با انواع نماهای ساختمان آشنا شوید

به گزارش دنیای راه راه، همیشه نمای ساختمان عضو مؤثر بنای کامل شده بوده و به نوعی شناسنامه بنا محسوب می گردد؛ چراکه این بخش از ساختمان همیشه جلوی چشم شهروندان و عابران بوده و به نوعی نشان دهنده هویت و سبک معماری است. آثار باقیمانده از گذشته نشان می دهد که یکی از نماهای پرکاربرد در ایران، انواع آجر، کاشی و سنگ بوده است؛ اما بعد از توسعه صنایع پیشرفته به کشور، مصالح دیگری مانند سیمنت برد، استرچ متال، نمای سنگ، انواع سرامیک و همچنین انواع کامپوزیت و آلومینیوم وارد فن آوری های ساخت نما شده است و در حال حاضر این تنوع مصالح را می توان در تمام شهرها به وضوح مشاهده کرد. همان طور که معین است، هر کدام از انواع نماهای ساختمانی معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. با توجه به این موضوع در مطلب امروز به آنالیز انواع نماهای ساختمانی پرداخته ایم. اگر در حال ساخت خانه هستید و در انتخاب نمای ساختمان مردد هستید، این مطلب را بخوانید.

با انواع نماهای ساختمان آشنا شوید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

نمای آجری

اگر تصور شما از نمای آجری صنعتی، همان آجرهای پهن و کج زردرنگ است، کاملاً در اشتباه هستید. در حال حاضر بسیاری از فراوریکنندگان با واردات تکنولوژی های متعدد در صنعت آجر به مصالح نوینی دست پیدا نموده اند که ازلحاظ سایز و کیفیت یک سر و گردن نسبت به محصولات قدیمی بالاتر هستند. نمونه این محصولات، آجرهای رنگی و نسوز است. آجرهای رنگارنگ در سایز و مدل های متنوع می تواند نماهای زیبایی را برای ساختمان ایجاد کند.

مزایای نمای آجری

مزایای این نوع نما شامل عایق صوتی، طول عمر بالا، عایق حرارت، استحکام بالا در برابر شرایط جوی، سرعت اجرای بالا، حمایت از محیط زیست (به علت ساختار طبیعی آن)، عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و سروصدا، حفظ هویت تاریخی کشور، کاهش اتلاف انرژی، امکان ترمیم و نوسازی ساختمان های قدیمی است.

معایب نمای آجری

سیستم اتصال قدیمی به نما باعث بروز مسائل بسیاری ازجمله افزایش وزن ساختمان، اتصال ناقص به دیوارهای اصلی ساختمان و خطرات آن در زمان زلزله است؛ اما روش های نصب جدید، باعث شده است تا علاوه بر استفاده بهتر از این مصالح ساختمانی، معایب روش های سنتی نیز به طور کامل رفع شده و بازدهی ساختمان هایی که با اجر ساخته می شوند بیشتر گردد.

نمای سیمانی یا سمینت برد

سمنت برد (پانل سیمانی الیاف دار) از مخلوط یکدست سیمان پورتلند، الیاف فرآوری شده سلولز، سیلیکا کوارتز ریز و سایر افزودنی های معدنی با استفاده از فرآیندهای پیچیده و تحت کنترل دیجیتالی فراوری می گردد.

مزایای سیمنت برد

پنل های سیمنت برد، مقاومت بالایی در برابر آتش، صوت و رطوبت دارند و از این نما به علت زیبایی و تنوع طرح می توان در محوطه داخلی بنا نیز بهره برد.

معایب سیمنت برد

ایجاد حس صنعتی (به علت ساختار صنعتی بودن)، جرم پذیری (صفحات فایبر سمنت سطح زبر و ناصافی دارد به همین دلیل جرم پذیری آن بالاست و ظرف مدت کوتاهی نمای ساختمان را دچار نقص می نماید)، افزایش وزن ساختمان (وزن ساختمان را در مترمربع 10 درصد افزایش می دهد) از معایب استفاده از سیمنت برد است. همچنین اگر در ساختار آن از آزبست یا الیاف مقاوم به حرارت بهره نبرند، عایق آتش نخواهد بود.

استرچ متال

اکسپندد متال (expanded metal) یا استرچ متال (Stretch Metal) به صفحات فلزی (آهن، آلومینیوم، استیل و …) می گویند که ضمن طی کردن فرآیند فراوری با روش ویژه ای تحت برش و سپس کشش (استرچ متال) قرار می گیرند.

مزایای استرچ متال

صفحات استرچ متال به علت زیبایی و سبک بودن جزو علاقه مندی های طراحانی است که به دنبال روکش بنای مدرن هستند. استحکام و سرعت اجرای و همچنین نمای بسیار متنوع و مدرن جز مزایای این صفحات است. چشم انداز متنوع، قیمت تمام شده مناسب، تنوع در طرح و رنگ از مشخصات صفحات استرچ متال است. نمونه این نما را می توانید در ساختمان چهارسو که در خیابان جمهوری واقع شده است ببینید.

معایب استرچ متال

از معایب این صفحات می توان به طراحی و اجرای سخت و عدم راحتی در تمیز کردن آن اشاره نمود.

نمای سنگ

اگر به دنبال نمای باشکوه و باعظمت هستید، سنگ را انتخاب کنید. اگرچه قیمت تمام شده این نما بسیار بالا است، اما بعضی از سازگان هوادار واقعی این نما هستند.

مزایای سنگ نمای طبیعی

از مزایای این نما می توان به زیبایی و تنوع رنگ، مقاومت در برابر آتش سوزی، عایق صوت و حرارت و انعطاف پذیری در اجرا و قابلیت فرم پذیری مناسب روی کلیه سطوح و دوام بالا اشاره نمود.

معایب سنگ نمای طبیعی

اگرچه این نما همیشه از سوی طراحان و بعضی از سازندگان و مالکان مورد توجه قرار گرفته است، اما از دیدگاه کارشناسان به علت سنگین شدن نما و اتصالات غیرحرفه ای به هیچ عنوان مناسب کوچه های تنگ و باریک ایران نیست و می تواند در زمان زلزله و لغزش زمین خطرآفرین باشد.

از معایب این نما می توان به عدم صرفه مالی، جرم پذیر بودن، کمرنگ شدن در معرض نور آفتاب، خاصیت رادیواکتیو (سنگ گرانیت به دلیل داشتن خاصیت رادیو کتیو مناسب برای استفاده در نماهای بسته نیست)، غیرقابل اجرا بودن در دمای زیر 5 درجه سلسیوس و… اشاره نمود.

شیشه

شیشه جزو نماهایی است در چند سال اخیر با پیشرفت های چشمگیری روبرو بوده و در دهه 80 بیشتر ساختمان های ساخته شده دارای نمای شیشه ای بودند. این نما در عین زیبایی به علت آفتابی بودن شهرهای کشور مناسب نیست؛ چرا که این نما، نور را به شدت بازتاب می دهد. انواع نمای شیشه ای موجود در بازار شامل، فریم لس (در نمای فریم لس سطح نما توسط پروفیل های فلزی شبکه بندی می گردد)، اسپایدر (نمای اسپایدر معمولاً شیشه لمینیت شده ای دارد) و نمای کرتین وال (با ترکیب پروفیل های آلومینیومی) و نمای دوپوسته است.

مزایای نمای شیشه

از مزایای این نما می توان به کنترل کننده صدا، جلوگیری از عبور اشعه ماوراءبنفش، بهره مندی از انرژی خورشیدی، تنوع در رنگ و… اشاره نمود.

معایب نمای شیشه ای

عدم سنخیت با معماری کشور، خطرناک بودن در زمان زلزله، بازتاب نور، محافظت سخت و ارائه نمای صنعتی به بنا از معایب این نما است.

نمای کامپوزیت

ورق آلومینیوم کامپوزیت در حقیقت ترکیب لایه ای متریال هایی مانند پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلی متری از فلز آلومینیوم است. رنگ ورق های آلومینیوم کامپوزیت عموماً به صورت آزادانه اجرا می گردد و دارای طیف وسیعی از رنگ ها برای فرآورده کردن احتیاج مشتری است. این نما یکی از پرکاربردترین نمای به کاررفته در ساختمان است.

مزایای کامپوزیت

سبک بودن نمای کامپوزیت، سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری و عایق صوت بودن، تنوع رنگ در نمای کامپوزیت، مقاومت در برابر آتش سوزی، مقاوم در برابر زلزله، امکان آب بندی نما و سرعت اجرا از مزایای این محصول است.

معایب کامپوزیت

نمای کامپوزیت ازنظر صرفه مالی کمی گران تر از نماهای عمومی دیگر است و دوام نسبتاً پایینی دارد.

چوب ترمو

اگر به دنبال نمای طبیعی هستید نگاهی به چوب ترمو داشته باشید این نما نه تنها بسیار شیک است، مقاومت بالایی دارد.

امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 662

به "با انواع نماهای ساختمان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع نماهای ساختمان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید