تصاویر خیره کننده از شاخک هایی که ویروس کرونا در سلول ها تشکیل می دهد

به گزارش دنیای راه راه، تصاویر خیره کننده تا به حال دیده نشده نشان می دهند که ویروس کرونا چطور سلول های ما را به کار می گیرد تا شاخک های هیولامانندی ایجاد کند که تقسیم می شوند و عفونت را به سلول های مجاور منتقل می کنند.

تصاویر خیره کننده از شاخک هایی که ویروس کرونا در سلول ها تشکیل می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از یواس تودی گروهی بین المللی از دانشمندان این یافته ها را در شماره اخیر ژورنال Cell منتشر کرده است.

این پژوهشگران همچنین با تمرکز بر رفتارهای بنیادی ویروس- اینکه ویروس چگونه پروتئین های سلولی را به کار می گیرد و از آنها به سود خود و به زیان ما استفاده می کند، توانستند خانواده ای از داروهای موجود به نام داروهای مهارکننده کیناز را شناسایی کردند که ظاهرا می توانند موثرترین درمان تا به حال برای کووید-19 باشند.

نیوان کروگان، یکی از 70 پژوهشگر در این بررسی و رئیس انستیتو علوم زیستی کمی در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در این باره گفت: ما شماری از این داروهای مهارکننده کیناز را آزمایش کردیم و برخی از آنها بهتر از داروی رمدسیویر بودند.

با اینکه رمدسیویر هنوز برای مصرف بر ضد کووید-19 تصویب نشده است، سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه استفاده اضطراری از آن را در بیماران بستری شده داده است.

کروگان می گوید آزمایش داروهای مهارکننده کیناز نشان داد برخی از این داروهای مهارکننده کیناز از جمله داروی جیلتریتنیب (Gilteritnib) و رالیمتنیب (Ralimetnib) با دوزهای کمتری از رمدسیویر می توانند 50 درصد ویروس ها را بکشند.

تصویر میکروسکوپ الکرتونی از سلول کلیه یک میمون سبز آفریقایی که با ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-2) عامل کووید-19 را نشان می دهد. سلول های دچار عفونت شاخک هایی ایجاد می کنند که اصطلاحا فیلوپودیا (نارنجی) نامیده می شوند و از سطح سلول ها بیرون می آیند تا امکان جوانه زدن ذرات ویروسی (آبی) و عفونت سلول های مجاور را فراهم می آورند.

این بررسی جدید که شامل آزمایش ها با استفاده از سلول های انسانی و سلول های میمون های سبز آفریقایی بود، نشان می دهد که ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-2 به خصوص در مختل کردن ارتباط های حیاتی سلولی توانایی دارد. این ارتباط ها هم درون سلول ها و هم از سلولی به سلول دیگر اهمیت دارند.

کارشناسان می گویند این بررسی نشان می دهد که این ویروس قدر در به کار دریافت همه پیام های درون سلول توانایی دارد. تاثیرات ویروس بر سلول با سرعت بسیار و فقط دو ساعت پس از آلوده شدن سلول به ویروس رخ می دهد.

این سیستم ارتباط که پیام رسانی سلولی نام دارد، اجازه رشد کردن به سلول ها می دهد و از طریق ان است که سلول ها تهدیدهای بیرونی را شناسایی می کنند و به آنها پاسخ می دهند. خطاها در پیام رسانی سلولی می تواند به بیماری هایی مانند سرطان و دیابت منجر شود.

به گفته کارشناسان یافته های این بررسی نشان می دهد که دانشمندان با دشمنی سرسخت روبرو هستند. ویروس جدید کرونا ماشینی کارآمد و تکامل یافته است که تولید دارو بر ضد آن بسیار مشکل است.

کوگان وهمکارانش از ابتدای پاندمی کرونا شیوه متفاوتی را نسبت به دانشمندان دیگر برای جستجوی درمان برای ویروس جدید در پیش دریافتد.

بسیاری از دانشمندان به غربالگری هزاران داروی از قبل تصویب شده برای مصارف دیگر پرداختند تا معلوم شود آیا این داروه در کووید-19 هم موثر هستند یا نه.

گروه کروگان در عوض تلاش کردند که فراینده های زیست شناختی که ویروس از طریق را درک کنند که ویروس از طریق آنها سلول ها را آلوده می کند و از این شناخت بر ضد ویروس استفاده کنند.

تصاویر میکروسکوپ فلورسانس از سلول های اپی تلیایی (پوششی) روده بزرگ انسان که با ویروس جدید کرونا آلوده شده اند. سلول های آلوده شاخک هایی (فیلوپودیا) تولید می کننند که از سطح سلول خارج می شوند و حاوی ذرات ویروس (پروتئین M به رنگ قرمز) هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 824

به "تصاویر خیره کننده از شاخک هایی که ویروس کرونا در سلول ها تشکیل می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر خیره کننده از شاخک هایی که ویروس کرونا در سلول ها تشکیل می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید