آنچه باید درباره آب نبات بدانید

به گزارش دنیای راه راه، شکلات از آن دسته مواد خوراکی است که هم بزرگ ترها دوستش دارند و هم کوچک ترها. جالب آن است که همه نوع آن با ذایقه ما سازگاری دارد از کاکائو گرفته تا انواع تافی ها و حتی آب نبات

آنچه باید درباره آب نبات بدانید

آنچه باید درباره آب نبات بدانید

شکلات از آن دسته مواد خوراکی است که هم بزرگ ترها دوستش دارند و هم کوچک ترها. جالب آن است که همه نوع آن با ذایقه ما سازگاری دارد از کاکائو گرفته تا انواع تافی ها و حتی آب نبات.

یادتان باشد که در گروه شیرینی ها و شکلات انواع تنقلات شیرین جای می گیرند و آب نبات جزیی از آن است که کمتر به آن پرداخته ایم. این بار می خواهیم شما را با این جز از گروه شکلات آشنا کنیم، پس فرصت خواندن این مطلب شیرین را از دست ندهید.

آب نبات، به خصوص آب نبات شیرین از مخلوط غلیظ شکر با آب به همراه افزودنی های خوش طعم نماینده و رنگ دهنده ساخته شده و بعضی مواقع منجمد می گردد. در آمریکای شمالی و کشورهای غربی آب نبات ها انواع بسیار دارند، به طوری که بعضی از فروشگاه ها فقط آب نبات فروشی اند. انواع آن شامل آب نبات های چوبی، شکلاتی، آب نبات لیسی، تافی، آب نبات چسبناک، آدامسی و ... هستند.

از کارخانه تا فروشگاه

تافی

همان طور که گفتیم، برای فراوری آب نبات ابتدا از حل شدن شکر در آب، شیره و یا شربت درست می نمایند، سپس این محلول برای رساندن به نقطه اشباع مطلوب و یا کاراملی شدن (به صورت قند سوخته درآمدن) جوشانده می گردد.

مواد مورد استفاده و مدت زمان جوشانیدن به نوع آب نبات بستگی دارد. آب نبات در انواع بی نهایت متفاوت اعم از نرم و جویدنی و یا سخت، ترد و شنماینده درست می گردد. کارامل، تافی، فاج(آب نبات نرم از کره و شیر و شکلات و...)، آب نبات مغزدار، به صورت قرص، آب نبات چسبناک، لوبیای ژله ای، نبات، آب نبات چوبی، پشمک، قرص نعناع، بادام زمینی ترد، شکلات پر شده از کشمش یا بادام زمینی و آب نبات لیسی تنها بخش مختصری از واژه ی ژنریک کندی است.

آب نبات و گیاه خواری

اگر شما گیاه خوار هستید، باید از گروهی از آب نبات ها مثل پاستیل فاکتور بگیرید. بعضی از آب نبات ها دارای ژلاتینی هستند که از استخوان حیوانات استخراج می گردد و گیاه خواران تمایلی به خوردن آن ها ندارند زیرا هر ماده غذایی که منشأ حیوانی دارند را نخواهند خورد. ژلاتین حلال هم برای گیاه خواران ناخوشایند است زیرا از استخوان ماهی گرفته می گردد. مواد دیگر مانند آگار، پکتین، نشاسته و صمغ عربی ترکیباتی هستند که به اسم مواد جایگزین به کار می فرایند.

داستان قدیمی پوسیدگی دندان

آب نبات

آب نبات ها عموما دارای شکر هستند و شکر هم باعث خرابی دندان ها می گردد اما فقط شکر نیست که دندان ها را خراب می کند بلکه انواع گوناگونی از باکتری ها هستند که در دهان وجود دارند و از شکر تغذیه می نمایند و در نتیجه متابولیسم شکر به وسیله این باکتری ها، محیط دهان اسیدی می گردد و PH پایین می آید.

در پاسخ به محیط اسیدی، مینای دندان، کانی آزاد می کند که این کار باعث سوراخ شدن دندان ها می گردد. برای جلوگیری از این امر باید بعد از هر بار خوردن آب نبات ها دندان ها مسواک زده شوند. آب نبات ها چون محکم به دندان می چسبند، شانس پوسیدگی دندان را زیاد افزایش می دهند. آب نبات بعد از مصرف اندازه قند خون را بالا می برد و نگرانی مهمی برای دیابتی ها به وجود می آورد ولی برای افراد غیردیابتی هم می تواند زیان آور باشد.

آب نبات های رژیمی

در کنار انواع شکلات ها و آب نبات هایی که به بازار آمده اند، نوع رژیمی شان هم فراوری شده اند تا افرادی که قصد کنترل وزن دارند و یا به بیماری قند دچارند در صورت تمایل بتوانند گاهی از آن ها میل نمایند. در اغلب این محصولات به جای قند طبیعی از نوع مصنوعی آن ها استفاده شده است تا به این ترتیب، از اندازه کالری که با خوردن شان دریافت می شد، کاسته گردد. اما متأسفانه افراد با تماشا عبارت رژیمی در مصرف این محصولات زیاده روی می نمایند در حالی که این ترکیبات با وجود تمامی این تغییرات باز هم کالری دارند اما به اندازه کمتر زیرا فقط از قند تشکیل نشده اند بلکه اجزای دیگری دارند که انرژی زا بوده و هر نوع زیاده روی در خوردن شان می تواند چاقی (مادر تمامی بیماری ها) را در پی داشته باشد.

گرچه بسیاری از آب نبات ها در فروشگاه ها مدت زیادی می مانند ولی آب نبات هم، تاریخ انقضا دارد. زمان نگهداری از آب نبات از دو هفته تا یک سال است و اگر در جای خنک و خشک نگهداری نگردد، زودتر فاسد خواهد شد

منبع:پارسی طب

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :mostafavys12

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1540

به "آنچه باید درباره آب نبات بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره آب نبات بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید