تمام آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید و راه های مقابله با آن!

به گزارش دنیای راه راه، کشور پهناور چین با شهرهای بزرگ، پر از تاریخ و زیبایش مانند پکن و شانگهای یکی از مهم ترین مقصدها برای گردشگران خارجی است. از کشورمان ایران نیز افراد بسیاری برای اهداف توریستی یا تجاری به چین سفر می کنند. از طرفی این روزها خبرهای بسیاری راجع به شیوع بیماری گمنام و ناشناخته در چین به گوش می رسد. خبرهایی که حاکی از ویروسی واگیردار در میان انسان هاست که هنوز روش های مقابله با آن یا واکسنی مشخص ندارد. ویروس کرونا بحث داغ این روزهای جهان است. ویروسی که مردم یک شهر بزرگ در مرکز چین را به نام ووهان قرنطینه نمود و حتی تا به امروز توانسته به دیگر شهرهای توریستی جهان مانند تایلند نیز وارد شود. در مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم اطلاعات خود را راجع به ویروس کرونا افزایش دهیم و با آگاهی بیشتری سفرهای خود را ادامه دهیم.

تمام آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید و راه های مقابله با آن!

آشنایی با ویروس کرونا

قبل از هر صحبتی بیایید کمی راجع به این ویروس بیشتر بدانیم. ویروس کرونا، ویروسی بسیار قدیمی است که تا قبل از سال 2019 در جهان 6 نوع از آن شناخته شده بود. به طور مثال ویروس سرماخوردگی که بیشتر ما انسان ها آن را می شناسیم و روزهای سرد سال گاهی با آن دست و پنجه نرم می کنیم یکی از انواع ویروس کرونا است. خانواده بزرگ ویروس کرونا عاملی برای بیماری های سرماخوردگی تا بیماری سارس هستند. بیماری سارس در سال 2002 تنها در جهان باعث مرگ 774 نفر شده بود. این نوع ویروس ها بیشتر دستگاه تنفسی انسان ها را مورد حمله قرار می دهند. در شهر ووهان چین نوع هفتم این ویروس شیوع پیدا نموده که به تازگی کشف شده است. به نوع هفتم ویروس کرونا، ویروس ووهان نام نهاده اند و اقدامات ایمنی برای مقابله با آن در چین اجرا شده است.

علائم ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا در معمولی ترین حالت خود شبیه به ویروس سرماخوردگی است. این ویروس در صورتی که بدن شخص ضعیف باشد یا از قبل مسائل قلبی یا ریوی داشته باشد، باعث ایجاد سندروم حاد تنفسی و علائم بیماری سارس می شود. این نشانه ها با تب، سرفه، سردرد، آب ریزش بینی، نفس نفس زدن و تنگی نفس است. این بیماری با علائم ساده تب شروع می شود. پس از آن سرفه های خشک، بعد از یک هفته تنگی نفس شدید ایجاد می کند که شخص را روانه بیمارستان می کند. هر شخص بیمار می تواند 3 نفر دیگر را آلوده کند. هم اکنون در شهر ووهان نزدیک به بیش از 5 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

راه حلهایی برای مبارزه با بیماری واگیردار کرونا

با اینکه ویروس کرونا در کشور چین شایع شده اما مردم این کشور نگرانی و ترسی در این مورد ندارند و می دانند که با رعایت نکات بهداشتی به راحتی می توانند با این ویروس مقابله کنند. شیوع این ویروس با جشن سال نوی چینی ها همزمان شده است. دولت چین تعطیلات سال نو را از دو هفته بیشتر اعلام نموده و از تمام مردم خواسته است تا اقدامات ساده ایمنی را رعایت کنند. به جز شهر ووهان، بسیاری از مردم شهرهای پکن و شانگهای در مصونیت باقی مانده اند و همچنان می توان به دیگر شهرهای این کشور سفر کرد و اما راه های ساده مقابله با ویروس جدید اما قابل کنترل کرونا چیست؟

راه های مقابله با ویروس کرونا

خبر خوب در مورد ویروس جدید کرونا این است که به راحتی با رعایت نکان بهداشتی می توانید از ابتلا به آن پیشگیری کنید. بنابراین افرادی که در این روزها قصد سفر به چین را دارند با امنیت کامل می توانند سفر خود را انجام دهند. تمامی راه حل هایی که برای مقابله با نوع هفتم ویروس کرونا اعلام شده است دقیقاً مشابه همان راه حلهایی است که برای مقابله با سرماخوردگی انجام می دهیم. به خاطر داشته باشید که بیشتر افرادی که از طریق این ویروس مرده اند، افراد پیر یا سالخورده ای بوده اند که از قبل بیماری های مزمن دیگری مانند فشار خون بالا یا دیابت داشته اند. بنابراین باید بیشتر مراقب این افراد و البته بچه ها بود. سیستم ایمنی بدن را قوی نمود و اقدامات زیر را انجام داد.

  • حتماً دست های خود را با آب و صابون و ژل های ضدعفونی کننده بشورید.
  • سعی کنید در مکان های عمومی دستکش داشته باشید و به مکان هایی که بیشتر افراد در تماس هستند، دست نزنید.
  • استفاده از دستمال کاغذی یک بار مصرف را فراموش نکنید.
  • هنگام سرفه و عطسه حتماً با دستمال کاغذی یا آرنج جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارند خودداری کنید.
  • مواد غذایی مانند گوشت و تخم مرغ ها را حتماً قبل از خوردن کامل بپزید.
  • با حیوانات وحشی یا دام ها بدون استفاده از دستکش و محافظ تماس نداشته باشید.

ویروس ناشناخته کرونا از کجا پیدا شد؟

گفته می شود که این نوع ویروس از حیوانات وحشی به انسان ها سرایت نموده است. ویروس کرونا در بین انسان ها، شترها، خفاش ها و گربه ها مشترک است. طبق تحقیقات اجرا شده در شهر ووهان، این ویروس به دلیل سرو غذای سوپ خفاش در رستورانی شیوع شده است. هر چند که قبلاً نیز نمونه هایی از این بیماری مشاهده شده بود اما شدت آن در این روزها افزایش یافته است. ویروسی که از طریق حیوانات و غذاهای دریایی نامتعارف به انسان ها منتقل و سپس در میان انسان ها شایع شده است. اولین افرادی که به این ویروس مبتلا شدند، در بازارهای فروش ماهی و غذاهای دریایی چین کار می کردند. پس از آن اعلام گشت که این ویروس از طریق خوردن غذاهایی که با گوشت مار یا گرگ تهیه شده اند نیز انتقال یافته است. هم اکنون دولت چین در شهر کرونا بسیاری از بازارهای مواد غذایی دریایی و چنین مکان هایی را ضدعفونی نموده و گندزدایی نموده است.

قرنطینه یک شهر چند میلیونی در چین

شیوع ویروس کرونا آن چنان به سرعت اجرا شده است که دولت چین مجبور شد شهر ووهان در استان هوبئی را قرنطینه کند. این شهر اولین شهری در جهان است که با جمعیتی حدود 11 میلیون نفر قرنطینه می شود. این موضوع زمانی بغرنج می شود که بدانید شهر ووهان بعد از شهرهای شانگهای، مسکو، پکن و لندن بزرگترین شهر جهان است. تمام راه های ارتباطی شهر ووهان در سال 2019 به دیگر شهرها بسته شدند و کسی حق رفت و آمد در خیابان ها را ندارد. همین موضوع ووهان را در روزهای پایانی ماه ژانویه سال 2019 به شهر ارواح تبدیل نموده است. شهری که در این روزها هیچ شخصی یا وسیله نقلیه ای را در خیابان هایش نخواهید دید. پس از اعلام قرنطینه در این شهر تمامی پروازهای شهر ووهان کنسل شدند و بسیاری از گردشگران و توریست ها این شهر را ترک کردند.

هم اکنون تمامی مردم این شهر ماسک بر صورت دارند و تنها برای خرید مواد غذایی از خانه بیرون می آیند. دولت چین در شهر ووهان قصد دارد تا بیمارستانی را در مدت تنها 6 روز برای افراد مبتلا به ویروس نوع جدید کرونا احداث کند. کاری محیرالعقول اما شدنی در شرایط اضطراری که مطمئناً در تاریخ ثبت خواهد شد.

به گذشت یک ماه از شیوع این بیماری، مبتلایان به آن افزایش یافته و به دیگر کشورها نیز سرایت نموده اند. کشورهای تایلند، سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، عربستان، ماکائو، کره جنوبی، مکزیک، آمریکا، آلمان و فرانسه افرادی مبتلا به این بیماری را مشاهده نموده اند.

بالاخره آیا سفر به چین امن است؟

در ادامه این صحبت ها بسیاری از مسافران برنامه سفر به چین را مخصوصاً در روزهای سال نوی چینی داشتند. طبق مشاهدات و آمار ارائه شده از مردم و دولت چین، ویروس کرونا در شهرهای پکن و شانگهای مشاهده نشده و دولت چین اقدامات ایمنی کاملی را پیش گرفته است. همین موضوع بیماری را محدود به تنها یک منطقه نموده و مسافرانی که در شهرهای پکن یا شانگهای هستند می توانند سفر امن خود را دنبال کنند. برای خرید پرواز چین یا تور چین در نوروز 99 روی نام آن ها کلیک کنید تا به صفجه مورد نظر برای خرید اینترنتی متصل شوید. استفاده از ماسک و دستکش نیز اطمینان شما را بیشتر خواهد نمود. در این میان افرادی که هنوز به چین سفر ننموده اند می توانند جوانب احتیاط را رعایت کنند. سفر به مالزی، هند، مالدیو و دیگر کشورها در تعطیلات نوروز یا این زمان می تواند جایگزین خوبی برای سفر به چین باشد.

افرادی که هم اکنون در چین هستند یا قصد سفر به این کشور را دارند، از تجربیات خود برای ما در کامنت ها بنویسند.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 453

به "تمام آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید و راه های مقابله با آن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید و راه های مقابله با آن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید