جایگزین های طبیعی رتینول برای داشتن پوست شفاف و بدون چروک

به گزارش دنیای راه راه، این روزها همه جا صحبت از فواید رتینول برای پوست است. احتمالا شما هم در شبکه های اجتماعی پست های زیادی در خصوص مزایای رتینول برای داشتن پوست صاف و بدون چین و چروک دیده اید. اما رتینول برای برخی افراد ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد؛ مثلا باعث خشکی پوست گردد. در این مطلب با جایگزین های طبیعی رتینول آشنا می شوید.

جایگزین های طبیعی رتینول برای داشتن پوست شفاف و بدون چروک

چرا رتینول برای پوست مفید است؟

در دنیای مواد مراقبت از پوست، رتینوئیدها بدون تردید بر بسیاری از محصولات دیگر رجحان دارند. محصولات حاوی رتینوئیدها به خاطر مزایای فراوانی که برای پوست دارند به وسیله متخصصان پوست توصیه می شوند. این گروه از مشتقات ویتامین A که رتینول یکی از نمونه های آن است که بدون نسخه ارائه می گردد، تقریباً می تواند تمام خواص رتینوئیدها را برای پوست شما به ارمغان بیاورد.

استفاده از رتینول با تحریک فراوری کلاژن و الاستین خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد، سلول های روی سطح پوست را تحریک می نماید تا پوست روشن تر و یکنواخت تری داشته باشید و با مهار آنزیم مورد احتیاج برای فراوری ملانین، رنگدانه های اضافی را کاهش می دهد.

رتینوئیدها بعلاوه به علت توانایی در یاری به تمیز نگه داشتن منافذ پوست و اثرات ضد التهابی، محصول مورد علاقه پوست برای درمان آکنه هستند. تحقیقات زیادی هم در خصوص مزایای آن ها برای پوست صورت گرفته است و این ویژگی های مثبت را تایید می نماید.

چرا باید از جایگزین های طبیعی رتینول استفاده کنیم؟

شاید برایتان سوال شده که با وجود مزایای زیاد و تایید شده رتینول، چرا باید از جایگزین های طبیعی رتینول استفاده کرد؟ مگر استفاده از خود رتینول چه اشکالی دارد و چه مسئله ای برای پوست ایجاد می نماید؟

برای بعضی از افراد، همه این مزایا ممکن است با مسائل جدی همراه باشد. رتینوئیدها به علت عوارض جانبی آزاردهنده خود، از جمله قرمزی، خشکی و تحریک عمومی پوست بدنام هستند. بعلاوه به علت احتمال ایجاد نقص های مادرزادی، مادران شیرده و زنان باردار نمی توانند از آن استفاده نمایند.

جایگزین های طبیعی رتینول را بشناسید

خوشبختانه گزینه های دیگری به عنوان جایگزین های طبیعی رتینول وجود دارد. البته منظور از طبیعی محصولاتی هستند که پایه گیاهی دارند و می توانید در موارد منع مصرف رتینول آن ها را جایگزین کنید.

1. بکوچیول (Bakuchiol)

بکوچیول شاید شناخته شده ترین و مطالعه شده ترین جایگزین رتینول باشد، با نتایجی که کاملا شبیه به رتینول است. این ماده از برگ ها و دانه های گیاه بابچی به دست می آید و در حالی که یکی از مشتقات ویتامین A نیست، با کار بر روی همان مسیرهایی که رتینول برای تحریک فراوری کلاژن و الاستین طی می نماید، عملکرد مشابهی دارد. این ماده علاوه بر داشتن مزایای رتینول، غنی از آنتی اکسیدان است و اثرات ضدالتهابی دارد.

مزیت اصلی بکوچیول نسبت به رتینول چیست؟ بکوچیول برای انواع پوست های حساس مناسب است. در واقع، در یک مطالعه که این دو را با هم مقایسه کرد، معین شد که هر دو ماده، چین و چروک، رنگدانه، کشسانی و استحکام پوست را بهبود می بخشند - اما بکوچیول بهتر تحمل می گردد؛ یعنی عوارض کمتری ایجاد می نماید. در ضمن کسانی که باردار یا در دوران شیردهی هستند می توانند از آن استفاده نمایند.

2. روغن میوه گل رز یا رز هیپ (Rosehip Oil)

میوه روغن گل سرخ حاوی مقادیر کمی رتینوئیک اسید است. در ضمن رتینول باید در پوست به اسید رتینوئیک تبدیل گردد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد. برای بازسازی پوست، افزایش فراوری کلاژن و بازگرداندن درخشندگی به پوست های کدر، روغن رز هیپ یک جایگزین عالی است.

هیچ تحقیقی برای مقایسه این روغن با رتینول انجام نشده است اما این روغن غنی از اسیدهای چرب است که برای حفظ سلامت و شادابی پوست لازم است. روغن گل رز بعلاوه می تواند با جلوگیری از کاهش رطوبت پوست، به بهبود علائم قابل مشاهده پیری پوست یاری کند.

3. رامبوتان

اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد که رامبوتان، این میوه گرمسیری را با رتینول مقایسه می نماید. البته به گفته متخصصان پوست، هیچ داده علمی قابل اتکایی برای تایید ادعای بهبود فراوری کلاژن یا الاستین به وسیله این میوه وجود ندارد. با این حال، رامبوتان به علت محتوای آنتی اکسیدانی بالای خود می تواند اثرات ضد پیری قوی روی پوست داشته باشد. رامبوتان دارای مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها است که می تواند با خنثی کردن رادیکال های آزاد، از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند و التهاب و تخریب کلاژن و بافت الاستیک را کاهش دهد.

4. روغن دانه هویج

روغن دانه هویج که از دانه های هویج وحشی گرفته می گردد، سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که تحقیقات نشان می دهد می تواند به بازسازی سلولی یاری کند. علاوه بر این، این ماده غنی از آنتی اکسیدان ها (ویتامین های C و E و بعلاوه ویتامین A است) که می تواند در پوست به رتینول تبدیل گردد. یک مطالعه اخیر نشان داده است که استفاده از این روغن برای جوان سازی پوست موثر است.

5. روغن سنجد تلخ (Sea Buckthorn)

پالپ سنجد تلخ یک کنسانتره مغذی و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. روغن این میوه به طور خاص اغلب در مراقبت از پوست استفاده می گردد که تا حد زیادی به علت غلظت بالای آنتی اکسیدان ها از جمله کاروتن ها، ویتامین های E و C و فلاونوئیدها است. روغن سنجد تلخ بعلاوه سرشار از اسیدهای چرب لازم است که آن را به یک ماده مغذی فوق العاده تبدیل می نماید. در حالی که مکانیسم دقیق اثر این روغن نامعین است، چند مطالعه روی آن صورت گرفته است که نشان می دهد روغن سنجد تلخ فراوری کلاژن را تقویت می نماید و برای بهبود زخم مفید است.

6. آزلائیک اسید

آزلائیک اسید به طور طبیعی در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد و بعلاوه به طور طبیعی به وسیله مخمر مالاسزیا فورفور (Malassezia furfur) روی پوست ما ایجاد می گردد که بخشی از فلور طبیعی پوست است. در حالی که هیچ تحقیقی برای مقایسه مستقیم آن با رتینول انجام نشده است اما همپوشانی زیادی بین فواید این دو ماده وجود دارد.

به عنوان مثال، آزلائیک اسید یک گزینه خوب برای مبارزه با آکنه است. این ماده باکتری هایی را که منافذ پوست را آلوده می نمایند، از بین می برد، التهاب و قرمزی را کاهش می دهد، و پوست را لایه برداری می نماید. آزلائیک اسید بعلاوه فراوری کراتین را کاهش می دهد. کراتین طبیعی می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست گردد. علاوه بر این، در تحقیقات مختلف نشان داده شده است که سلول های رنگدانه را کاهش می دهد، به همین علت است که برای درمان ملاسما (melasma) و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (hyperpigmentation) استفاده می گردد.

7. نیاسینامید

نیاسینامید با سایر جایگزین های طبیعی رتینول که در این لیست معرفی کردیم فرق دارد. نیاسینامید یک عنصر گیاهی نیست بلکه نوعی ویتامین B-3 است. نیاسینامید بسیاری از فواید مشابه رتینول را ارائه می نماید؛ یعنی کاهش التهاب، افزایش فراوری کلاژن، درمان آکنه و کاهش هیپرپیگمانتاسیون ناخواسته یا اضافی.

تنها جایی که این دو با هم تفاوت دارند در خصوص هیدراتاسیون یا آب رسانی به پوست است: در حالی که رتینول باعث خشک شدن پوست می گردد، نیاسینامید به حفظ رطوبت پوست یاری می نماید. به همین علت برای همه انواع پوست انتخاب خوبی است و گاهی اوقات حتی در فرمولاسیون های خاصی با رتینول ترکیب می گردد. نیاسینامید کارهای زیادی برای پوست انجام می دهد که رتینول هم انجام می دهد. پس اگر رتینول پوست شما را خشک و ملتهب می نماید، نیاسینامید را جایگزین کنید.

8. پپتیدها

از نظر مراقبت از پوست، پپتیدها (زنجیره های کوچک اسیدهای آمینه) به عنوان پیغام رسان های کوچکی عمل می نمایند که می توانند سلول های پوست را برای انجام عملنمودهای خاص تحریک نمایند. نکته اصلی این است که پپتیدها می توانند به تحریک فراوری کلاژن و الاستین یاری نمایند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند و درخشندگی بیشتری در پوست ایجاد نمایند که باعث می گردد پوست شما شاداب تر و جوان تر به نظر برسد.

9. ویتامین C

اگر در پی اصلاح رنگ و بافت های ناهموار پوست هستید، اما پوست حساسی دارید که با رتینول تحریک می گردد، ویتامین C یک جایگزین عالی برای رتینول است. این آنتی اکسیدان می تواند به روشن شدن پوست، محو شدن هایپرپیگمانتاسیون و تقویت سنتز کلاژن یاری کند.

10. رتینوئید گراناکتیو (Granactive Retinoid)

رتینوئید گراناکتیو به عنوان شکل ملایم تری از رتینوئید در نظر گرفته می گردد و فواید مشابهی با رتینول ارائه می نماید. این جایگزین رتینول، به کاهش خطوط ریز و چین و چروک صورت یاری می نماید اما پتانسیل کمتری برای تحریک پوست دارد.

11. عصاره رزماری

عصاره رزماری سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است و می تواند به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد یاری کند و در عین حال گردش خون را بهبود بخشد. گفتنی است که عصاره رزماری مانند رتینول اثرات ضد پیری ندارد؛ اما یک ماده طبیعی و برای پوست ملایم تر است.

12. کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها که برای بهبود رنگ پوست، بافت و ظاهر کلی پوست معروفیت دارند، رنگدانه های طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات (هویج، گوجه فرنگی و اسفناج) هستند که به وسیله بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. ویتامین A ویتامینی ضروری برای پوست سالم است.

جمع بندی

رتینول یکی از محصولاتی است که این روزها هیاهوی زیادی به پیدا نموده است. در شبکه های اجتماعی احتمالا در خصوص فواید بی نظیر آن برای پوست شنیده اید. اما رتینول برای بعضی افراد مسائلی مثل قرمزی و التهاب پوست ایجاد می نماید. جایگزین های طبیعی رتینول می توانند همان خواص رتینول را برای پوست داشته باشند بدون اینکه آن را تحریک نمایند.

منابع: Countryandtownhouse و Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مرداد 1403 بروزرسانی: 17 مرداد 1403 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 2042

به "جایگزین های طبیعی رتینول برای داشتن پوست شفاف و بدون چروک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین های طبیعی رتینول برای داشتن پوست شفاف و بدون چروک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید