تهدید کانادا درباره هواپیمای اوکراینی و پاسخ ایران

به گزارش دنیای راه راه، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در توییتی نوشت: خانواده و عزیزان قربانیان پرواز PS 752 لیاقت دریافت پاسخ دارند و ما از تمام تدابیر لازم برای اجرای عدالت استفاده خواهیم کرد.

تهدید کانادا درباره هواپیمای اوکراینی و پاسخ ایران

وی در ادامه با ادعای اینکه مقامات نظامی ایران مسئول حادثه برای هواپیمای اوکراینی هستند، در توییت دیگری مدعی شد: ایران باید پاسخ هایی به عزیزان قربانیان و دنیا ارائه دهد.

نخست وزیر کانادا: ایران در قبال حادثه هواپیمای اوکراینی پاسخ گو باشد

نخست وزیر کانادا در ادامه تهدید نموده که کوشش می نماید به طور کامل برای ساقط کردن هواپیما و آسیبی که ایران به خانواده ها و قربانیان زده تاوان بگیرد و خواستار جوابگویی کامل در بستر های بین المللی است.

واکنش معاون وزارت خارجه به اظهارات نخست وزیر کانادا

محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به دولت کانادا از جمله تهدید نخست وزیر این کشور در مورد ارجاع این پرونده به دیوان بین المللی دادگستری گفته است: این اظهارات ناپخته بیش از آنکه مبنایی در دنیای واقعی صنعت هوانوردی داشته باشد، به علت فشار هایی گفته می شوند که در واقع خود سیاستمداران کانادایی منشا آن هستند.

آن ها انتظار داشتند از این جریان برای خود موقعیتی در افکار عمومی ایجاد نمایند که البته نتوانستند. شخصا هیچ نگرانی از این تهدیدات بی مبنا ندارم.

محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت امور خارجه: هیچ نگرانی از این تهدیدات ندارم

ایران تعهدات خود را مطابق حقوق بین الملل انجام داده و در ادامه هم در زمان بندی های خود و بتدریج در حال پیگیری و اجرای آن میباشد.

معاون حقوقی وزارت خارجه اضافه نمود: به مقدار کافی از تخصص و اسناد و شواهد برخوردار هستیم که بتوانیم در هر مرجعی به راحتی و به صورت کاملا مستدل و قانونی روشنگری های لازم را انجام دهیم.

کانادا: حادثه هواپیمای اوکراینی عمدی نبود

شبکه کانادایی سی. بی. سی نیو مدعی شده رونوشتی از یک گزارش غیرمحرمانه را درباره جریان ها و دلایلی که موجب رقم زدن سانحه هواپیمای اوکراینی شد، رویت نموده است.

این تحلیل طبق گفته سرویس اطلاعات امنیتی کانادا که تحقیق در این باره را پیش می برده است، بر اساس تمامی شواهد و اطلاعات موجود برای دولت کانادا ارائه شده است.

در این گزارش آمده است: در حالی که تیم جرم شناسی هیچ مدرکی دال بر این ندارد که سرنگونی پرواز PS752 عامدانه بوده است، این موضوع به هیج وجه ایران را از مسئولیت مرگ 176 انسان بی گناه تبرئه نمی نماید.

در این گزارش آمده است که ایران نتوانسته است توضیحات موثقی را درباره چگونگی و چرایی سرنگونی این هواپیما به وسیله یک شاخه نظامی اش ارائه دهد.

این گزارش مدعیست: با توجه به مجموع اطلاعاتی که در دسترس است، تیم جنایی به این نتیجه رسیده است که یک سری از اقدامات و اهمال ها به وسیله مقامات غیر نظامی و نظامی ایران شرایط خطرناکی را ایجاد کرد که راجع به خطرات پیش تر مشخصی شده سهل انگاری شده است.

این گزارش جهت دولت کانادا را درباره این که چه تحریم هایی علیه ایران اعمال کند، البته اگر چنین تصمیمی بگیرد، هموار می نماید.

پیشتر هم دادگاه عالی آنتاریو در کانادا مدعش شده است که شلیک به پرواز پی اس 752 اوکراین به وسیله پدافند هوایی سپاه عمدی و اقدامی تروریستی بوده است.

البته قاضی دادگاه کانادایی هیچ علتی مستندی برای اثبات ادعای خود ارائه ننموده بود و فقط مدعی شده بود با سبک و سنگین کردن احتمالات به این نتیجه رسیده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به این ادعا اظهار نموده بود: رای مورد اشاره فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی هم برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقمندان به اینگونه موضوعات دعوت می کنیم با مطالعه آن بر بی مبنایی آن واقف گردند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1452

به "تهدید کانادا درباره هواپیمای اوکراینی و پاسخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید کانادا درباره هواپیمای اوکراینی و پاسخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید