ایران و عربستان عضو بریکس می شوند؟

به گزارش دنیای راه راه، ایران و عربستان در حالی در مسیر پیوستن به بریکس هستند که از این ائتلاف به عنوان جایگزین قدرتمند با غرب یاد می گردد.

ایران و عربستان عضو بریکس می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، در حالی که 19 کشور برای برگزاری نشست سالانه خود در آفریقای جنوبی آماده می شوند که علاقه خود را برای پیوستن به گروه کشورهای بریکس ابراز نموده اند.

به نوشته شماره چهارشنبه وبگاه لایو مینت کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در دوم تا سوم ژوئن در شهر کیپ تاون گرد هم خواهند آمد تا در خصوص توسعه این ائتلاف گفت وگو نمایند.

آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در این گروه گفت: آنچه که مورد بحث قرار خواهد گرفت توسعه بریکس است. 13 کشور به طور رسمی درخواست پیوستن به آن را داده و شش کشور دیگر به طور غیر رسمی درخواست نموده اند. ما هر روز درخواست هایی دریافت می کنیم.

ایران،عربستان، آرژانتین، امارات متحده عربی، الجزای، مصر، بحرین، اندونزی تمایل خود را برای پیوستن به بریکس ابراز نموده اند. وزرای خارجه پنج کشورعضو همگی تایید نموده اند که در مذاکرات ژوئن شرکت خواهند کرد.

بریکس که حدود یک پنجم اقتصاد دنیا را بر عهده دارد می نماید، به عنوان یک جایگزین قدرتمند نو برای غرب ظاهر شده است. در حال حاضر، پنج عضو بریکس 16 درصد به تجارت دنیای و حدود 24 درصد به فراوری ناخالص داخلی دنیای یاری می نمایند.

بریکس در 2009 تشکیل شد. اگر کشورهای هوادار چین در این ائتلاف پذیرفته شوند خطری برای غرب محسوب می گردد. فراوری ناخالص داخلی چین بیش از دو برابر مجموع هر چهار عضو دیگر بریکس است.

ایران سال گذشته به طور رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داد. پیوستن ایران و عربستان غنی از منابع انرژی، سهم این گروه در منابع انرژی را به شدت افزایش می دهد و می تواند تأثیرات ژئوپلیتیکی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1961

به "ایران و عربستان عضو بریکس می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و عربستان عضو بریکس می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید