ایران عاری از ویروس چینی

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران، روزنامه صبح نو نوشت: بیش از 70 هزار نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار کشته شدگان از مرز 17 هزار نفر هم عبور نموده است با این حال خبری از شیوع آن در ایران گزارش نشده است اما مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی همچنان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و فردی مردم هشدار داده و می گوید اگر چه شیوع این ویروس وارد دوره سکون شده است اما احتمال ابتلاء به آن همچنان وجود دارد.

ایران عاری از ویروس چینی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونای جدید در سراسر جهان می گذرد و این روزها اوضاع کمی آرام تر شده است. گواهی سلامت تمامی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان که در چهارده روز گذشته در قرنطینه تهران بودند صادر شده و امروز از قرنطینه خارج می شوند. در تمام روزهای قرنطینه تمام این 57 نفر از هموطنان مان روزانه دو مرتبه توسط تیم پزشکی معاینه می شدند و آزمایش PCR هم از این افراد انجام می شد. در نهایت اما با توجه به نرمال بودن جواب آزمایشات کرونا ویروس و همچنین علائم عمومی مطلوب و حال عمومی مناسب، دیروز گواهی سلامت همه آن ها صادر و تحویل آن ها داده شد.

کرونا ویروس؛ بیماری ای که با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار دیگر موجب نگرانی بین المللی شده است و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطرار جهانی برای این بیماری اعلام نمود. ظن بالینی به کرونا ویروس جدید بر مبنای مجموعه ای از علائم بالینی و سابقه مسافرت یا تماس با مورد محتمل یا قطعی بیماری، ایجاد و براساس نمونه گیری از بیماران و تأیید آزمایشگاهی قطعی می گردد. ویروس کرونا تا عصر روز گذشته بیش از 71 هزار نفر را در جهان آلوده نموده است، بیشتر مبتلایان به این ویروس در کشور چین هستند. از این بین 1775 نفر کشته شده که پنج نفر از آن ها در خارج از کشور چین بوده اند. در روزهای اخیر خبر شیوع این ویروس در یک کشتی مسافرتی نیز منتشر شده؛ روز گذشته خبر رسید که 99 مورد دیگر نیز در کشتی مسافرتی الماس پرنسس در ژاپن تأیید شده است که ساکنان این کشتی همچنان در همان محل به قرنطینه خود ادامه می دهند. البته دولت آمریکا بیش از 300 آمریکایی را از کشتی زلزله زده تخلیه نموده است و کانادا، ایتالیا و هنگ کنگ نیز در حال فرستادن پروازهای تخلیه برای شهروندان خود هستند. در این بین مرگ اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در اروپا نیز به نگرانی ها اضافه نمود. مقامات بهداشت در اروپا روز شنبه تأیید کردند که نخستین مرگ در اروپا مربوط به یک جهانگرد چینی بود که در فرانسه درگذشته است. با این حال سازمان بهداشت جهانی از اینکه چین پیروز شده شمار مبتلایان را به تدریج کاهش داده و بیماری را در استان هوبی، کانون شیوع آن در مرکز چین مهار کند، ابراز خرسندی نموده است. چراکه در حدود 10 روز گذشته فقط 2 هزار نفر مبتلا به ویروس در چین درمان شده بودند و در سه روز گذشته روزانه بین 700 تا 1000 نفر بر شمار معالجه شدگان اضافه نموده شده است. با این حال چین برای پیشگیری و کنترل کامل ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان در خارج از استان خوبی در مرکز این کشور و کانون شیوع ویروس، تدابیر محدودنماینده فزاینده اتخاذ کرد.

با این وجود چین برای پیشگیری و کنترل کامل ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان در خارج از کانون شیوع ویروس، تدابیر محدودنماینده مختلفی را در نظر گرفته است. با وجود شیوع این ویروس در سراسر جهان اما خوشبختانه گزارشی از ویروس در ایران اعلام نشده است. با این حال بعضی ها سعی در ملتهب کردن فضا دارند به طوری که طی روزهای اخیر چندین نفر به جرم تشویش اذهان عمومی و اعلام اینکه چندین نفر مبتلا به کرونا شده اند، دستگیر شده اند. حتی در دو روز گذشته نامه ای جعلی از سوی وزارت بهداشت به دفتر ریاست جمهوری درباره شیوع این ویروس در ایران خبرساز شد. نامه ای که خیلی زود معلوم شد با نرم افزارهای کامپیوتری درست شده که وزارت بهداشت و درمان آن را تکذیب کرد. معلوم نیست چه کسانی و با چه هدفی اقدام به انتشار این گونه اخبار کذب

نموده بودند.

راه چاره چیست؟

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو گفت: مردم حتماً باید همچنان مسائل بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نمایند؛ درست است که ویروس در کشور ما شیوع نداشته است اما امکان ابتلاء وجود دارد به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و عمومی و بهداشت اجتماعی بسیار مهم است و این را باید در نظر گرفت که این بیماری در حداقل بیش از 30 کشور جهان گزارش شده است که اغلب کشورهای توسعه یافته بودند، آن کشورهایی هم که گزارش نداشتند یا فقیر هستند یا آنقدر گرفتاری دارند که این مسأله فراموش می گردد وگرنه اگر روش های تشخیص در این کشورها سهل می شد آن ها هم به احتمال زیاد گزارشی از شیوع این ویروس در کشورشان داشتند. وی ادامه داد: متاسفانه این بیماری به سمت فراگیری رفته است و سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر خبر از شیوع این ویروس می دهد که نشانه های خوبی نیست اما تنها نشانه خوب این است که بروز موارد جدید کرونا به مرحله سکون رسیده است و افزایش پلکانی با شیب تند را ندارد. سه هفته پیش به طرز برق آسایی شیوع کرونا افزایش پیدا کرد اما الان به مرحله سکون رسیده است. این متخصص بیماری های عفونی گفت: بیماری ویروس کرونا همچنان وجود دارد اما نه به آن سرعت سابق، در ایران هم مسلماً اگر موارد تیپ جدید و موارد مشکوک گزارش گردد ممکن است ابتلاء به این بیماری را داشته باشیم اما تا کنون مواردی که منجر به فوت باشد نداشته ایم. مردانی درباره ساخت واکسن ویروس کرونا گفت: اولین کشورهایی که در حوزه ساخت واکسن خوب کار نموده اند فرانسه و آلمان و پس از آن آمریکاست که ادعای فراوری سه ماهه واکسن کرونا را داشته اند اما به دلیل جهش های کروموزومی که در ویروس این بیماری وجود دارد رسماً اعلام نمودند که تا 15 ماه دیگر نمی توانیم این کار را انجام دهیم چون ویروس جهش کروموزمی دارد و ویروسی که در حال حاضر وجود دارد ممکن است با ویروس چند ماه آینده متفاوت باشد. جالب است بدانید در دو ماه اخیر کشور آمریکا از شیوع این ویروس در کشور چین حداکثر استفاده را به نفع خود کرد و با شانتاژ رسانه ای سعی در وخیم گزارش کردن اوضاع چین داشته تا اقتصاد این کشور را درگیر کند. با این حال روز گذشته رئیس جمهوری کشور چین نسبت به این موضوع به آمریکا هشدار داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 607

به "ایران عاری از ویروس چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران عاری از ویروس چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید