تهران دشتی از شقایق دارد

به گزارش دنیای راه راه، بهار فصل شقایق های وحشی است. آنها هر جاکه بتوانند دامن می گسترانند، چه در دامنه کوه های کردستان و چهارمحال و بختیاری و چه در همین حوالی تهران، در دماوند سربلند. با هم از طبیعت دشت لار لذت ببریم.

تهران دشتی از شقایق دارد

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، در شرقی ترین قسمت های شمیرانات جایی میان تهران و مازندران، دشتی بیکران از شقایق های سرخ در منطقه دماوند وجود دارد.

در فاصله 36 کیلومتری از شهر دماوند، با کمتر از 2 ساعت رانندگی از مرکز تهران، می توان به پارک ملی لار یا دشت لار رسید.

دشت لار کجاست؟

نام لار را بیشتر همراه با سد لار شنیده ایم اما این دشت زیبایی های خاصی دارد که چشم هر بیننده ای به خود خیره می نماید.

دشت لار از شمال به کوه های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران از جنوب به افجه و امامه و لواسان عظیم و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر کشیده شده است.

سال 54 بود که این منطقه حدود 73 هزار هکتاری به نام پارک ملی لار ثبت شد و در لیست مناطق حفاظت شده نهاده شد.

تاریخ از لار چه می گوید؟

از کتب و اسناد تاریخی این چنین بر می آید که لار به دلیل طبیعت زیبایش، از تفرجگاه ها و مناطق باب میل درباریان و عظیمان بوده است.

لار در ادوار تاریخی جزئی از ناحیه تاریخی قصران از توابع تبرستان به حساب می آمده و مکرر از آن با نام لار قصران یاد شده است.

تا چشم کار می نماید کوه و رود است

دشت لار متشکل از چندین کوه است که از معروف ترین آن می توان کوه دماوند را نام برد. کوه های دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک، زرشکی، کمردشت، نمک کوسر، سیاه چال، آرو برارو، اسب کلک، کافر راه و کبود، همگی در مجموعه کوه های لار قرار می گیرند. بسیاری از این کوه ها از دل خود، رودهایی را جاری می نمایند که بر بستر دشت می گسترد.

از معروف ترین آنها رود لار است که سد لار معروف بر روی آن ساخته شده است و بعد از انتقال بخشی از آب آن به تهران، باقی در پلور به هراز می پیوندد.

اگرچه این سد جزو پارک ملی لار محسوب نمی گردد و در محدوده استان مازندران قرار گرفته است. این سد در سال 1361 با هدف تأمین آب کشاورزی و آب شرب تهران و همچنین فراوری انرژی برق به بهره برداری رسید.

اینجا خانه حیوانات و گیاهان بسیاری است

دشت لار به گل های شقایقش معروف است اما زنبق وحشی و مرغک و گل زرد نیز از گل هایی هستند که دشت لار را در بهار رنگارنگ نموده و زیبایی آن دو چندان می نمایند.

این دشت پهنه ای گسترده از گیاهان خوراکی و دارویی است. هر سال در فصل بهار، دشت لار دوستداران گیاهان دارویی و سبزی های کوهی را فرامی خواند تا از این منبع بی سرانجام بهره ببرند.

فصل رشد گیاهان و سبزی ها که می رسد تا دل تان بخواهد می توانید در دشت، گون، خرگوشک، آویشن، شنگ، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، شیرین بیان، چای کوهی، بارهنگ، والک و بسیاری دیگر بیابید.

لذت دیدن این طبیعت زیبا زمانی دوچندان می گردد که بدانیم مامن و زیستگاه گونه های جانوری خاص از جمله افعی البرزی و دماوندی، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، آهو، لاک پشت، واشه، شهباز و عقاب است. البته در کنار همه این جانوران، دشت لار به خانه ماهی قزل آلای خال قرمز ماهی بومی کشور کانادا نیز بدل شده است چرا که این گونه در دوران پهلوی جهت تکثیر به این دشت منتقل شد.

از چه راهی به دشت برسیم؟

برای رسیدن به پارک ملی لار یا همان دشت لار، از سه طریق می توانید راهی شوید. نخست می توانید از منطقه لواسان عظیم با عبور از روستای ایرا از جهت جاجرود یا رودهن به دشت برسید. همچنین می توانید از جاده هراز به روستای پلور رفته و در ادامه به پارک ملی وارد شوید.

راه دیگر آن است که به وسیله روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم از در غربی پارک ملی لار به داخل بروید. البته این جهت بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر است و عبور از این جهت احتیاج به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 766

به "تهران دشتی از شقایق دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران دشتی از شقایق دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید