جاذبه های گردشگری گیلان ، زیبایی بی همتای استان های ایران

به گزارش دنیای راه راه، استان گیلان یکی از سرسبزترین استان های کشور بوده که در بخشی شمالی ایران و در حاشیه دریای خزر واقع شده است. این استان جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی را در بطن خویش قرار داده که در بخش و شهرهای مختلف آن به چشم می خورند. در مطلب جاذبه های گردشگری گیلان، مهمترین اماکن دیدنی گیلان را به شما معرفی نموده و اطلاعات کوتاهی در خصوص هریک از جاهای دیدنی گیلان را در اختیارتان قرار دهیم.

جاذبه های گردشگری گیلان ، زیبایی بی همتای استان های ایران

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

رشت

دریاچه سد سنگر

دریاچه سد سنگر یکی از اماکن دیدنی گیلان بوده که در 5.5 کیلومتری سنگسر نهاده شده است. این سد بر روی رودخانه سفید رود قرار داشته و از آب آن برای آبیاری اراضی سمت شرقی و غربی سفیدرود استفاده می شود. در واقع سد سنگر برای شالیزارهای بخش لنگرود، لاهیجان و آستارا بسیار حیاتی و با ارزش است. دریاچه سد سنگر یکی از مهمترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب شده و تعطیلات آخر هفته و عید نورروز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

سد خاکی سقالکسار

سقالکسار، نام روستایی از توابع دهستان لاکان بوده که در 15 کیلومتری بخش جنوبی شهر رشت نهاده شده است. سد خاکی سقالکسار یکی از جاهای دیدنی گیلان بوده که باعث ایجاد دریاچه ای زیبا با منظره ای شگفت انگیز در این منطقه شده است. این دریاچه 15 هکتار مساحت دارد و اطراف آن نیز تا چشم کار می نماید، از کوه های سرسبز و درختان بلند پوشیده شده است. اطراف این دریاچه با درختان جنگلی بلند در برگرفته شده و مناظری متفاوت و خاص را بوجود آورده است. مزارع برنج و خوشه های طلایی رنگ شالیزارهای روستا در کنار آب و هوای بی نظیر آن از دیگر دیدنی های سقالکسار بوده که گردشگران را به سمت آن راهنمایی می نماید.

ساحل حاجی بکنده

در 32 کیلومتری شهر رشت منطقه ساحلی بسیار زیبا و جذابی دیده می شود که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران نهاده شده و به یکی از بی نظیرترین اماکن دیدنی گیلان تبدیل شده است. منطقه ساحلی حاجی بکنده یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر رشت بوده که در فاصله 32 کیلومتری از آن نهاده شده است. این منطقه علاوه بر طبیعت زیبا و ساحلی شنی، دارای تفریحاتی چون شنا، صید ماهی و ورزش های ساحلی مانند فوتبال بوده و امکان تماشای صید گروهی و زمستانی را نیز برای بازدیدنمایندگان فراهم نموده است.

پارک ملت رشت

یکی از جاهای دیدنی گیلان، پارک ملت رشت بوده که با مساحت حدود 120 هزار متر، دومین پارک بزرگ این شهر محسوب می شود. پارک ملی رشت در واقع یک باغ قدیمی با نام سیاه باغ بوده که در سال 1378 به صورت یک پارک بزرگ طراحی شده و با امکانات رفاهی و تفریحی متنوع در اختیار مردم این شهر نهاده شد. از جمله امکانات این پارک می توان به نمازخانه، فواره، آبنمای موزیکال، وسایل و زمین بازی بچه ها، برکه طبیعی با پرندگان و ماهی های زیبا، مجتمع آکواریومی شامل جانوران دریایی و ماهی های تزیینی و کمیاب، وسایل ورزشی و زمین های فوتبال، والیبال، تنیس اشاره نمود. علاوه بر این، پارک ملت رشت دارای مکان هایی قرارگیری چادرهای سفر برای مسافران و گردشگران این شهر هست.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی، معروف به سردار جنگل یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخی ایران بوده که سنبل استان گیلان محسوب می شود. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی پس از انقلاب به صورت یک بنای یادبود با معماری سنتی اسلامی طراحی شده و برای ساخت آن نیز از مصالحی چون سفال، چوب، آجر و کاشی استفاده شده است. مقبره میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان مورد استقبال گردشگران نهاده شده است.

موزه گنجینه

موزه گنجینه به بخش های مجزای مردم شناسی و باستان شناسی تقسیم می شود که هر بخش شامل دیدنی ها و آثار جذابی از مردم این خطه از کشورمان هست. در بخش مردم شناسی موزه با زندگی مردم محلی استان گیلان آشنا شده و مواردی مربوط به مشاغل آن ها را مشاهده خواهید کرد. از جمله این موارد می توان به انواع وسایل دخانیات، لوازم حمام، کارگاه زین سازی، وسایل روشنایی، انواع ظروف، گلیم های محلی و فرش های تاریخی اشاره نمود. در بخش باستان شناسی نیز اشیای قدیمی یافت شده از حفاری های منطقه قرار داده شد. قدمت بعضی از این اشیا به سه هزار سال پیش از میلاد برمی شود. از جمله این اشیای قدیمی می توان به دستبند، گوشواره، انگشتر، گردنبند، خنجر، شمشیر، پیکان، پیاله، جام اشاره نمود. ساختمان این مورد از جاهای دیدنی گیلان بیش از 70 سال قدمت داشته و متعلق به میرزا حسین خان کسمایی یکی از یاران میرزاکوچک خان جنگلی بود.

بازارچه رشت

بازار سنتی رشت مرکز فعالیت های تجاری و بازرگانی استان گیلان هست. این مورد از اماکن دیدنی گیلان به قسمت های گوناگونی چون کاروانسراها، چهارسوق ها، میدان بزرگ، میدان کوچک و راسته های تقسیم بندی شد. این بازار به دلیل معماری سنتی و طراحی قدیمی که دارد، مورد نظر علاقمندان نهاده شده و به یکی از برترین جاذبه های گردشگری گیلان تبدیل شده است. بازار رشت یک بازار بزرگ با 24 هکتار مساحت بوده که بخش های مختلفی چون کاروانسراها، چهارسوق ها، راسته ها و میدان های کوچک و بزرگ را در خود جای می دهد. گردشگران علاوه بر تماشای بنای قدیمی و کاروانسراهای مربوط به دوران قاجار می توانند انواع کالاهای مورد احتیاج و سوغاتی های خود را نیز از راسته های مختلف این بازار خریداری نمایند.

لاهیجان

شیطان کوه

شیطان کوه، کوهی سرسبز با ارتفاع 60 متر بوده که در بخش شرقی شهر لاهیجان نهاده شده است. این کوه به دلیل سرسبزی و زیبایی فوق العاده ای که دارد، یکی از مهمترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می شود. شیطان کوه در گذشته مکانی برای تفریح و شکار بزرگان و شاهزادگان بوده و مردمان عادی اجازه رفتن به آنجا را نداشتند. از این رو، به آن شاهنشین کوه یا شیخان کوه می گفتند. در آن موقع بین دو کوه غاری وجود داشت که از آن برای رفت و آمد به کوه مجاور استفاده می کردند. انعکاس صدای باد درون غار و رفت و آمدهایی که در آن انجام می شد، صداهایی را به وجود می آورد. با توجه به اینکه مردم عادی از وجود غار در بین دو کوه آگاه نبودند، داستان هایی از این صداها ساخته شده که باعث تغییر نام این کوه به شیطان کوه شد.

بام سبز لاهیجان

بام سبز، زمینی مسطح در بخش بالایی شیطان کوه است که چشم اندازی بسیار زیبا از شهر لاهیجان و مزارع سرسبز چای آن را برای بازدیدنمایندگان به نمایش می گذارد. این مورد از جاذبه های گردشگری گیلان یکی از توریستی ترین مناطق محسوب شده و مورد استقبال بسیاری از علاقمندان نهاده شده است. از این رو، انواع امکانات رفاهی از جمله ویلا، آلاچیق، کافی شاپ و تفریحاتی چون تله کابین و شهربازی برای بازدیدنمایندگان و گردشگران فراهم شده است.

تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان، با نام احرار تله کابینی به طول 1500 متر و ارتفاع 102 متر از سطح زمین بوده که از بام سبز شروع شده و تا قله تاج خروس ادامه دارد. این مورد از جاهای دیدنی گیلان همه روزه از ساعت 8 صبح کار خود را شروع نموده و تا 20 حدود 1000 مسافر را در هر ساعت جابجا می نماید.

مسجد چهار پادشاه

در این مسجد 4 تن از پادشاهان کیایی با نام سید خور کیا، سید علی حسینی، سید رضا حسینی و سید رضی کیا دفن شده اند. سادات مدفون شده در این مسجد را به امام سجاد (ع) نسبت داده اند. با توجه به اینکه در آن موقع پیشوایان دین در ایران پادشاه نامیده می شدند، این مسجد با نام مسجد چهار پادشاه نامگذاری شد.

آستارا

روستای گیلده

روستای گیلده یکی از زیباترین و توریستی ترین اماکن دیدنی گیلان بوده که در فاصله 25 کیلومتری شهر آستارا نهاده شده است. از مهمترین دلایل معروفیت این روستا، قرار دریافت آن در جهت آبگرم علی داشی و مشه سویی است. علی داشی یک آبگرم طبیعی بوده که جنبه درمانی داشته و برای دردهایی چون روماتیسم، چشم درد، کمر درد، قولنج و تقویت اعصاب بسیار موثر است. جهت رسیدن به آبگرم علی داشی، جهتی دیدنی است که از میان جنگل های انبوه عبور می نماید. گردشگران بسیاری سالانه به این منطقه مراجعه می نمایند تا بتوانند از خواص درمانی این آبگرم استفاده نمایند. آبگرم علی داشی برای درمان دردهایی چون روماتیسم، قولنج، بیماری چشمی، تقویت اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.

آبشار لاتون

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری گیلان، آبشار لاتون (Laton Waterfall) نام دارد که در 15 کیلومتری جنوب غربی آستارا واقع شده است. این آبشار در طبیعتی بکر و زیبا نهاده شده و با ارتفاع 105 متر عنوان مرتفع ترین آبشار ایران را به خود مختص می نماید. از این رو، مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نهاده شده است.

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از جاهای دیدنی گیلان هست. تالاب استیل یکی از زیباترین تالاب های شمال کشور بوده که چشم اندازهای زیبایی از کوهستان، جنگل و کشتزارهای اطراف را نمایش می دهد. وجود درختان توسکا در ضلع شرقی این مورد از اماکن دیدنی گیلان از دیگر جذابیت های آن محسوب شده و عنوان تالاب درختان شناور را نیز به آن داده است. این درختان ریشه در آب داشته و با جابجایی آب در پهنای تالاب به حرکت در می آیند. وجود پرندگان مهاجر کمیابی که همه ساله برای زاد و ولد به این تالاب می آیند، از دیگر ویژگی های خاص آن است که آن را تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری گیلان نموده است.

باغ پرندگان آستارا

باغ پرندگان یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی گیلان بوده که در بخش ابتدایی جاده آستارا - رشت نهاده شده است. این باغ مساحتی با وسعت 1050 متر مربع را در بر گرفته و بیش از 300 پرنده از 60 گونه مختلف را در خود جای داده است. در اینجا می توانید پرنده هایی چون انواع طوطی، قرقاول، طاووس، مرغ مینا، قناری، بلبل را در محیطی سرسبز و زیبا تماشا کنید. نکته قابل توجه باغ پرندگان آستارا که آن را از دیگر باغ های مشابه متفاوت می نماید، وجود پرندگان نایابی چون قرقاول مونال و فایربک هست.

آستانه اشرفیه

آرامگاه آقا سید جلال الدین اشرف

آرامگاه آقا سید جلال الدین اشرف یک مکان زیارتی و مهمترین جاذبه های گرشگری این شهر بوده که مورد توجه اهالی و گردشگران آستانه اشرفیه نهاده شده است. جالب است بدانید که علت نامگذاری این شهر نیز همین بقعه متبرک هست.

پارک جنگلی صفرابسته

پارک جنگلی صفرابسته در آستانه اشرفیه و در روستایی به همین نام نهاده شده است. طبیعت بکر و زیبای از ویژگی های این مورد از اماکن دیدنی گیلان بوده که گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این پارک گونه های مختلف و متنوعی از گیاهان را در خود دارد.

بندر کیاشهر

کیاشهر، شهری ساحلی در 17 کیلومتری آستانه اشرفیه است که به دلیل موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای که دارد، جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داد. یکی از دیدنی ترین جاذبه های این منطقه پارک جنگلی کیاشهر بوده که جنگل و دریا را در کنار هم به نمایش گذاشته است. پارک جنگلی کیاشهر یکی از زیباترین جنگل های طبیعی این ناحیه است که در کنار ساحل واقع شده و منظره ای چشم نواز و دیدنی ایجاد کرد. در این پارک امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری تدارک دیده شده که از بین آن ها می توان به قایق سواری، پیست موتور سواری، پارک کودک، نمایشگاه صنایع دستی، آلاچیق های خانوادگی اشاره نمود. پل چوبی کیاشهر نیز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری گیلان بوده که در کنار پارک جنگلی قرار دارند. سالانه گردشگران بسیاری برای تماشای این پل چوبی و چشم اندازهای بی نظیر اطراف آن به این منطقه سفر می نمایند. پل چوبی کیاشهر با طول حدود یک کیلومتر از میان تالاب بین المللی بوجاق عبور نموده و در نهایت به دریا می رسد.

بندر انزلی

کاخ موزه نظامی

کاخ موره نظامی یکی از اماکن دیدنی گیلان بوده که در ابتدا به یک تاجر روسی با نام خوشتاریا تعلق داشت. این کاخ توسط معماران ایرانی ساخته شده که از طرف خوشتاریا به رضاخان هدیه داده شد. بنای این کاخ در یک آتش سوزی به طول کامل از بین رفت و رضاخان در سال های 1308 تا 1310 آن را مجددا ساخت. این عمارت بنایی سفید رنگ و زیباست که بسیار ظریف و هنرمندانه ساخته شده و در باغی سرسبز و دیدنی نهاده شد. پنجره های این کاخ از یک طرف به سمت دریا از طرف دیگر به روی باغ باز می شوند. این عمارت در سال 1380 دوباره بازسازی شده و این بار به عنوان مکانی برای نمایش انواع سلاح های سبک سرد و گرم و سیر تکاملی آن در ایران از زمان صفویه تا پهلوی مورد استفاده قرار می گیرد. در این موزه علاوه بر سلاح وسایل شخصی رضاخان، مبلمان، فرش، انواع ظروف و لوازم دیگر مورد استفاده وی نیز به نمایش گذاشته شد.

موج شکن انزلی

موج شکن انزلی نام اسکله قدیمی است که امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان محسوب شده و مورد توجه علاقمندان فراوانی نهاده شده است. این موج شکن در دوران قاجار و بین سال های 1274 تا 1293 ساخته شد. هدف از ساخت آن جلوگیری از امواج دریا و ورود خسارت به کشتی های تجاری و قایق هایی بود که در کانال مابین انزلی و غازیان لنگر می انداختند. موج شکن انزلی حدود 520 متر طول داشته و یکی از شاهکارهای معماری در زمان خود محسوب می شد.

حافظیه انزلی

در نزدیکی شهرداری انزلی، بنایی با مساحت 76 متر مربع دیده می شود که تماشای آن شما را به یاد حافظیه شیراز می اندازد. حافظیه انزلی در سال 1311 به سفارش شهرداری انزلی و در حیاط ساختمان شهرداری ساخته شد. طراحی و ساخت بنا به دست مهندسان آلمانی انجام گرفت. حافظیه انزلی یکی از اماکن دیدنی گیلان بوده که نام آن در فهرست آثار ملی ثبت شد.

رودسر

چشمه دمکش

دمکش نام چشمه ای شفابخش در شهرستان رودسر بوده که در زیر درختی کهنسال نهاده شده است. آب این مورد از جاهای دیدنی گیلان مورد آزمایش نهاده شده و فواید املاح موجود در آن برای درمان بیماری های کلیوی ثابت شد. نکته ای که در خصوص چشمه دمکش وجود دارد این است که آب این چشمه دائمی نیست. گاهی اوقات به مدت چند روز چشمه خشک می شود و گاهی نیز به آب به صورت گردابی از داخل آن می جوشد. اهالی این روستا و بازدیدنمایندگان ساعت ها در اطراف چشمه به انتظار می نشینند تا بتوانند مقداری از آب چشمه را به سر و صورت خود زده و بنوشند.

جواهر دشت

جواهر دشت نام روستایی ییلاقی در ارتفاعات گیلان بوده که به دلیل داشتن طبیعتی بکر، آب و هوایی فوق العاده، دشت های سرسبز و رنگارنگ و دریایی از ابرها، یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی ایران محسوب می شود. این مورد از اماکن دیدنی گیلان در تابستان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته و تعداد بسیاری از آن ها را به سمت خود می کشاند.

ساحل رامدشت

رامدشت یکی از توریستی ترین قسمت های رودسر بوده که در منطقه ای ساحلی و زیبا نهاده شده است. رامدشت علاوه بر جنگل ساحلی بسیار زیبا، جاذبه های طبیعی دیگری چون دشت های وسیع، شالیزارهای برنج و مناظر سرسبز و دیدنی را نیز در خود دارد. جنگل ساحلی، دشت های زیبا، شالیزارهای سرسبز و دیدنی از زیبایی هایی بوده که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. علاوه بر این ها، این مورد از جاذبه های گردشگری گیلان دارای یک استخر بزرگ با وسعت 9000 مترمربع بوده که در فصول سرد سال زیستگاه انواع پرندگان مهاجر از نقاط دور است. در این استخر ماهی هایی چون کپور، اسلک زندگی می نمایند که در فصل صید شکار ماهیگیران می شوند.

فومن

قلعه رودخان

اصلی ترین و دیدنی ترین جاذبه تاریخی شهر فومن، قلعه ای زیبا و قدیمی است که در دل جنگل های انبوه این منطقه بنا شده است. این قلعه اسرارآمیز و مستحکم، در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن قرار داشته و با بیش از 600 متر ارتفاع، بر روی بلندترین نقطه کوه ساخته شده است. قلعه رودخان در بلندترین نقطه کوه ساخته شده است. از این رو، برای رسیدن به قلعه باید 935 پله سنگی را بالا بروید تا بتوانید شکوه و عظمت بی نظیر آن را از نزدیک تماشا کنید. این جهت در ابتدای راه کمی سخت و سخت به نظر می رسد، اما طبیعت سرسبز و زیبا، درختان بلند و رودخانه های خروشانی که در این جهت جاری هستند، شما را به وجد آورده و خستگی را از شما دور می نمایند. این مورد از جاهای دیدنی گیلان به دلیل قرار دریافت در کنار رودخانه، قلعه رودخان نامگذاری شد. با توجه به اینکه این قلعه در کنار رودخانه ساخته شده، به آن قلعه رودخان گفته می شود.

روستای تاریخی ماسوله

ماسوله یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران بوده که قدمت آن به 800 تا 1000 سال پیش بر می شود. این روستا در استان گیلان و در فاصله 25 کیلومتری از شهر فومن واقع شده است. آب و هوای مطبوع و دلپذیر این روستا، طبیعت زیبا و شگفت انگیز و خانه های پلکانی آن از جمله اماکن دیدنی گیلان بوده که باعث جذب گردشگران به این منطقه می شوند.

روستای فوشه

روستای فوشه یکی از جاهای دیدنی گیلان بوده که به تازگی صندلی ویژه ای در بین گردشگران پیدا نموده است. روستای فوشه در جنوب غربی فومن قرار داشته و 4 کیلومتر با قلعه رودخان فاصله دارد.

رودبار

دریاچه عروس

دریاچه عروس، یکی از زیباترین اماکن دیدنی گیلان هست. نکته جالب در خصوص این دریاچه، دو رنگ بودن آن در ساعات مختلف روز است. صبح ها این دریاچه به رنگ سبز در آمده و بعدازظهر به رنگ آبی آسمان دیده می شود. علت این دورنگی جلبک های سبزرنگی است که روی دریاچه را پوشانیده و در هنگام ظهر و با وزش باد کنار رفته و رنگ آبی را به نمایش می گذارند.

جنگل نقله بر

نقله بر، یکی از جاذبه های گردشگری گیلان بوده که در هر فصلی از سال زیبایی های خاص خود را دارد. این جنگل دارای گونه های متفاوتی از گیاهانی چون پاپیتال، سرفیلی و ازملک و پرندگانی مانند قمری خانگی، توکای سیاه، کمرکولی جنگلی هست. از جمله حیوانات جنگل نقله بر نیز می توان به اشگول، شغال و گراز اشاره نمود. گردشگران می توانند در این منطقه به جنگل نوردی بپردازند.

روستای داماش

یکی از زیباترین روستاهای گیلان، روستای داماش است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار نهاده شده است. داماش در ارتفاعات البرز واقع شده و به همین دلیل دارای آب و هوایی فوق العاده و مناظری عالی و دیدنی است. نکته ای که این روستا که آن را از دیگر روستاهای گیلان متفاوت نموده، رویش گل های سوسن چلچراغ در آن است. سوسن چلچراغ گیاهی بسیار کمیاب بوده که تنها در دو نقطه از جهان یافت می شود که یکی از آن ها روستای داماش استان گیلان است. جالب است بدانید که تمامی گل های این روستا شماره گذاری شده و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند. از دیگر جاهای دیدنی گیلان که باعث سفر گردشگران به آن می شود، آب معدنی طبیعی بوده که به صورت بسته بندی کارخانه ای نیز به فروش می رسد.

ماسال

غار آویشو

آویشو نام غاری آهکی به ارتفاع 19 متر و عرض 14 متر بوده که در زمانی طولانی بر اثر جریان آب های جاری بر روی سنگ های کربناته ایجاد شد. این غار یکی از اماکن دیدنی گیلان است. از خصوصیات این غار دیدنی می توان به ستون های آهکی، قندیل ها و آبشارهای سرازیر شده از آن اشاره نمود که آن را در بین غارهای آهکی مشابه خاص نموده است.

ییلاق النزه

اگر به طبیعتگردی علاقمندید، پیشنهاد می کنیم سری به ییلاق النزه بزنید. این ییلاق دارای آب و هوایی مطبوع و طبیعتی بکر و بی نظیر است. در کنار این زیبایی های طبیعی، حس و حال مذهبی نیز در این منطقه دیده می شود که به دلیل وجود بقعه امام زاده ابراهیم ایجاد شد. در کنار این مورد از جاهای دیدنی گیلان یک درخت 200 ساله وجود دارد که به اعتقاد مردم محلی درختی مشکل گشا بوده و به برآورده شدن حاجات یاری می نماید. از این رو، پارچه های سبز و نخ های بسیاری زیادی به آن آویزان شده اند.

لنگرود

تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه یکی از اماکن دیدنی گیلان بوده که در بخش جنوبی این شهر نهاده شده است. چشم اندازهای بکر این تالاب و گونه های مختلف گیاهان، پرندگان و آبزیانی که در این مکان حیات دارند، از جمله عوامل جذب گردشگران به سمت این تالاب زیبا هست. آب این تالاب برای مصرف کشاورزی و آبیاری شالیزارهای این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

دریاچه کومله

در بخش جنوبی روستای کومله، دریاچه ای زیبا دیده می شود که اطراف آن را شالیزارهای برنج و مزارع چای پوشانیده اند. دریاچه کومله محل زندگی پرندگانی است که در فصل زمستان و روزهای سرد سال به این منطقه سفر نموده اند. چشم اندازهای زیبای این مورد از جاذبه های گردشگری گیلان خصوصا در فصل کوچ پرستوها، از جمله جذابیت های این منطقه محسوب شده و باعث جذب گردشگران بسیاری به سمت آن شده است. از این رو، در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی چون کافه و رستوران و تفریحاتی مانند قایق سواری نیز دیده می شوند.

صومعه سرا

تالاب سیاه درویشان

در امتداد تالاب انزلی تالابی بسیاری زیبا وجود دارد که لحاظ مالی و زیست محیطی دارای اهمیت بالایی هست. سالانه گونه های مختلفی از پرندگان بومی و مهاجر مانند فیلوش، کیلار و خوتکای پرسفید به تالاب سیاه درویشان آمده و این تالاب را برای زندگی خود برمی گزینند. از این رو، این تالاب تحت حفاظت محیط زیست نهاده شده است.

تالاب سیاه کشیم

سیاه کشیم از لحاظ توریستی، مالی و زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این منطقه گونه های مختلف گیاهی چون نیلوفر آبی، اسپرغان، لاله تالابی، سرخاب کولی، بارهنگ آبی، نی، جگن، توسکا دیده می شوند. علاوه بر این، این تالاب زیستگاه پرندگانی چون اردک بلوطی، قو، غاز، خوتکا، پرستوهای دریایی بوده که برای تخمگذاری و زاد و ولد به سیاه کشیم مهاجرت می نمایند.

تالش

پارک جنگلی گیسوم

اگر دوست دارید جنگل و دریا را در کنار هم داشته باشید، حتما سری به پارک جنگلی گیسوم بزنید. برای رسیدن به ساحل زیبای این منطقه و تماشای رنگ آبی دریا، باید از میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده این جنگل عبور کنید. جاده ای در میان این درختان وجود دارد که شما را مانند تونلی در برگرفته و به سمت دریا راهنمایی می نماید. شهرداری تالش سرمایه گذاری های زیادی را بر روی پارک جنگلی انجام داده و امکانات رفاهی چون پارکینگ، استادیوم، پلاژ، هتل، متل، اردوگاه، کمپینگ، وسایل بازی بچه ها، جهتهای پیاده روی را در این منطقه راه اندازی نموده است. موزه طبیعی گل و گیاه و جنگل شمشاد از دیگر مواردی هستند که مورد توجه گردشگران این پارک قرار دارند. اگر اهل ورزش های دریایی و بازهای هیجان انگیز باشید، می توانید از بازی ها و تفریحات ساحلی مانند شنا، جت اسکی، قایق سواری در این فضا لذت ببرید.

پارک جنگلی سیاهداران

نام این پارک به دلیل وجود درختان بلند و سر به فلک کشیده بلوط به سیاه داران معروف شده است. در گذشته این درختان به حدی متراکم بودند که مانع از ورود افراد به داخل جنگل می شدند. بعدها شهرداری تالش برنامه هایی را در این منطقه اجرا نموده و این جنگل زیبا و بکر را به منطقه ای تفریحی تبدیل نمود. احداث راه و پله گذاری در بخش هایی از دامنه تپه از جمله اقدامات شهرداری برای استفاده بهینه از جنگل سیاهداران است. تاسیس سورتمه جنگلی ریلی در دامنه ها، یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این منطقه است که علاقمندان را از جهتهای فوق العاده جذاب و دیدنی عبور می دهد. حیات وحش طبیعی سیاهداران نیز شامل حیواناتی مانند آهوی وحشی بوده که مورد توجه بسیار از گردشگران و بازدیدنمایندگان نهاده شده است. امکانات رفاهی چون رستوران، سرویس بهداشتی، آلاچیق برای استراحت از دیگر اقدامات شهرداری در پارک جنگلی سیاهداران است.

آبشار زمرد

آبشار زمرد در فاصله 45 کیلومتری از شهر تالش و در میان طبیعت بکر و زیبای جنگل حویق نهاده شده و مناظری شگفت انگیز و رویایی در اطراف خود دارد. توجه داشته باشید که دسترسی به این مورد از جاهای دیدنی گیلان به دلیل وجود جلبک ها و لزج بودن محدوده آبشار، کمی سخت بوده و تاکنون جان چند نفر را گرفته است.

آبشار ورزان

از دیگر آبشارهای زیبای استان گیلان می توان به آبشار ورزان اشاره نمود. رودخانه ورزان یکی از شاخه های رودخانه لیسار بوده که از ارتفاع 100 متری به سمت پایین روانه شده و با گذشتن از صخره های بلند آبشار زیبای ورزان را شکل می دهد. اطراف این آبشار پر از گل های شقایق و آلاله بوده که در بعضی از فصول سال شکفته شده و جلوه خاص و دیدنی به این منطقه می دهند. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، فصل بهار است.

ییلاق سوباتان

سوباتان را می توان یکی از زیباترین اماکن دیدنی گیلان معرفی کرد. این ییلاق در نزدیکی تالش نهاده شده است و چشم اندازهایی بسیار زیبا از دشت ها، مراتع و دره های دیدنی را به نمایش گذاشته است. این منطقه یکی از ییلاق های شهر تالش بوده که در 20 کیلومتری لیسار نهاده شده است. در اینجا مناظری دیدنی از دشت های شقایق وحشی، مراتع سرسبز، گله های اسب های وحشی و دام هایی که در مراتع مشغول چرا هستند و کلبه های چوبی اهالی لیسار را خواهید دید که در کنار هم تصاویری چشم نواز را ایجاد نموده اند.

املش

آبشار سیاه تاش

در منطقه رانکوه آبشاری بسیار زیبا با نام سیاه تاش دیده می شود که در میان جنگلی سرسبز نهاده شده است. جهت این آبشار در کنار دیوارهای سنگی کوهی که از آن سرازیر می شود، این آبشار را به یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این بخش تبدیل نموده است.

روستای تابستان نشین

روستای تابستان نشین را می توان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان معرفی کرد که طبیعتی بکر، جذاب و رویایی دارد.

عمارت عبدالعلی خان صوفی

اگر به آثار تاریخی و معماری های قدیمی ایران علاقمندید، می توانید به تماشای عمارت عبدالعلی خان صوفی بروید. این عمارت مربوط به دوران قاجار بوده و دارای گچبری ها، آینه های کاری ها، مقرنس کاری ها، نقاشی های دیواری و شیشه های رنگی بسیار زیبایی هست که برای دوستداران هنر معماری بسیار جذاب و دیدنی است.

شفت

آبشار دودوزن

طبیعت سرسبز اطراف آبشار دودوزن در کنار رودخانه های خروشان و چشمه ساران این منطقه، مناظری بسیار جذاب و چشم اندازهایی بی نظیر ایجاد نموده که تماشای آن به طبیعت دوستان توصیه می شود. با توجه به اینکه این منطقه از شفت دارای آب و هوایی سرد بوده، بهتر است فصل های بهار و تابستان را برای سفر انتخاب نمایید. در فصل زمستان این منطقه پوشیده از برف شده و آبشار نیز دچار یخ زدگی می شود.

آبشار وزن بن

بسیاری از آبشارهای استان گیلان در شهرستان شفت واقع شده اند. یکی از این آبشارها، آبشار وزن بن بوده که آب و هوای خوب، مناظر سرسبز و دیدنی، صدای دلنشین آب و محیط دنج و آرامش بخش آن از مهمترین دلایل جذب گردشگران به حساب می آید.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 321

به "جاذبه های گردشگری گیلان ، زیبایی بی همتای استان های ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "جاذبه های گردشگری گیلان ، زیبایی بی همتای استان های ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری گیلان ، زیبایی بی همتای استان های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید