشته و به سراغ اتوبوس های نارنجی رنگی به کلوستر باس رفتند. این اتوبوس های جدید هر چند که تهویه مطبوع ندارند اما تمیز بوده و زیر نظر گروه های خصوصی در میان اتوبوس های دولتی فعالیت می نمایند. تمام این اتوبوس ها زیر نظر اتحادیه سیستم حمل و نقل دهلی با نام اختصاری (DIMTS) فعالیت می نمایند و همگی آن ها از سیستم ردیابی جی پی اس پشتیبانی می نمایند. پس از اینکه چنین اتوبوس هایی روانه خیابان های دهلی شدند، مردم و از جمله جهانگرد های بیشتری در این شهر، از آن ها استفاده کردند.

در این میان دیگر اتوبوس های قدیمی شهر هم با اتوبوس های قرمز و سبز جایگزین شدند. اگر در فصول گرم به دهلی سفر کردید، از اتوبوس های قرمز که تهویه مطبوع دارند بهره ببرید. اتوبوس های سبز بدون تهویه هستند و در گرمای روز بهاری و تابستان، طاقت فرسا می شوند.

  • ساعات حرکت اتوبوس های دهلی

در سیستم حمل و نقل دهلی اتوبوس ها از ساعت 05:30 صبح تا ساعت 10:30 تا 11 هر شب در طول شهر حرکت می نمایند. پس از این زمان، اتوبوس های شب ساعات کاری خود را آغاز می نمایند. بسته به جهتی که می خواهید طی کنید و ساعت روز زمان رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه متفاوت خواهد بود. از 5 دقیقه تا نیم ساعت، شاید هم بیشتر باید برای اتوبوس ها منتظر بمانید. با این وجود، در بیشتر جهتهای شهر، اتوبوس ها هر 15 دقیقه تا 20 دقیقه به ایستگاه ها می رسند و بیشتر از این معطل نخواهید شد.

  • جهتهای اتوبوس

جهت مودریکا سوا (The Mudrika Seva) و بحری مودریکا سوا (Bahri Mudrika Seva) دو جهت اصلی شهر هستند که به صورت حلقه ای دور تا دور شهر را می چرخند و از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های دهلی می گذرند. جهت اتوبوس بحری مودریکا سوا (The Bahri Mudrika Seva) نزدیک به 105 کیلومتر طول دارد و طولانی ترین جهت اتوبوس های شهری دهلی است. در بیرون از ایستگاه های مترو نیز، خط جدیدی برای اتوبوس قرار داده اند.

  • هزینه بلیط اتوبوس دهلی: 10 روپیه تا 25 روپیه متغیر است.
خدمات سریع السیر فرودگاهی دهلی

یکی از خدمات اتوبوسی در این شهر، سرویس اتوبوس هایی است که فرودگاه دهلی را به دیگر نقاط شهر متصل می نماید. ترمینال شماره 3 فرودگاه دهلی، مسافران را به مقصدهایی مانند ایستگاه قطار دهلی نو و شهرک کوناقت پلیس (Connaught Place) می رساند. همچنین مسافران را به دیگر شهرک های اطراف و محله های دیگر می رساند.

اتوبوس های گردشگری هاپ آن هاپ آف دهلی

یکی از بهترین وسایل حمل و نقل دهلی، این اتوبوس ها هستند که با هزینه بلیط 1000 روپیه برای گردشگران خارجی، دسترسی به تمام جاذبه های دهلی را امکان پذیر می نمایند. یکی از مزیت هایی که این اتوبوس ها برای گردشگران و جهانگردان دارند، کارکنان انگلیسی زبان است. کارکنانی که به زبان انگیسی راجع به جاذبه های شهر شرح می دهند و گردشگران را هدایت می نمایند.

این اتوبوس ها که به اتوبوس های هو هو (The Ho Ho Buses) نیز معروف هستند، شما را به تماشای بیش از 20 جاذبه دهلی می برند. جاذبه هایی همانند سایت های میراث جهانی یونسکو، بازارهای محلی، یادمان ها، بناهای تاریخی و بازارها را در میان ایستگاه های اتوبوس هاپ آن هاپ آف دهلی خواهید یافت که دسترسی را برای شما آسان می نمایند.

اتوریکشاو دهلی

یکی از سریع ترین روش ها برای رسیدن به مقصد در میان سیستم حمل و نقل دهلی استفاده از اتو ریکشاو است. اتو ریکشاوها را در دهلی و البته کل هند با نام توک توک هم می شناسند. تعداد اتو ریکشاوها همانند تاکسی در پایتخت هند زیاد است و به راحتی می توانید یک اتو ریکشاو بگیرید. در واقع به هر گوشه خیابانی که نگاه کنید، صفی از توک توک ها را خواهید دید که در کنار یکدیگر پارک شده اند. آنچه که باید به خاطر داشته باشید، قیمتی است که برای کرایه باید بپردازید.

رانندگان ریکشاو تاکسی متر ندارند یا از تاکسی مترهای خراب استفاده می نمایند.

بهترین راه این است که قبل از سوار شدن به اتو ریکشاوها با راننده در خصوص قیمت مورد نظر خود به توافق برسید؛ و گر نه ممکن است سرتان کلاه برود! اگر می خواهید که زودتر به مقصد برسید یا در ترافیک گیر نکنید، اتو ریکشاو برای شما بهترین است. ضمناً سوخت این ریکشاوها گاز CNG است و در نتیجه هوا را هم، آلوده نمی نمایند.

ریکشاوهای دوچرخه

یکی از انواع ریکشاوهایی که در دهلی خواهید دید، ریکشاوهایی هستند که با دوچرخه حرکت می نمایند. این نوع حمل و نقل دهلی برای مواقعی مناسب است که مقصد شما آنقدر دور هست که نتوانید پیاده روی کنید، از طرفی برای دریافت تاکسی یا اتوریکشاو هم جهت کوتاهی باشد. از آنجایی که ریکشاو دوچرخه تاکسی متر ندارد، باید قبل از سوار شدن در خصوص کرایه آن، با راننده صحبت کنید.

این وسیله را بیشتر در دهلی قدیم و دیگر بخش های کوچکتر دهلی می بینید که جهتها، کوچه ها و خیابان های باریک و شلوغی دارد و وسایل نقلیه ای مانند تاکسی یا اتوریکشاو نمی تواند وارد آن شوند.

این وسیله نقلیه در میان حمل و نقل دهلی برای گردشگران و جهانگرد ها بسیار جذاب بوده و تجربه ای جالب است. اگر در تور هند شرکت کرده اید یا به دهلی رفته اید، پیشنهاد می دهیم که سوار شدن به ریکشاوهای دوچرخه را تجربه کنید.

تاکسی

جدای از اتو ریکشاوها می توانید از تاکسی بهره ببرید. کرایه تاکسی ها بسیار بیشتر از اتو ریکشاو بوده و تاکسی تلفنی هم در دهلی وجود دارد. برای تاکسی ها نیز حتما از قبل راجع به کرایه خود صحبت کنید. با این وجود به دلیل راحتی که تاکسی ها دارند، بیشتر گردشگران دهلی ترجیح می دهند از آن ها به جای دیگر وسایل حمل و نقل دهلی استفاده نمایند. تنها به یک نکته اشاره می کنیم که اگر دیدید تاکسی متر بیشتر از آن مقداری که برای کرایه راه با راننده صحبت کرده اید، نشان می دهد، حتما همان لحظه کرایه راه را با راننده دوباره هماهنگ کنید.

  • اما انواع تاکسی ها

در دهلی دو رنگ تاکسی را خواهید دید. اولین تاکسی به رنگ مشکی و زرد است که معمولا 15 درصد بیشتر از اتو ریکشاوها کرایه می گیرند. تاکسی متر این ماشین ها نیز، ابتدا قبل از آغاز حرکت 15 روپیه محاسبه می نمایند و در نهایت برای هر کیلومتری که تاکسی طی می نماید، مبلغ 8.5 روپیه می اندازد. این تاکسی ها را در ایستگاه های تاکسی پیدا خواهید نمود.

جدای از این تاکسی ها، می توانید از تاکسی تلفنی هم بهره ببرید. تاکسی های تلفنی دهلی در هر 24 ساعت شبانه روز در دسترس هستند و GPS دارند. در نتیجه کرایه حمل و نقل بالایی دارند اما از امنیت بالایی هم برخوردارند. اگر می خواهید با تاکسی های مگا که نوعی تاکسی بی سیمی هستند، تماس بگیرید باید شماره تلفن 41414141-011 را شماره گیری کنید.

تاکسی های سریع هم با شماره گیری تلفن 45333333-011 قابل دسترسی هستند.

مترو دهلی

مترو دهلی یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای رفت و آمد است. به همین دلیل، افراد بیشتری از آن استفاده می نمایند. مترو دهلی خلوت نیست؛ بلکه برعکس بسیار شلوغ است اما مزیت هایی که دارد باعث می گردد که همچنان در میان سیستم حمل و نقل دهلی محبوب باشد. حتی گردشگران و جهانگرد های بسیاری نیز از آن استفاده می نمایند. مترو دهلی، سریع، تمیز، ارزان و محیطی بسیار محبت آمیز دارد. ساخت و ساز برای مترو همچنان ادامه دارد و در آینده مقصدهای بیشتری را با مترو دهلی می توانید بروید اما تا آن زمان مترو دهلی همچنان شما را از ترافیک و گرمای خیابان های دهلی دور نگه می دارد.

متروی این شهر، دهلی قدیم را به مرکز دهلی و دهلی نو متصل می نماید. در مجموع 6 خط مترو وجود دارد که هر یک با یک رنگ معین شده اند. خط مترو قرمز، زرد، آبی، سبز، بنفش و خط مترو فرودگاه را می توانید در نقشه خط متروی دهلی ببینید. هر چند که می توانید برای سفرهای یک جهته یا دو جهته بلیط هایی با قیمت های 8 تا 30 روپیه را خریداری کنید اما هوشمندانه ترین راه، خریدن کارت هوشمند مترو است.

اگر برای چند روز در دهلی هستید و می خواهید از سیستم حمل و نقل دهلی بهره ببرید، کارت هوشمند مترو بسیار به کارتان می آید. این کارت به شما 10 درصد تخفیف در قیمت های کرایه مترو می دهد و شما را از انتظار در صف خرید بلیط مترو می رهاند.

جهانگرد ها و گردشگران می توانند کارت گردشگری بگیرند. کارت گردشگری برای استفاده یک روزه، با مبلغ 100 روپیه و برای استفاده در 3 روز با مبلغ 250 روپیه قابل خریداری هستند. همانند متروهای ایران، مترو دهلی، واگن های ابتدا و انتهایی را مخصوص راحتی بانوان طراحی کرده است.

پیاده روی در دهلی

اگر در بلوارهای لوتین دهلی (boulevards of Lutyens Delhi)، مرکز دهلی، دهلی قدیم یا بخش هایی از جنوب دهلی هستید، می توانید با کمی پیاده روی اطراف خود را بگردید. یکی از بهترین جهتها برای پیاده روی در دهلی، جهت دروازه هند تا خیابان معروف راجپاث (Rajpath) در مرکز شهر، مسجد جامع تا قلعه سرخ در دهلی قدیم و مجموعه حوض خاص (the Hauz Khas Complex) است؛ جایی که می توانید دریاچه و بناهای تاریخی را ببینید.

نکاتی برای استفاده از حمل و نقل دهلی

  • در زمستان ها تا جایی که می توانید اتو ریکشاو نگیرید. چرا که از سرما یخ می زنید.
  • خطوط مترو تنها از ساعت 5 صبح تا 11 شب فعال هستند. این موضوع را در نظر بگیرید.
  • یک خط مترو وجود دارد که فرودگاه بین المللی دهلی را به ایستگاه قطار دهلی متصل می نماید. مترو سریع السیر برای گردشگرانی که می خواهند پس از ورود به این شهر، به دیگر شهرهای هند آن هم با قطار سفر نمایند، بسیار کارآمد است.
  • اگر تنها برای چند روز کوتاه در دهلی هستید، برای تماشای تمام جاذبه ها، از اتوبوس های هاپ آن هاپ آف بهره ببرید.

منبع: tripsavvy.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 675

به "آشنایی کامل با سیستم حمل و نقل دهلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با سیستم حمل و نقل دهلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید