جایزه ادبی دوبلین برنده اش را شناخت، شیرفروش بازهم جایزه گرفت

به گزارش دنیای راه راه، جایزه ادبی دوبلین کتاب شیرفروش نوشته آنا برنز را به عنوان برنده جایزه بین المللی ادبی دوبلین 2020 معرفی کرد.

جایزه ادبی دوبلین برنده اش را شناخت، شیرفروش بازهم جایزه گرفت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از سایت جایزه ادبی دوبلین، آنا برنز نویسنده ایرلندی به عنوان برنده جایزه بین المللی ادبی دوبلین انتخاب شد. او برای رمان شیرفروش این جایزه را دریافت و جایزه 100 هزار پوندی این رقابت را که عظیم ترین جایزه ادبی برای یک رمان به زبان انگلیسی است از آن خود کرد.

آنا برنز نخستین نویسنده از ایرلند شمالی و چهارمین نویسنده زنی است که این جایزه معتبر ادبی را در تاریخ 25 ساله آن دریافت می نماید. به طور معمول نامزد های این رقابت ادبی از سوی کتابداران شهر هایی از سراسر دنیا انتخاب می شوند تا از نویسندگان و مترجمان تقدیر نمایند.

نام برنده سال جاری در رویدادی آنلاین به عنوان بخشی از جشنواره بین المللی ادبیات دوبلین اعلام شد. این جشنواره به صورت آنلاین تا 28 اکتبر ادامه دارد. این جایزه هر سال توسط اوون کیگان رییس شورای شهر دوبلین اهدا می گردد، اما سال جاری به دلیل شیوع کرونا برگزار نمایندگان قادر نبودند تا از برنده دعوت نمایند به دوبلین سفر کند و وی در حالی که در خانه اش در انگلستان حضور داشت این جایزه را دریافت کرد. در این مراسم سفیر ایرلند در بریتانیا جایزه این نویسنده ایرلندی را به دستش داد.

آنا برنز با دریافت جایزه اش گفت: این افتخاری عظیم است و ذره ذره وجود من ذوق می نماید. این افتخاری فوق العاده است مخصوصاً با لیست فینالیست های فوق العاده ای که برای دریافت این جایزه وجود داشت.

وی در ادامه از شهردار دوبلین تشکر و درباره نقش کتابخانه ها صحبت کرد و گفت از وقتی یک دختر بچه بود به کتابخانه می رفت و صندلی امروزش را مدیون آن روزهاست.

آنا برنز در بلفاست در ایرلند شمالی متولد شده و تا به امروز سه رمان نوشته است. هیچ استخوانی، تعمیرات جزیی و شیرفروش. وی یک رمان کوتاه نیز با عنوان تقریبا قهرمان در کارنامه اش دارد. وی با هیچ استخوانی برنده جایزه یادبود وینفرد هالتبای شد و به فهرست نهایی جایزه اورنج نیز راه یافت. شیرفروش سال 2018 پیروز به کسب جایزه بوکر شد.

شیرفروش در شهری بدون نام می گذرد شهری که برای زندگی یک زن 18 ساله جای خطرناکی است و مردی عظیمسال قصد سوء استفاده از وی را دارد. نتایج شایعه پراکنی ها در شهر می تواند عواقب وحشتناکی به بار بیاورد.

شیرفروش از سوی کتابخانه های بریتانیا، آمریکا و آلمان به عنوان نامزد دریافت این جایزه انتخاب و معرفی شده بود. در فهرست نهایی این رقابت 10 کتاب جای داشتند که نویسندگانشان از کانادا، فرانسه، هند، ایران، ایرلند، لهستان، بریتانیا و آمریکا بودند. نویسنده 8 عنوان از این کتاب ها زن بودند.

گاو آهن خود را روی استخوان مرده بکش نوشت اولگا توکارچوک برنده نوبل سال پیش نامزد فینالیست لهستانی در این فهرست بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 993

به "جایزه ادبی دوبلین برنده اش را شناخت، شیرفروش بازهم جایزه گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه ادبی دوبلین برنده اش را شناخت، شیرفروش بازهم جایزه گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید